Hur vanligt

#1 - 13 januari 2007 21:14
Hur vanligt är det att fjärilsciklidhane har så långa fenor som den på bilderna på nedanstående länk? Finns det honor med lika långa fenor?

http://www.resmann.se/Aqua/index1.htm
#2 - 13 januari 2007 21:18
Det förekommer då och då, tyvärr får man väl säga. Det är en framodlad slöjvariant, så både hanar och honor kan se ut så.
#3 - 13 januari 2007 21:27
Tack ett snabbt svar Micke!

Jag tycker att den är stilig men den liksom avviker lite för mycket från de andra jag har. Dessutom är han kungen bland mina fjärils ciklider och jagar runt alla andra, inklusive honan. Har totalt fem sådana. Den långfenade och honan är mycket färgglada medan de andra två är färglösa.
#4 - 13 januari 2007 21:48
Ja, fenorna gör ju att de sticker ut, men tyvärr är de nog ett handikapp för fisken också, och väldigt inbjudande för fenbitare.
#5 - 14 januari 2007 08:27
Oj då, så tänkte inte jag. Då är det tur att jag inte har några fiskar som är fenbitare. Det är vänligt av dig att säga det så att jag kan tänka på det. Hade jag vetat att långa fenor är handikappande för dessa ciklider hade jag aldrig köpt den. I min okunskap, vid inköp, trodde jag att det är så hanar borde se ut. Det är först efter att ha läst i artbeskrivningen här på zoopet som jag insåg att så inte är fallet. Tyvärr så var dessa ciklider ett impulsköp. jag kunde inte motstå dessa vackra små fiskar.
#6 - 14 januari 2007 13:27
När de avlar fram fiskar med större fenor än normalt, så blir nog dessa fiskar lite långsammare, och får svårare att simma normalt. Kampfisk och guppy är två andra arter, men till skillnad från fjärilscikliderna och t.ex slöjscalarer, är det vanligast med slöjvarianter i handeln, de med normala fenor är ovanliga. på slöjstjärtar har de gått ett steg längre, och t.o.m avlat fram dubbla stjärtfenor.

Annons