undrar hur vanliga de tre sista cikliderna jag lagt in på min sida är?
direktlänk till fotona på cikliderna på min sida http://www.svedalaciklid.se/Hemsidan/Ciklider.html
Zaphi skrev:...vilket egentligen är felaktigt. En art är en art. En population av en art är just en population av en art, inget annat.
För det första är de artnamn du tar upp skrivna på ett felakrigt sätt. En fångstplats kan ingå i sp."..." men oftast skrivs det med komma och mellanrum och utan citationstecken... sp-namnet skrivs alltid med små bokstäver...
Det blir alltså:
Cynotilapia afra, Cobwe
Copadichromis trewavasae "mloto ivory head fireline", Nsisi
Labeotropheus trewavasae, Manda
C. afra, Cobwe är vanlig. Kallas också "edwardi".
C. trewavasae "ivory head" är ganska vanlig, om just den du tar upp är vanlig vet jag inte.
L. trewavasae är också vanlig, men jag har inte hört talas om någon från Manda.
Erik Åhlander skrev:Jag tror platsen heter Msisi inte Nsisi.
Sacrium skrev:Riktigt, men var inte helt hundra på hur jag skulle formulera mig. Arten förblir densamma oavsett fångsplats. Men de har ändå separata artbeskrivningar.
Zaphi skrev:Jag vet inte vad du tycker om det Micke... Däremot kan ibland ett platsnamn finnas med i en art med temporärt namn, exempelvis Placidochomis sp. "phenochilus tanzania".
Erik Åhlander skrev:Det finns en hel del som tyder på att "samma fisk" från olika platser i Malawi inte alls är samma art. Dessutom är det möjligtvis fråga om sympatrisk artbildning, åtminstone hos vissa Mbuna, något som ansågs i det närmaste omöjligt för inte så många år sedan.
Zaphi skrev:
Din "lika illa att korsa"-kommentar håller jag dock inte med om eftersom den ena egentligen inte ens är en korsning då det är samma art som får avkomma, men jag förstår vad du menar med att skriva så.
Zaphi skrev:Självklart är det viktigt att ha med fångstplats, det var inte det jag menade. Det jag egentligen menade var att det egentligen inte är en del av det vetenskapliga artnamnet...