Pratar man med vanliga akvarister så är det extremt ovanligt att höra om att de har eller har sett fiskar som är lika stora som maxstorleken man kan läsa om i artbeskrivningarna.
Själv har jag dock en Ancistrus dolichopterus som är 15cm trots att maxstorleken är 13cm enligt zoopets artbeskrivning, men bortser jag från detta "monster" så har jag aldrig kommit i kontakt med någon fisk som har blivit lika stor som det man kan läsa om i artbeskrivningarna.
Hur vanligt är det egentligen att fiskarna når maxstorleken? ...och hur länge tar det egentligen?
Många hostar ju snabbt upp fakta om hur stora fiskarna kan bli om någon frågar om de kan ha fiskarna i sitt akvarium osv, det kanske vore skäl att skriva in tiden det tar för en fisk att nå maxstorleken i artbeskrivningarna eftersom många av oss uppgraderar karen med jämna mellanrum. Vi kanske egentligen inte behöver oroa oss om fiskarnas maxstorlek så vida vi inte har tänkt ha fiskarna i samma kar i 10-20år...?
Vad är era erfarenheter av detta? Hur många fiskar har ni sett nå artens maxstorlek?
Mvh Fredrik Isaksson