Hur vanligt är det att fiskarna når maxstorleken?

#1 - 15 september 2003 16:11
Pratar man med vanliga akvarister så är det extremt ovanligt att höra om att de har eller har sett fiskar som är lika stora som maxstorleken man kan läsa om i artbeskrivningarna.
Själv har jag dock en Ancistrus dolichopterus som är 15cm trots att maxstorleken är 13cm enligt zoopets artbeskrivning, men bortser jag från detta "monster" så har jag aldrig kommit i kontakt med någon fisk som har blivit lika stor som det man kan läsa om i artbeskrivningarna.

Hur vanligt är det egentligen att fiskarna når maxstorleken? ...och hur länge tar det egentligen?

Många hostar ju snabbt upp fakta om hur stora fiskarna kan bli om någon frågar om de kan ha fiskarna i sitt akvarium osv, det kanske vore skäl att skriva in tiden det tar för en fisk att nå maxstorleken i artbeskrivningarna eftersom många av oss uppgraderar karen med jämna mellanrum. Vi kanske egentligen inte behöver oroa oss om fiskarnas maxstorlek så vida vi inte har tänkt ha fiskarna i samma kar i 10-20år...?

Vad är era erfarenheter av detta? Hur många fiskar har ni sett nå artens maxstorlek?

Mvh Fredrik Isaksson
#2 - 15 september 2003 16:17
Hej!
Precis som du säger, så har jag heller aldrig sett en fisk vara lika stor som maxstorleken anger. Eller jo, småfiskar har jag sett, men inga stora. Jag har också undrat över hur lång tid det tar för en fisk att nå full storlek. Jag antar att fisken växer mer i ett större akvarium, och det kanske är anledningen till att de inte blir så stora? Att akvarierna egentligen är för små? Bara en tanke...
#3 - 15 september 2003 16:52
Jo det är ju en teori, akvarierna kanske t.o.m är för små för att fiskarna ska nå maxstorleken även om man följer rekommendationerna. Det är nog inte alls otänkbart.

Hur som helst så skulle det vara kul att se siffror på hur länge det kan ta för en art att nå maxstorleken, ibland så får man uppfattningen att de kan nå maxstorleken på bara något år men själv så tror jag att det ofta rör sig om 10 år och uppåt. Små arter som bara blir något år gamla når givetvis maxstorleken tidigare men även här så tycker jag att det är ovanligt att träffa på riktigt stora exemplar. Jag såg en gång tigerbarber som åtminstone måste ha varit ca 6cm i en akvariebutik och det var verkligen oerhört imponerande fiskar, jag har aldrig sett så stora tigerbarber tidigare. 5cm stora kardinaltetror måste även det vara en enormt imponerande syn men sådana har jag aldrig sett och kommer nog aldrig att få göra det heller.
Jag tror helt enkelt att det är samma sak även bland små fiskar, det är sällsynt att någon akvariefisk når maxstorleken helt enkelt...

Men nu talar jag bara av egen erfarenhet och jag väntar fortfarande på fler svar och erfarenheter av alla ni andra.
Vilka arter har ni sett nå maxstorleken?

Mvh Fredrik Isaksson
#4 - 15 september 2003 16:57
btw Fredrik, länken du har funkar inte för mig. Finns det inget där eller är det bara tillfälligt fel, eller är det kanske bara fel för mig?
#5 - 15 september 2003 17:16
Det fungerar för mig men om din webbläsare inte klarar av vidarelänkning eller vad man nu ska kalla det så kan du prova den här länken istället, då kommer du direkt till mitt fina lilla bildarkiv. ;)

http://erland.homeip.net/dirgallery/portal?do=viewgallery&user=fredrik&&gallery=9

Gå in på "Malar" och sedan "Gibbiceps" så kan du se en riktigt stor gibbiceps som går i ett kar hos mina föräldrar, den är 15-20 år gammal och uppskattningsvis drygt 40cm.

Mvh Fredrik Isaksson
#6 - 15 september 2003 17:49
Mäktigt....15-20 år gammal!!

