Hur vågar ni?

#1 - 15 december 2003 11:39
Hmm efter o ha läst en del trådar osv så har ja läst att vissa matar sina fiskar med fingrarna, fengäddor, Tanganyikaålar osv hur vågar ni ens försöka? lär juh inte va så mysigt o bli biten av dom =)
Ja har iaf sträckt mej så långt att ja brukar mata mina klogrodor med fingrarna i ett av mina mindre akvarier?
#2 - 15 december 2003 11:51
Jag förstår hur de vågar, det måste ju vara en härlig känsla! Vi får våra 5 frontoser på torsdag, dessa blir jättetama och jag ser verkligen fram emot att få handmata dom =)
#3 - 15 december 2003 11:53
Snus gör pojkar till män ;P
Måste fan försöka våga mata med fingrarna jag oxå ;P
#4 - 15 december 2003 11:55
Förstår precis vad Kalejdoskop pratar om, mina kampfiskar, både hanen och honan kommer och tar krossade ciklid sticks i handen på mig. Ganska tufft att hand mata sina små älsklingar[:-64] =)

[:-5] Mvh Jesper
#5 - 15 december 2003 12:00
Jag har iofs matat min polares muräna med handen ;P men inte mina fiskar... uhm
#6 - 15 december 2003 12:14
va ska fiskarna göra? slita fingrarna av dig? :)
#7 - 15 december 2003 12:18
Min sambo stack ner sitt ena finger genom mathålet i stora karet samtidigt som han tittar på mig och frågar lite skämtsamt: "Har de här pirayorna fått någon mat idag ??"
I nästa sekund så vrålar han som en stucken gris....[:-123][:-123]
Hela björnligegänget kom ju i fullt ös [:-170][:-170][:-170][:-170][:-170]och satte gaddarna sina i fingret på han "Kolla grabbar KÄK !!!"
Jag lovar...sambon kommer aldrig att göra om det misstaget !!!

Den största av botiorna är ca 12 cm, de andra i gänget aningens mindre, och de har ju riktiga tänder som de kan nafsas med.
[:-114][:-114][:-114][:-114][:-114][:-114][:-114][:-114][:-114][:-114]
#8 - 15 december 2003 12:19
är det inte bättre att handmata än att mata med händer? *s* (kunde inte låta bli, förlåt!)

När jag var liten tyckte jag att det var oerhört otäckt när mina guppys provtuggade på fingrarna...
#9 - 15 december 2003 12:28
Orm: jaa men kul o få värsta hålet i fingret =P
tänk om man matar dom små liven med händerna så anfaller dom händerna i stället för maten som det hände med Mogwais sambo =|
#10 - 15 december 2003 12:55
Igår så började jag att fundera på om inte mina fiskar tror på [:-41][:-41][:-41]
Vi sitter i soffan och kollar på [:-97]matchen Real Madrid - Deportivo.
Ser i ögonvrån att det är rena rama hallaballoet i stora akvariet.
Hela björnligegänget är som tossiga vid mathålet....det stod dock ingen person och matade dem. Så de andra fiskarna i karet hängde ju glatt på....vilken cirkus det var !!! Och det skuttades och plaskades hejvilt. Sen så for de omkring och jagade vid ytan som om någon verkligen gett dem mat. Vi fattade ingenting.
Min sambo som satt brevid i soffan bedyrade sin oskuld...."jag har inte gjort något !! Kolla...har båda händerna här ju !!!"
Och ingen hade rört sig kring akvariet på en bra stund, vare sig 4-benta katter eller 2-benta varelser.
Hel skumt.
[:-140][:-142][:-140][:-142][:-140][:-142][:-140][:-142][:-140][:-142][:-140][:-142][:-140][:-142][:-140][:-140][:-140][:-142]
#11 - 15 december 2003 13:54
man gör det för att det ger en skön känsla att ett lättskrämt djur "litar" på en o äter ur handen. kul med kontalt med alla djur man har. fast det vete fan om jag kommer mata tanganyikaålen när den är fullvuxen på det sättet...mina sebrafiskar är också handtama
#12 - 15 december 2003 15:02
Hmm joo iofs så ere vell det ;P får vell börja mata dom små liven me fingrarna..
#13 - 15 december 2003 15:03
Jag gjorde misstaget att handmata min drake, nu kan jag inte sticka ner handen i karet utan att han skall fram och nafsa. Man får ju passa sig han är ju ganska giftig.
#14 - 15 december 2003 15:05
Hmm okej jobbigt läge =P vill juh inte få massa gift i sej...
Men ja har en Öronål dom ser himla dåligt? de skulle vell va ganska svårt o mata den me fingrarna eller?? anyone?
#15 - 15 december 2003 15:40
Det brukar vara enklare att handmata fiskar som ser dåligt pga att de inte inser "faran", de känner bara att det luktar mat och simmar dit lukten leder dem och snappar upp maten så fort de kommer tillräckligt nära. Sedan så är det sällan svårt att få glupska och matglada fiskar som oscars att bli handmatade, de ser bra men är så orädda(eller kanske bara hungriga) att de t.o.m hoppar upp ur vattnet och tar maten ur händerna en bit ovanför ytan. =)

