Hur väl kan en palett gömma sig?

#1 - 29 juni 2005 16:09
Min hona har varit spårlöst försvunnen i nå'n vecka nu. Kanske såg hon lite blek ut senast jag såg henne? Jag bytte vatten och städade runt ganska rejält igår och jagade rätt på en fisk som jag tänkt ge bort länge. Då passade jag även på att lyfta lite på stenar och andra gömställen, men inget spår efter min hona. Det som dött tidigare har enkelt kunnat spåras.

Jag tivlar på att hon hoppat ur, en död fisk skulle helt enkelt ha synts tydligt som vårt akvarium är placerat. Dessutom smyger ju paletterna mest omkring i de nedre regionerna. Konstigt nog har ingen invånare i mitt akvarium visat några som helst tendenser till att vilja rymma. Inte ens räkorna, som ofta beskrivs som rena utbrytarartister. Jag hade några palettyngel för några veckor sedan, men de var få och försvann ganska snabbt.

Några förslag? Palettciklider är väl benfiskar?
#2 - 29 juni 2005 16:48
En paletthona med ägg kan gömma sej ganska bra.
Å andra sidan hittade jag inte ett spår av min avlidna paletthona heller.
Hon blev säkerligen "re-cycled" av barnen hennes.
Livet har sin gilla gång ibland...
#3 - 29 juni 2005 17:45
Hoppas att hon trycker inne i den stora snäcka där malhannen klämde in sig en hel vecka. Han har återgått till ordinarie verksamhet och t.o.m. intresserat sig något för honan. Får se om intresset kan bli ömsesidigt. Snäckan var det enda jag inte ville bråka med, just in case ... Men kanske har hon kolat inne i den.

Jag har f.ö. en ganska effektiv städpatrull i räkorna. Jag satt och såg dem förvandla en tetra som var nästan lika stor som paletthonan till ett skelett på nolltid.

Annons