Länken ovan funkade faktiskt nu när jag testade, så det var bara tillfälligt fel. Men jag upptäckte att jag redan har din sida i mina favoriter! =)
#7 - 15 september 2003 17:52
Jag såg denna bild av en N. pulcher på en länk av "Fredrik H." från ciklid.se
http://www.thecichlidgallery.com/bilder_03/n.pulcher_01.jpg
Den var tydlingen 14-15 cm.
Maxlängden enligt zoopet är 9 cm!
Hoppas inte mina blir lika groteska...
#8 - 15 september 2003 18:16
Ursprungligen skickat av MusiCat
Mäktigt....15-20 år gammal!!
Det är dock bara en uppskattning, de fick med den med karet för ca 12 år sedan, då var den gissningsvis 25cm eller nåt liknande, med tanke på hur sakta mina gibbicepsar har vuxit så gissar jag att det tog minst 5 år för den att växa de första 25centimetrarna. Så över 15år tycker jag i alla fall att den borde vara.
Det som är mest imponerande är hur som helst att den är pigg och har snygga fenor osv, jag vet inte hur gamla gibbicepsar kan bli men jag gissar att det inte är så mycket äldre än denna bjässe. Den har iofs blivit betydligt lugnare ju större den har blivit, tidigare så åt den pellets från ytan men nu så är det alger, squash och gurka och annat som man slänger ner på botten som den lever av. Så visst har den börjat visa upp lite ålderssymptom även om det är väldigt få.

Här är två bilder för alla som inte orkar leta igenom bildarkivet.
http://erland.homeip.net/dirgallery/portal?do=viewpicture&gallery=19&image=gibbiceps_gammal05.jpg
http://erland.homeip.net/dirgallery/portal?do=viewpicture&gallery=19&image=gibbiceps_gammal06.jpg

Jämför med min gibbiceps som är 10cm...
http://erland.homeip.net/dirgallery/portal?do=viewpicture&gallery=19&image=gibbiceps01.jpg

En viss skillnad... ;D

Mvh Fredrik Isaksson
#9 - 15 september 2003 18:25
Helt otrolig bild "03:an" där du fått alla Malawi att vara still samtidigt som du fotar gibbiceps...

Det är tydligen ingen skitkamera du sitter med...*s*
#10 - 15 september 2003 18:32
Ursprungligen skickat av davide
Den var tydlingen 14-15 cm.
Maxlängden enligt zoopet är 9 cm!
Det där var ett bra exempel, där har verkligen maxstorleken passerats rejält, jag hörde också att Ola Svensson på Ciklid.se hade sett en 30cm stor Blåciklidhane, alltså 10cm större än vad som normalt anses vara maxstorleken...

Men jag tror fortfarande att detta är ovanligt. Antingen så är det jag som är blind och verkligen missar alla dessa stora exemplar eller också så är det förhållandevis ovanligt att fiskarna når maxstorleken i vanlig akvariemiljö. Det kanske krävs kar på typ fyrdubbla storleken mot vad man kan läsa i artbeskrivningarna för att de ska bli så stora. Men det här är givetvis bara mina egna små teorier... Inget att ta på allvar med andra ord. ;)

Det vore för övrigt kul om någon med lite mer på fötterna kunde uttala sig, t.ex Kjell. Hallå Kjell? ;)

Mvh Fredrik Isaksson
#11 - 15 september 2003 18:43
Ursprungligen skickat av Tricella
Helt otrolig bild "03:an" där du fått alla Malawi att vara still samtidigt som du fotar gibbiceps...

Det är tydligen ingen skitkamera du sitter med...*s*
Hehe, nejdå det är ingen skitkamera direkt men särskilt bra är den väl inte heller, Sony DSC-P50 heter den, den räknas väl som en kamera i övre budgetklassen skulle jag tro. Den fungerar bra om ljusförhållandena är bra men kan vara lite knepig om det är mörkt i karet, de mörka bilderna på gammelgibbyn är justerade rätt mycket när det gäller ljuset, originalbilderna var ännu mörkare...

Mvh Fredrik I
#12 - 15 september 2003 19:26
jag tryckte upp min gibbi till över 15 cm på 6 mån men det är ju klart den gick ju med discus så mat hade den gott om. den andra jag köpte var inte ens 10 cm när jag bytte in dom de var runt 3-4 cm när jag köpte dom så lite med anlag är det nog också
#13 - 15 september 2003 20:05
Jag tycker det är olika beroende på vilken typ av fisk det är. Nästan alla av mina malawisar har nått fullvuxen storlek (den storleken som står på zoopet). Mest stolt är jag över mina 2 Ahli hanar som är ca 20cm långa. Väldigt vackra! Även mina 5 Silverhajar som bor med malawisarna i ett 600 liters är rätt stora, 20-25cm, vilket inte verkar vara så vanligt. Fast här på zoopet står det att Silverhajar blir 35cm så de har nog en lång bit kvar.

