Hur utfodrar man optimalt?

#1 - 2 augusti 2006 07:42
Lite orolig för att jag inte utfodrar optimalt. Eftersom mitt akvarie bara varit igång under sommaren så har jag försökt att mata försiktigt - en gång om dan och hoppat över nån dag i veckan. På burken lästa jag dock nu att man ska ge TRE gånger om dan :confused: Vad är rätt.. kanske håller jag på att svälter mina fiskar?? ( ser dem aldrig bajja..) Är det bättre att ge mindre två gånger om dan kanske? Trodde inte fiskar behövde mat så ofta? Hur ska man tänka nu när det är lite varmare i - ökar matbehovet då?

Mina fiskar ( sorgmanteltetror) ska vara allätare.. vad kan jag ge dem mer än flingorna? Grönsaker? Räkor? Måste jag ge dem äckliga larver om jag vill utfodra dem riktigt bra?

Jo.. många frågor som vanligt - men frågar man inte så får man ju inget veta! :D
#2 - 2 augusti 2006 12:42
I naturen äter fiskarna under hela dagarna men lite åt gången, ungefär som svalor gör när de är uppe och flyger och fångar en insekt här och en där.

Så visst jag tror att det är naturligare för de om man ger dem mindre mat 2 ggr en mycket 1 gång. Däremot tror jag inte att du svälter dem om du bara ger dem mat 1 gång om dan.

Om du ger dem ett komplett torrfoder så kan du komplettera med t ex fryst artemia (tina upp först) eller mygglarver (undvik röda) några ggr/vecka.

Beträffande torrfodret tänk på att alltid stänga burken ordentligt och förvara den mörkt, svalt och torrt. Jag använder inte foder från en burk som har varit öppen längre än 2 månader. Det är nämligen en del viktiga vitaminer som försvinner efter ett tag. Så det är ingen idé att köpa stora matburkar.
#3 - 2 augusti 2006 13:01
Mygglarver...herregud! Usch.. men vill verkligen försöka få dem att trivas nu... så får väl bli det.. Ska fråga efter det i affären. Tack! Jo - verkar väldigt logiskt det där med svalorna... tänkte inte på det.. man märker ju att de AlLTID vill ha mat.. det är väl så i naturen att man äter när man får tillfälle. Ska ge stackarna två gånger.
#4 - 2 augusti 2006 13:12
Fast ibland kan det även vara ont om mat i naturen, så de flesta fiskarna klarar sig några dagar utan mat utan problem. Och i akvarium (pga den begränsade vatenvolymen) tar de mer skada av att äta för mycket än lite för lite.

Jag köper djupfrysta svarta mygglarver. De kommer i små kuber och hade jag inte vetat att det rörde sig om mygglarver skulle jag aldrig tänkt på att det var larver.

Artemia verkar dock vara storfavoriten när det gäller fryst mat.
#5 - 2 augusti 2006 22:39
Framför allt alla vanliga ungfödare behöver få mat regelbundet, sorgmantelstetrorna är inte lika känsliga för att bara få mat en gång om dagen, men visst om man inte matar för mycket kan man gärna mata dem två gånger om dagen.
#6 - 3 augusti 2006 05:12
När det gäller flingfoder tycker jag en lite mindre portion, 2 ggr om dagen är optimalt. Man lär sig rätt mängd efter ett tag, ser vad fiskarna äter upp inom några minuter.
Angående maltablett, en stycken varannan dag. Beroende på hur många firrar man har som äter dem förstås!
#7 - 3 augusti 2006 09:41
[QUOTE=Scalara]Angående maltablett, en stycken varannan dag. Beroende på hur många firrar man har som äter dem förstås![/QUOTE]

Ja fast det beror på storleken. JBL:s Pleco Chips är mycket mindre än andra maltabletter. När jag frågade en malexpert sa han att (eftersom jag även har några LDA25 i det akvariet) ett par stycken varje natt skulle vara lagom för min ancistrus + de andra algätarna.

Jag brukar variera lite mellan två, en och nån dag ibland ingen. Så brukar det nog vara ute i naturen också. Vissa dagar kommar man åt mer mat än andra.
#8 - 3 augusti 2006 21:20
När vi ändå är inne på utfodring så hakar jag på med några funderingar. Jag har tre Praktbotior som inte äter flingfoder. De vill äta från botten så jag ger dom ngn slags chips som sjunker fort. Problemet är att mina papegojciklider gillar både och och de brukar sno åt sig chipsen. Sen har jag Kardinaltetror som inte törs simma fram och ta de flingor som befinner sig mitt emellan.