Mvh Fredrik Isaksson
#16 - 15 december 2003 15:55
hehe om en fisk skulle hoppa upp när man står o pular med maten o men e helt oförbered då skulle man jjjuh döö :)... hmm lite jobbigt o försöka handmata öronålen min iaf den verkar vara farlig så har ja den i mitt stora ciklid akvarium.... aja fååår se =P men det verkar juh va tuft o finger mata dom små liven
#17 - 15 december 2003 16:43
Jag handmatar mina fiskar. De är ju inte världens farligaste fiskar, mina ciklider, men de nafsar rätt bra på allt som rör sig=)

Mvh Malawi´n
#18 - 15 december 2003 16:52
Malawi´n: hmm men va ger du dom för mat när du matar dom me fingrarna? du ger vell inte dom pelets eller? då kan man juh räkna med att man får små smakprover på fingrarna.

Va brukar ni mata fiskarna med när ni matar me fingrarna? måste juh va gansak svårt o mata me sånt kulformat foder?
#19 - 15 december 2003 17:48
jag handmatar mina fiskar. Idag försökte en av de blå guramisanassarna äta upp mitt finger.
#20 - 15 december 2003 17:53
Jag brukar också mata mina fiskar med händerna. Dom som är roligast att mata är praktbotiorna och gibbicepsen. (har ni nånsin känt en sån suga sig fast på handen?) Jag hade en väldigt tam väderål förut som kom upp och la sig i handen när det var matdags. Det är också kul att känna dom små fiskarna nafsa på fingrarna.. kittlas!
#21 - 15 december 2003 18:01
Men matar ni dom me vanligt fisk foder eller?

Helena S. hur lyckas du mata en gibbiceps med fingrarna =S ??
#22 - 15 december 2003 18:13
hehehe,....ska pröva handamat a mina diskusar och se om dom vågar...
#23 - 15 december 2003 18:17
Jag matar dem med alla sorters fryst foder, och ibland har jag lyckats med granulat=)
(hur tusan lyckas man få en gibbiceps så tam?)

Mvh Malawi´n
#24 - 15 december 2003 18:53
försökte mata mina neontetror o tigerbarber o så men dom vågade inte =P.. sen när ja matade i malawi karet så vågade nästan alla äta från mina fingrar =P *Glaad*
Hmm nästa projekt blir o få handen ur arslet o mata min öron ål ´med fingrarna =P
#25 - 15 december 2003 21:20
Budda: Min gibbiceps är jättetam och kommer upp till ytan när jag matar dom andra. Han suger sig gärna fast på handen också. Sålänge han trivst är han hur trevlig och tam som helst, men om han blir grinig och skygg så är det ett tecken på att han inte trivs. Han blev så när han hade blivit för stor för akvariet, som tur var hade jag lite sparpengar och lyckades övertala mamma att köpa ett större. Så nu är han glad igen.
#26 - 15 december 2003 21:38
Helena S. hmm trevligt men´hur bar du dej åt för o få upp han till ytan o så? måste juh vart himla svårt? =) tuft iaf
#27 - 15 december 2003 21:38
Jag har en inneboende, en dag hade han en kompis hemma som nyfiket kollade in mina Påfåglar och 2 Vieja Maculicauda, efter ett tag frågar han om dom bits om han sticker ner ett finger, jag svarade att det är nog stor risk men det gör troligen inte ont.