Sen finns det fiskar som t ex scalare som inte får tillräckligt högt akvarium och då stannar i höjden (vilket verkar vara vanligt). Själv har jag två kyssguramin som jag har haft i över två år och de har bara växt några få centimetrar. Detta trots att de blir väldigt stora (ca 35cm), och de första 1,5 åren bodde de i 600 liters akvariet. Två år är ju ganska lång tid och jag trodde de skulle nå sin fulla storlek tills nu. Den ena är runt 12 cm och den andra runt 10 cm (de var 4-5cm när jag köpte dem). Kanske har jag skött dem på fel sätt?
Mvh Melina
#14 - 15 september 2003 20:15
Även mina 5 Silverhajar som bor med malawisarna i ett 600 liters är rätt stora, 20-25cm, vilket inte verkar vara så vanligt. Fast här på zoopet står det att Silverhajar blir 35cm så de har nog en lång bit kvar.

En av mina LFS har i Winnipeg har 35+ cm Silverhajar i en 10' tank (formodligen c:a 800 l eller natt i den stilen), de ar VALDIGT imponerande!
#15 - 15 september 2003 20:18
Oohh och jag som tyckte att våran silverhaj på 20 cm är stor! :)
#16 - 15 september 2003 23:19
Ursprungligen skickat av FI
...Det är dock bara en uppskattning, de fick med den med karet för ca 12 år sedan, då var den gissningsvis 25cm eller nåt liknande, med tanke på hur sakta mina gibbicepsar har vuxit så gissar jag att det tog minst 5 år för den att växa de första 25centimetrarna. Så över 15år tycker jag i alla fall att den borde vara...
Mvh Fredrik Isaksson

Håller inte med om att gibbiceps växer sakta!

Den större av mina 2 gibbiceps är idag ca 22cm, inköpt vid ca 7cm längd för circa 1,5år sen. Alltså en tillväxt på 15cm dvs ungefär 1cm per månad. Och han är antagligen inte mer än 2år gammal..

Bara min lilla åsikt förståss...

MVh Erik

#17 - 16 september 2003 04:32
om man har 10 000 liter så lär dom blir max stor leken, men knappast i akvariet
Kjell Fohrman
Administrator
#18 - 16 september 2003 07:47
Ett ge ett övergripande svar på en sådan fråga är svårt eftersom vissa fiskar sällan når max.storlek i akvarium medan andra nästan alltid gör det.

Först måste man tänka på att en fisk fungerar på ett helt annat sätt än t.ex. en människa - lite grovt kan man säga att de flesta fiskar i sin naturliga miljö växer konstant under hela sitt liv, medan en människa slutar växa (eller borde i alla fall sluta växa[;)]) när ungefär en 1/3 av den totala livslängden är avklarad.
Detta bör man t.ex. tänka på när man köper vildfångad fisk, för om man då skaffar helt fullvuxna fiskar så innebär det också att de är väldigt gamla.
I naturen finns det en balans som innebär att om det plötsligt skulle finnas en massa extra foder för fiskarna så produceras det fler fiskar och snart är balansen uppnådd igen.

De fiskar som i sin naturliga miljö växer mycket snabbt är också sådana som är kortlivade, t.ex. killis.
Medan långsamväxande arter är sådana som blir väldigt gamla, t.ex. många malar.

Denna naturens egen balans mellan mängden foder och mängden fisk fungerar inte i ett akvarium och därför är det bara vi själva som kan se till att denna balans upprätthålls.
Normalt sett så matar vi alldeles för mycket (eller åtminstone med för protein- och fettrikt foder) i akvarium och fiskarna växer därför i akvarium alldeles för fort. Detta är anledningen till att många fiskar i akvariemiljö blir betydligt större än i deras naturliga miljö - t.ex. malawiciklider.
När en fisk blir större i akvarium än i sin naturliga miljö så är det alltså snarare ett tecken på "vanskötsel" än något att vara stolt över.

Sedan är det också många arter som i akvarium sällan når sin max.storlek. De arter som kan räknas in i denna grupp är nästan alltid fiskar som i sin naturliga miljö blir stora. Dels beror detta på att stora fiskar ofta blir gamla och att de sällan ges sådana akvarieförhållanden att de hinner bli gamla. Det säger sig också självt att sådana fiskar ställer högre krav på att de skall få i sig alla näringsämnen. De behöver alltså dels få korrekt foder, dels ges tid och dessutom ges möjlighet att utveckla ett normalt beeetende för att de skall utvecklas normalt. En klart begränsande faktor är ofta storleken på akvariet för dessa fiskar - fiskar som blir stora hålls tyvärr allt för ofta i alldeles för små akvarier. En del resonerar som så - jag skaffar ett större akvarium när de blivit större. Problemet är bara att de inte blir större innan man flyttar dem till det större akvariet. Dessa fiskar lever ofta i en miljö där det finns mycket gott om föda stora delar av året, medan det finns lite under andra delar av året. Hålls de i ett trångt akvarium så innebär de att de inte aktiveras utan att de avvaktar de goda tiderna (oftast under regnperioden) då de skall äta upp sig och leka. Att hålla dessa stora arter i för små akvarier är alltså en annan form av "vanskötsel".
Akvaristiska hälsningar
Kjell
#19 - 16 september 2003 09:43
Tack Kjell för det där uttömmande svaret. :)

Fler frågor dycker dock upp... ;)

Det låter ju som att stora och långlivade arter normalt ska växa ganska sakta och nå maxstorleken först på sin ålders höst... Hur vet man i så fall att fisken växer sakta pga optimal skötsel med korrekt kost osv eller pga vanskötsel vid för litet akvarium?

