Hur var semesterresan Zoopetare???

#1 - 24 juni 2008 22:44
Vi kan väl börja redan nu och sen fylla på under resten av sommaren.. [:-174]

Vi åkte till Kroatien som jag nämnde i en före semestern tråd men jag måste råda alla att kolla upp ordentligt innan man bokar resa dit.
Först regnade det första dagarna så vi höll på att frysa ihjäl på hotellrummet, speciellt kakelgolven höll sjutton inte mer än 10 grader. Enligt min mamma är det bättre att åka i juli till Europa för då regnar det här uppe och är finare där nere.. ;)
Sen verkar det vara vissa områden som är mycket vackra medan andra är direkt usla och verkligen ger "öststatsvibbar".. Vi hade betongstränder vid större delen av vårt hotellområde, i bortre änden var det grusstrand, vilket jag var förvarnad om men inte att vattnet skulle vara alldeles grumligt eftersom det var som en hamn.
Hotellet hette Sol Stela Maris och låg utanför Umag, villasidans område var något bättre än lägenhetssidan men det var marginellt. Fritidsresor överansträngde sig inte heller på platsen..

Som tur är hittade vi en sandstrand en bit bort så vi badade och hade jättemysigt andra delen av veckan..

Min granne var på en ö utanför Split och bodde jättefint så kolla upp, tänker jag..

Här är min son och jag iaf... :D
#2 - 6 september 2008 13:05
Var det någon som såg min lilla semesterrapport???

Vi tänker försöka sticka till Mallis här snart eftersom Kroatien inte blev så bra...

Datorn krånglar efter en trojansk häst som karln laddade ner :D så därför har jag svårt att lägga upp mera semesterbilder... :)
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 6 september 2008 13:20
Hade dom några offentliga akvarier i Kroatien;)

För min del har det inte direkt blivit någon semester i sommar. Blir väl en kombination av semester och jobb nu i samband med Duisburg-mässan eftersom frugan hänger med dit.
Sedan blir det med all säkerhet 14 dgr på något varmt ställe framåt vintern.

Du hade ju otur med vädret, men annars tycker jag nog att södra Europa är väldigt trevligt i juni. Vädret brukar normalt sett vara bra, det är mindre med turister så det är lättare att hitta bra och billiga hotell, priserna på restaurangerna har ännu inte fått turistpriser och det är mindre med folk på de offentliga akvarier jag måste besöka:p
#4 - 6 september 2008 17:53
Vi var på Teneriffa, åkte midsommarafton och skulle vara borta 2 veckor.
Hotellet var helt ok och vi njöt av sol och bad.
På torsdagskvällen var vi nere i hotellrestaurangen och när vi kom till rummet hade vi haft inbrott.....:mad:
Kameran med alla häftiga bilder från Loro Park var stulen liksom dotterns mobiltelefon, sonens Nintendo DS-spel mm. Sen hade de rara bovarna tagit ett par öl i kylen, det var väl jobbigt för dem så de blev törstiga. Vinet hade de däremot lämnat kvar [:-88].
Vi fick byta hotell till ett som var riktigt lyxigt, köpte ny kamera och fortsatte ha det skönt.
Dagen innan vi skulle åka hem fick sonen öroninflammation och flygförbud. Mamma var rätt nöjd, det blev en hel vecka extra i värmen :D. Tur vi har en bra reseförsäkring, allt löste sig jättesmidigt.
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 6 september 2008 17:58
miaz skrev:
Vi var på Teneriffa, åkte midsommarafton och skulle vara borta 2 veckor.

Hotellet var helt ok och vi njöt av sol och bad.

På torsdagskvällen var vi nere i hotellrestaurangen och när vi kom till rummet hade vi haft inbrott.....:mad:

Kameran med alla häftiga bilder från Loro Park var stulen ......