Sen gick det nån timme och jag hör ett högt skrik i falsett, han kunde hålla sig en timme sen var han tvungen prova, Påfågeln högg och kom upp med huvudet ur vattnet och pojk stackaren fick sitt livs hjärtstillestånd, efteråt kunde han bara konstatera att det faktiskt inte gjorde ont.

Jag själv hade för några år sedan ett saltvattens kar med en Muräna i, den var kanske 30cm lång och envisades med att alltid bita fast sig i fingrarna när man skulle göra saker i karet, sen fick man hålla fingret med Muräna ovanför vattenytan i upp till 5 minuter innan puckot släppte.

//Marcus
#28 - 15 december 2003 21:43
hmm okej de verkar inte som att de finns nå fiskar som kan bita så de gör ont ;P hmm undra om den muränan va uttråkad o sökte spänning i sitt liv =)
#29 - 16 december 2003 00:20
Det är ganska kul att handmata regnbågsfiskar med frysta cyklops.Gäller att hålla hårt i matbiten, fiskarna är framme och försöker glufsa åt sig så mycket de hinner. De bits inte, men jag har fått en fisk i ansiktet några gånger. De är väldigt duktiga på att hoppa! Täckglas är ett måste och jag är glad att jag har glasögon...
#30 - 16 december 2003 00:28
Mina stora praktbotior tog räkmix ur handen ett huvud (3-4 cm) ovan vattnet....=)
#31 - 16 december 2003 01:40
Det är en viss känsla att handmata fiskar.
Undliga är att min Paronhaj värkar vara mera intreserad av att äta min katt än smaka på mina fingrar..
Var en man nu.. kan ju inte göra allt för ont om den tar ett litet smakprov av dej :D
#32 - 16 december 2003 12:56
Wick: ja skrev tidigare i tråden att ja matade mina Malawi ciklider i går med ffingraarna alltså, o så försökte ja få mina neontetror o tigerbarber o käka från fingrarna på mej men de gick inte.... men min öron ål dröjer de nog ett tag till innan ja börjar handmata ;P
#33 - 16 december 2003 13:50
jo, såg det.. fegis! =)
Min paronhaj är ca 50cm+ och den äter ur handen..
Jag skulle nog nästan kuna få in min hand i den mun så hur mycket farligare kan en ål vara:D
#34 - 16 december 2003 13:59
Ehh vet vell inte hur farlig den kan vara =P ssåg bara hur vild den va när den va påväg o äta upp min kuhlii ål =|
sen så blir den 70 cm lång då e den ganska stor oxå tror jag =P

ja har alltid haft stor respekt för djur osv. större än va man igentligen borde ha =D

#35 - 16 december 2003 16:21
Har inga farliga fiskar att handmata... men visst känns det lite läskigt men ändå så gulligt att mata ett stim ganska så stora scalareyngel. Hur söta som helst när de snuttar på räkmixen, men lite läskigt ändå då de är så många o så på...
#36 - 16 december 2003 16:46
Om min gibbiceps: Han kommer upp till ytan självmant när det är matdags, annars också föressten... Hade en för många år sen också, den var likadan. Så min erfarenhet av gibbiceps är att dom är orädda och nyfikna. Som liten kände jag till två malar.. "snälla malar" och "elaka malar" snälla malar var gibbiceps, elaka malar var ancistrus!
#37 - 16 december 2003 18:02
Jag hade en stor Gibbiceps som brukade lägga sig uppåner och dammsuga ytan när man matade med flytande mat :P