Har någon fiskpsykolog en bra fundering kring hur jag ska få fiskarna att äta "sin egen mat"?
#9 - 3 augusti 2006 21:32
[quote=Netom]Har någon fiskpsykolog en bra fundering kring hur jag ska få fiskarna att äta "sin egen mat"?[/quote]

Skriv ut en matlista och sätt fast på rutan! :D
#10 - 3 augusti 2006 21:36
Har du testat granulat? De sjunker snabbare än flingor, vilket är en fördel för tetrorna. I Asien-akvariet brukar jag faktiskt mata med både granulat och med flingor (för guramisarnas skull).

Beträffande botiorna och cikliderna så har jag lite samma problem i SA-akvariet. När jag matar pansarmalarna med tablettbitar (jag delar på dem för att en hel tablett är för mycket) brukar fjärilscikliden också vilja ha dem (fast han precis ätit granulat). Så jag slänger in 2 bitar så alla får mat.
#11 - 3 augusti 2006 21:59
Ja mina fiskar käkar smörgåsbord varje dag hehe. Med granulat, menar du då ett slags pulver. Jag har en burk med sånt men det lägger sig bara som ett damm på ytan och virvlar bort i strömmarna från pumpen.

Jag läste någonstans att man skall ge maten på samma ställe hela tiden. Gör ni så också eller försöker ni variera matplats?
#12 - 3 augusti 2006 22:19
[QUOTE=Netom]Ja mina fiskar käkar smörgåsbord varje dag hehe. Med granulat, menar du då ett slags pulver. Jag har en burk med sånt men det lägger sig bara som ett damm på ytan och virvlar bort i strömmarna från pumpen.[/QUOTE]

Nej inte pulver, utan just granulat. Små runda korn som är tyngre än flingor.

[QUOTE=Netom]Jag läste någonstans att man skall ge maten på samma ställe hela tiden. Gör ni så också eller försöker ni variera matplats?[/QUOTE]

Jag har aldrig tänkt på det men jag brukar ge på samma ställe.

Ibland när jag får tag på levande vattenloppor får fiskarna jaga dem överallt i akvariet.
#13 - 3 augusti 2006 23:49
batski: jag har kopt granulat och tycker faktiskt att de sjunker allt for snabbt... men jag har ju inte tetror da..

jag matar 2 ganger om dan.. nu nar jag var pa semester sa matades fiskarna 1 gang om dan eftersom jag inte ville riskera overmatning av ovan person men mina fjarils ciklider varkar ha lidit av detta eftersom de har insjunkna magar.. de verkar inte vara sjuka annars men nu har jag matat 3 ganger om dan for att forsoka fa dem att lagga pa lite mera... ratt eller fel?
#14 - 4 augusti 2006 08:40
[QUOTE=sussia]batski: jag har kopt granulat och tycker faktiskt att de sjunker allt for snabbt... men jag har ju inte tetror da..[/QUOTE]

Det är ju mest för tretrornas skull som jag kör med granulat. För dem funkar det perfekt. Nästan inga korn når botten och de få som gör det äts upp av pansarmalarna.

[QUOTE=sussia]jag matar 2 ganger om dan.. nu nar jag var pa semester sa matades fiskarna 1 gang om dan eftersom jag inte ville riskera overmatning av ovan person men mina fjarils ciklider varkar ha lidit av detta eftersom de har insjunkna magar.. de verkar inte vara sjuka annars men nu har jag matat 3 ganger om dan for att forsoka fa dem att lagga pa lite mera... ratt eller fel?[/QUOTE]

När man låtit bli att mata nån vecka under semestern bör man sen börja försiktigt eftersom bakteriefloran troligtvis har minskat, men eftersom dina ändå fick mat varje dag tror jag inte att det är nåt problem med det. Hur reagerar de själva. Äter de med samma goda aptit alla 3 gånger?
#15 - 4 augusti 2006 12:19
Netom, dina praktbotior kan du mata inne i deras gömställe, om du inte vill stoppa ner handen varje gång så skaffa ett "elektrikerrör" som du låter maten sjunka igenom till rätt ställe, eller använd en "akvarietång". Tetrorna kan få mer mat om du smular torrfodret lite, för dom är små bitar ganska mycket, men svårare för de större fiskarna att ta allt.
#16 - 4 augusti 2006 14:12
[quote=Erik...]Netom, dina praktbotior kan du mata inne i deras gömställe, om du inte vill stoppa ner handen varje gång så skaffa ett "elektrikerrör" som du låter maten sjunka igenom till rätt ställe, eller använd en "akvarietång". Tetrorna kan få mer mat om du smular torrfodret lite, för dom är små bitar ganska mycket, men svårare för de större fiskarna att ta allt.[/quote]

Bästa idén hittils. Jag tror att mina Botiors gömställe inkräktar lite på Papegojciklidernas gömsle. De ligger ganska nära varandra. Är det OK om man "möblerar om" lite för att se om de väljer gömsle lite längre ifrån varandra?

Annons