Du får kolla på Zoopets foton därifrån (under Offentliga akvarium) istället:p

Tråkigt annars med inbrottet (även om det nu löste sig hyfsat). Har själv aldrig råkat ut för något liknande på någon semester - brukar dock fär säkrehets skull alltid använda säkerhetskåpet på rummet
#6 - 6 september 2008 18:10
Vi åkte 350 mil i bil i Nordnorge, helt utan anledning. Ville ut och åka lite. =)
#7 - 6 september 2008 18:15
Som tur var låg reskassan i säkerhetsskåpet.
Ska genast kolla bilderna. Hade några i mobilen iaf, några finns här bland mina bilder. Barnen fick slita mig och maken från den avdelningen. Sååå häftigt!
#8 - 6 september 2008 18:48
Min sommarresor var mest jobb-relaterade, men det gör ju inte resorna mindre bra när man har roligt jobb och trevliga kollegor! Började sommaren med resa till Worcester, Massachussets. Väldigt händelselös stad faktiskt... Enda fördelen skulle väl vara att det är nära till Boston, men tyvärr hade jag inte tid att åka dit... Färden fortsatte till Washington DC, där var det helt klart mera fart! Besökte givetvis National Aquarium i närheten av vita huset! Detta visade sej bestå av ett enda rum, med en bassäng med sköldpaddor och små krokodiler, ett snyggt akvarium med kardinaltetror, scalarer och någon annan tetra som jag tyvärr inte känner till, ett akvarium med en sjöhäst, nån stackars orm i en skitig burk, ett gigantiskt piraya-stim och några akvarium med saltvattensfiskar. Det skulle kunna vara så att de höll på att renovera eller nåt, annars var det konstigt att det dels var så litet och dels inte fanns någon information om fiskarna någonstans...

Det blev även en kortisresa till Helsingfors, hade inte tid med något större turistande, så jag tog spårvagn 3t som åker i en cirkel runt centrum... Express-sightseeing! Inga akvarium sågs...

Nyss blev det 10 dagar i Köpenhamn, mysig stad! Kollade in det 30 meter långa saltvattensakvariet inne på Tivoli. Jag hade någon uppfattning om hur fridfullt det måste vara att sitta framför ett så stort akvarium, men icke... Rummet var till bredden fullt med skrikiga barn i alla åldrar, men akvariet var fint! Blev helt förälskad i den vackra rockan som flög omkring i vattnet...

Nu är sommaren slut, men om en vecka bär det av till södra norge i några veckor. Har jobbat ganska mycket i Kristiansand, men har aldrig kollat upp vad de har i akvarieväg. Jag lovar bättring den här gången!

/Erika
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 6 september 2008 20:05
Vi åkte 350 mil i bil i Nordnorge, helt utan anledning. Ville ut och åka lite. =)

Vackert är det i alla fall - även om jag nog helst avstår från att åka på semester norrut:p
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 6 september 2008 20:06
Tamarind skrev:
Min sommarresor var mest jobb-relaterade, men det gör ju inte resorna mindre bra när man har roligt jobb och trevliga kollegor! Började sommaren med resa till Worcester, Massachussets. Väldigt händelselös stad faktiskt... Enda fördelen skulle väl vara att det är nära till Boston, men tyvärr hade jag inte tid att åka dit... Färden fortsatte till Washington DC, där var det helt klart mera fart! Besökte givetvis National Aquarium i närheten av vita huset! Detta visade sej bestå av ett enda rum, med en bassäng med sköldpaddor och små krokodiler, ett snyggt akvarium med kardinaltetror, scalarer och någon annan tetra som jag tyvärr inte känner till, ett akvarium med en sjöhäst, nån stackars orm i en skitig burk, ett gigantiskt piraya-stim och några akvarium med saltvattensfiskar. Det skulle kunna vara så att de höll på att renovera eller nåt, annars var det konstigt att det dels var så litet och dels inte fanns någon information om fiskarna någonstans...

Det blev även en kortisresa till Helsingfors, hade inte tid med något större turistande, så jag tog spårvagn 3t som åker i en cirkel runt centrum... Express-sightseeing! Inga akvarium sågs...