//Marcus
#38 - 16 december 2003 19:09
Handmatar i mitt stora kar, det är det enda där fiskarna har blivit handtama än...
#39 - 16 december 2003 19:36
Jag brukar handmata öronålen, fengäddan och eldålen.
Eldålen är nog djärvast, den simmar nästan upp i handen på en.
Jag brukade också handmata min jade/sömn goby men det fick jag sluta med för när han blev stor hade han en jä**a kraft i käkarna.
#40 - 16 december 2003 19:37
Mina papegojciklider brukar ha VÄLDIGT bråttom med maten så man hinner faktiskt inte släppa maten innan de har hoppat upp ur vattnet och nafsat i fingrarna ett par gånger.. det bästa är när man haft vitamindroppar på maten.... ojoj oj... då blir de helt vilda och galna.
En annan kul grej är att min man höll på att välta vårt förra akvarium när våran kampfisk bet honom.
Han stoppade ned fingret för att testa hur det känns när fisken biter, men inget händer. Kampfisken bara cirkulerar runt hans finger och tittat på den... tills min man tittar bort för att säga något till mig... då bet fisken till och min man blev så överraskad så han bara flög upp i luften och vara nära att välta akvariet. Efter den händelsen undviker han att låta fiskar bita honom *ler*.
Mvh
Elana
#41 - 16 december 2003 20:21
Hej!
jag blev för några år sedan biten av en av mina pirayor vid ett obevakat ögonblick,ingen stor grej av det,men jag har fortfarande ett ärr kvar i fingret sedan den provsmakade på mitt finger,så vissa fiskar vill man nog inte"handmata".
#42 - 16 december 2003 20:24
kul att folk skriver här i tråden jag e väldigt nöjd =P

MichaelE: vad matar du din öronål med när du handmatar den?

Dr. Strange: Hehe de e lite stil i din gibbiceps ;P
#43 - 16 december 2003 21:28
Jag handmata mina påfåglar när jag hade dom. Men kan säga att det gör ont om man blir biten.
#44 - 17 december 2003 13:54
jag brukar mata han med mask och räkmix.
#45 - 17 december 2003 14:27
okidoki bra håller på o söker efter allternativ föda till den
#46 - 21 april 2004 21:11
Har inte vågat hand mata mina pirayor en...undrar om jag någonsin kommer att göra det :P ;)..
#47 - 21 april 2004 21:48
Jag provar inte handmata min Ormhuvds fisk som är 25cm, det smäller när han hugger fiskar jag matar med, och han är grymt snabb.

Tror att det skulle göra ont att prova :)

//Marcus
#48 - 21 april 2004 22:37
Jag "hand"matar ofrivilligt - när jag trimmar växterna så är tigerbarberna framme och smakar på hand och arm. Det är främst smådj... som inte kan låta bli. De har inga tänder men nog känns det när de nyper till.
Annars så är det guppyna som är de oräddaste jag vet. De simmar rakt in i kupad hand och "duttar" lite för att kolla om man är ätbar.
Hade jag haft rovfiskar hade jag då aldrig vågat stoppa ner så mycket som ett finger i karet utan att någon höll borta firrarna med en stor bricka eller något liknande...
#49 - 22 april 2004 05:07
Dr Strange...
I din presentation står:
"Det är löjligt att påstå att tv-spel påverkar barn. Om tex Pac-Man påverkade barn födda på 80-talet, då skulle vi idag ha en massa ungdomar som springer runt i ett mörkt rum och äter piller medans de lyssnar på monoton och enformig musik."

Hmm... har du tittat in på en rave-club någon gång? Där har vi en massa ungdomar i ett mörkt rum som lyssnar på enformig musik och äter piller.
#50 - 22 april 2004 06:06
Kanske det som är poängen? Lol...
#51 - 22 april 2004 06:18
Ja kanske det... i alla fall var det rätt kul.

Annons