Alla har vi säkert sett skräckexempel på fiskar som lever trångt, trasiga fiskar med hängiga fenor och en allmänt ledsen uppsyn... Men om fiskarna ser pigga och friska ut...? Hur vet man i så fall att de lever för trångt? Och då bortser vi givetvis från de glasklara exemplena där fiskarna knappt kan vända sig osv...

Mina jaguarciklider har t.ex börjat växa enormt mycket långsammare än tidigare trots att JAG inte tycker att karet ser för litet ut ännu, jag matar dem betydligt mindre idag eftersom många kommenterade bilderna på speciellt hanen och sa att han såg fet ut... och dels eftersom jag har hört fler säga precis det du sa att man normalt matar fiskarna alldeles för mycket.

Men fiskarna ser verkligen ut att må bra, de är vackra, pigga och allerta, de leker regelbundet och visar verkligen upp alla tecken på vad som normalt anses vara ett välmående beteende och utseende.
http://erland.homeip.net/dirgallery/portal?do=viewpicture&gallery=9&image=Ciklider:Jaguarciklid:managuense116.jpg
http://erland.homeip.net/dirgallery/portal?do=viewpicture&gallery=9&image=Ciklider:Jaguarciklid:managuense115.jpg
http://erland.homeip.net/dirgallery/portal?do=viewpicture&gallery=15&image=akvarium42.jpg

Men fiskarna växer som sagt sakta nu idag... mycket sakta.
Kan det vara så att storleken på akvariet börjar påverka deras tillväxt även fast de inte ser ut att leva trångt?
Hur påverkas fiskarna i övrigt i så fall? Kommer de små småningom att även påverkas på andra sätt, t.ex genom att inte leka osv?
Eller är det främst deras lägre tillväxttakt och mindre storlek som man kommer att märka av?

Mvh Fredrik Isaksson
#20 - 16 september 2003 09:48
Eller kan det vara kosten som är felaktig? Det kanske är därför som de har börjat växa långsammare?
Tidigare så matade jag dem med alla möjliga frysfoder, pelletssorter och fisk och räkor osv... men nu idag så är de extremt tjuriga och deras kost idag består ENBART av Hikari Cichlid Gold, Sera cichlid Sticks och jättedanior(20st varannan månad ungefär)

Kan det vara bristen på nödvändiga näringsämnen som gör att de växer så sakta idag?

Mvh Fredrik Isaksson
#21 - 16 september 2003 10:53
Jag tror att många fiskar växer snabbt i början ,från små yngel till halv vuxna och sedan växer de mycket långsammare,jag har sett mina G altifrons växa från ca6-8cm till 15-18cm på några månader,vet inte om de kan bli större för de har inte vuxit nåt på ett år,de går i 720L,bytter 30%vatten/vecka och de får mat
2-3gg/dag(artemia,räkmix,tetrabits,drbassleersfood..) ,samma gäller för min stingrocka som växte från ca15cm till 25-28cm/diam på ett år och på 2 år har den vuxit bara några mm till.
Kjell Fohrman
Administrator
#22 - 16 september 2003 12:28
Det låter ju som att stora och långlivade arter normalt ska växa ganska sakta och nå maxstorleken först på sin ålders höst...

Dock växer i akvariemiljö ofta stora rovfiskar betydligt snabbare än icke rovfiskar.

Hur vet man i så fall att fisken växer sakta pga optimal skötsel med korrekt kost osv eller pga vanskötsel vid för litet akvarium?

Det vet man i princip inte. Ofta kan man höra folk säga, eller se folk skriva - mina fiskar trivs jättebra i ett litet akvarium. Detta är med all säkerhet fel. Däremot kan man säga att fiskar tål alldeles för mycket utan att "säga ifrån". Om fiskarna säger ifrån genom att t.ex. bli sjuka så har det gått oerhört mycket för långt och det handlade om vanskötsel långt innan.
Vad man kan säga är att självklart så har akvariets storlek betydelse för fiskarnas tillväxt, men om stagnationen i ditt fall beror på detta eller något annat går inte att svara på.
Akvaristiska hälsningar
Kjell

Annons