Nyss blev det 10 dagar i Köpenhamn, mysig stad! Kollade in det 30 meter långa saltvattensakvariet inne på Tivoli. Jag hade någon uppfattning om hur fridfullt det måste vara att sitta framför ett så stort akvarium, men icke... Rummet var till bredden fullt med skrikiga barn i alla åldrar, men akvariet var fint! Blev helt förälskad i den vackra rockan som flög omkring i vattnet...

Nu är sommaren slut, men om en vecka bär det av till södra norge i några veckor. Har jobbat ganska mycket i Kristiansand, men har aldrig kollat upp vad de har i akvarieväg. Jag lovar bättring den här gången!

/Erika

Tack för lite akvarieinfo:D
#11 - 6 september 2008 21:21
Katharina skrev:
Vi kan väl börja redan nu och sen fylla på under resten av sommaren.. [:-174]

Vi åkte till Kroatien som jag nämnde i en före semestern tråd men jag måste råda alla att kolla upp ordentligt innan man bokar resa dit.

Först regnade det första dagarna så vi höll på att frysa ihjäl på hotellrummet, speciellt kakelgolven höll sjutton inte mer än 10 grader. Enligt min mamma är det bättre att åka i juli till Europa för då regnar det här uppe och är finare där nere.. ;)

Sen verkar det vara vissa områden som är mycket vackra medan andra är direkt usla och verkligen ger "öststatsvibbar".. Vi hade betongstränder vid större delen av vårt hotellområde, i bortre änden var det grusstrand, vilket jag var förvarnad om men inte att vattnet skulle vara alldeles grumligt eftersom det var som en hamn.

Hotellet hette Sol Stela Maris och låg utanför Umag, villasidans område var något bättre än lägenhetssidan men det var marginellt. Fritidsresor överansträngde sig inte heller på platsen..

Som tur är hittade vi en sandstrand en bit bort så vi badade och hade jättemysigt andra delen av veckan..

Min granne var på en ö utanför Split och bodde jättefint så kolla upp, tänker jag..

Här är min son och jag iaf... :D

Var i kroatien förra året 14 dagar, iofs luffade vi och va på 5 olika ställen och som du säger så är det mest sten stränder överallt men varmt som sjutton, vi hade 46 grader när vi steg av planet och 33 grader var det kl 03.30 när vi gick hem från krogen.. synd att ni hade regn, vi hade kanske 30 min regn på våran 14 dagar när vi var där !! F*n vilka häftiga fiskar dom hade där, akvariefantasts som jag är köpte jag snorkel kit så fort jag kom ner. Hoppas ni njöt av semsestern fast ni hade lite regn !!! Och på tal om nu i sommar va jag i turkiet 1 vecka, har varit där 2 gånger förut och måste säga att det är sådär, om man vill sola och bada så är det inge fel att åka dit men annars så är dom mest jobbiga och vill säja gejjer..

ber om ursäkt för ev stav fel, har blivig en och annan öl ikväll [:o]
#12 - 6 september 2008 22:14
miaz skrev:

Dagen innan vi skulle åka hem fick sonen öroninflammation och flygförbud. Mamma var rätt nöjd, det blev en hel vecka extra i värmen :D. Tur vi har en bra reseförsäkring, allt löste sig jättesmidigt.

Vissa får kompensation på en gång från högre makter, hör jag.. Utom sonen då, kanske.. Men han kanske också tyckte att det var värt ont i örat att få stanna en vecka till... :)

mange016 skrev:
Var i kroatien förra året 14 dagar, iofs luffade vi och va på 5 olika ställen och som du säger så är det mest sten stränder överallt men varmt som sjutton, vi hade 46 grader när vi steg av planet och 33 grader var det kl 03.30 när vi gick hem från krogen.. synd att ni hade regn, vi hade kanske 30 min regn på våran 14 dagar när vi var där !! F*n vilka häftiga fiskar dom hade där, akvariefantasts som jag är köpte jag snorkel kit så fort jag kom ner. Hoppas ni njöt av semsestern fast ni hade lite regn !!! Och på tal om nu i sommar va jag i turkiet 1 vecka, har varit där 2 gånger förut och måste säga att det är sådär, om man vill sola och bada så är det inge fel att åka dit men annars så är dom mest jobbiga och vill säja gejjer..ber om ursäkt för ev stav fel, har blivig en och annan öl ikväll [:o]

Ja, det regnade inte bara, det var ju jättekallt... Åker på charter och håller på att frysa ihjäl.. Kollade på fårullstofflor när man går och shoppar.. Det suraste jag varit med om.. ;)

Min karl vägrar åka till Turkiet. Han var där för en massa år sedan med sitt x och såg läskiga och mycket ohygieniska slaktmetoder(de la tillbaka det flådda köttet i fårskiten på lastbilsflaket bl a).
När han sedan blev magsjuk så sa han till x:et att gå ut och köpa något som inte turkarna hade gjort och sen åt han chips och drack coca cola... :D :D X:et ville turkarna byta till sig mot en matta, karln ångrade ibland att han sa nej... ;) ;)
#13 - 6 september 2008 22:52
Ingen resa. Smart nog hade vi vår semester i Augusti och tanken var att jag skulle jobba med sommarstället.

För er som var lediga under värmeböljan i Juli kan jag kan berätta att det regnade varje dag under hela augusti. Inte en enda nederbördsfri dag på hela månaden.

Till vintern skall vi ta en tröstresa till Azorerna för att sommaren regnade bort.
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 7 september 2008 08:16
Azur skrev:
Till vintern skall vi ta en tröstresa till Azorerna för att sommaren regnade bort.

Väl värt ett besök även om det kan regna en del där också på vintern så du har kanske otur igen
Regnskurar är dock väldigt lokala det kan regna på ena sidan av ön och vara solsken på andra. Så hyr en bil och åk runt med så kan man åka bort från regnet.
#15 - 7 september 2008 08:33
Azur skrev:
Ingen resa. Smart nog hade vi vår semester i Augusti och tanken var att jag skulle jobba med sommarstället.

För er som var lediga under värmeböljan i Juli kan jag kan berätta att det regnade varje dag under hela augusti. Inte en enda nederbördsfri dag på hela månaden.

Nej, det hade jag också tänkt att göra. Augusti har ju varit jättebra de senaste åren och juli har regnat.. Men jag var tvungen att ta i juli för att dagis var stängt.
Men lyckan var inte total under värmeböljan på landet. [:o]
Först trampar lillkillen på en staketspik, sen får karln akut tandvärk och far upp kl 03,00 på natten och ska hem till STHLM. På vägen håller han på att krocka med en älg, han hade kunnat klappa den i rumpan. Hade han inte varit så klarvaken av värken och yrkeschaufför så hade han smällt med den, det var dimma också så han såg den bara som en skugga några hundradelar innan... :eek::eek:
Sen får ju jag 40 graders feber och ingen annan har eller känner några symtom alls så jag började ju misstänka sorkfeber men nu har alla samma symtom så...
Men vi hann bada några gånger... :D:D:D Som sagt, vi ska också försöka ta en tröstresa... ;)
#16 - 8 september 2008 06:47
Ingen semesterresa. Semestern tillbringades på stugan med familjen med undantag av det obligatoriska besöket till Mumin världen i Nådendal.

Förra veckan var jag fyra dagar på konferens i Stavanger trakten men det var förståss jobb så jag hann inte se mig omkring så mycket. Borde ha stannat en dag extra men man längtar alltid hem till ungarna. Det regnade praktiskt taget hela tiden.
#17 - 8 september 2008 12:41

Det där var nog årets motsägelse, "Ville ut och åka lite" och "Norge" i meningarna efter varandra ;)
Hade det varit med båt så ok, men bil i Norge, nej tack.
#18 - 8 september 2008 20:31
Väl värt ett besök även om det kan regna en del där också på vintern så du har kanske otur igen

Regnskurar är dock väldigt lokala det kan regna på ena sidan av ön och vara solsken på andra. Så hyr en bil och åk runt med så kan man åka bort från regnet.

Har du några tips på saker att se / platser att besöka?
Jag är ju personligen mest intresserad av naturen och bra restauranger, inte så mycket av affärer & nattliv...
#19 - 8 september 2008 20:49
Som ni kanske har läst så var min semester jäkligt trevlig även om den blev rätt dyr ;)

Men jag fick se såna hära på 2 ställen.....

http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?ID=1443142
Kjell Fohrman
Administrator
#20 - 8 september 2008 21:01
Azur skrev:
Har du några tips på saker att se / platser att besöka?

Jag är ju personligen mest intresserad av naturen och bra restauranger, inte så mycket av affärer & nattliv...

Det var också det vi var intresserade av och uppriktigt sagt så är det väl inte till Azorerna man åker om man vill uppleva nattliv eller shoppa.

Sevärdheter:
Tvillingsjöarna självklart, men tänka på att minst varannan dag så är det så mycket dimma där att man inte kan se och detta vet man inte innan man är där.
Egentligen så är det naturen på hela ön - åker man till ett ställe och det är dimma och dåligt väder på utflyktsmålet så kvittar det nästa för på resan dit och hem så ser man ändå massor av sevärdheter.
Det absolut viktigaste - hyr en bil och åk runt.

Maten:
Den är väl sådär - dom är nämligen rätt dåliga på att krydda. Nu är det en del år sedan som jag var där så jag minns inte riktigt vilka restauranger vi åt på och det är ju för den delen inte ens säkert att de finns kvar.
Vi bodde i centrum av huvudstaden och där fanns det gott om restauranger att välja på - utbudet av restauranger utanför centrum är nog rätt skralt.
Fisken är nästan alltid bra och det åt vi rätt ofta. Bra stämning och hyfsad mat var det på den mexikanska restaurangen Arriba och den finns uppenbarligen kvar http://www.azorerne.com/food/index2.htm
#21 - 9 september 2008 05:40
Semestern bestod av snabb resa ner till Italien med bilen, stannade 3 veckor på ett stalle strax utanför Rimini (18 mil söder om Venedig). Därefter snabb tur upp till Österrike där vi stannade några dagar innan vi drog oss hemåt. Vi var borta i 29 dagar. Så här i efterhand så förstår jag inte varför jag jobbar alls.......

Även om aktiviteterna i italien var väääääldigt jobbiga. Bifogar en bild som visar
klart och tydligt hur jobbigt det var.........
#22 - 9 september 2008 20:17
drd skrev:
Som ni kanske har läst så var min semester jäkligt trevlig även om den blev rätt dyr ;)

Men jag fick se såna hära på 2 ställen.....

http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?ID=1443142

Åhh.. Vad häftigt... ;)

Kensa skrev:
Semestern bestod av snabb resa ner till Italien med bilen, stannade 3 veckor på ett stalle strax utanför Rimini (18 mil söder om Venedig). Därefter snabb tur upp till Österrike där vi stannade några dagar innan vi drog oss hemåt. Vi var borta i 29 dagar. Så här i efterhand så förstår jag inte varför jag jobbar alls.......

Även om aktiviteterna i italien var väääääldigt jobbiga. Bifogar en bild som visar

klart och tydligt hur jobbigt det var.........

Ja, du ser helt slut ut... Frun tar inte hand om dig ser jag... Lät hon dig lyssna på barnen för länge eller lagade maten för långsamt??? :D
#23 - 10 september 2008 05:22
Ja, du ser helt slut ut... Frun tar inte hand om dig ser jag... Lät hon dig lyssna på barnen för länge eller lagade maten för långsamt??? :D[/quote]

det slog dig aldrig att hon kanske tog hand om mig
[SIZE=3]riktigt bra[/SIZE] kvällen innan ? :D:D:D

Annons