Hur upptäcker man läckage lättast?

#1 - 29 december 2007 22:03
Har vart hör o pratat om min uppsvullnade akvariebänk till mitt rekord juwel akvarie...
hr plockat ner allting nu och fiskarna bor nu i en plastback i väntan på att något ska ske:)

Hur som helst vilket är det lättaste sättet att kolla möjliga läckage (i botten?) på detta 100 liter stora akvarie?
Några tips på vad jag kan använda för material att byta ut den svullna "bordsskivan" på akvariebänken?
#2 - 29 december 2007 22:21
Hmm...varför kolla vart det läcker?
Låter som att du är säker på att det är botten som läcker...
Skär bort det gamla silikonet så gått det går och sen lägg på nytt svart akvarie silikon.
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 29 december 2007 22:56
firefox75 skrev:
Hmm...varför kolla vart det läcker?

Låter som att du är säker på att det är botten som läcker...

Skär bort det gamla silikonet så gått det går och sen lägg på nytt svart akvarie silikon.

Det behöver inte vara akvariet som läcker - inte det kan vars spill vid vattenbyten, eller kondens inne i ramen som på något sätt letar sig ner utefter akvariet på baksidan.
Lägg en skiva frigolit på golvet, lägg tidningspapper ovanpå och ställ dit akvariet utan de lösa delarna i rampen. Fyll upp vatten och kolla.
#4 - 30 december 2007 00:35
Spånskiva borde fungera bra. Bänken är svart eller? Gör en likadan skiva och måla svart och sätt dit. Men se till att täta ditt akvarie innan du ställer dit det igen :)
#5 - 30 december 2007 01:37
jag är inte särskilt säker på att akvariet läcker, det är mer att jag vill kolla ut ifall om att eftersom det har gått så illa...

ett problem är ju kondens och skvätt på rampen som rinner ut på baksidan av akvariet och fortsätter sedan in i och bakom och under plastramen och det bildas då ett akvarie under akvarietfunderar på att silikona fast plastramen mot glaset så att det rinner utanför så mnan iaf kan torka upp det utan att lyfta bort hela akvariet...
men vet dock itne vad jag ska göra åt lysrampen, kanske att jag limmar fast nån tätningslist som man har till dörrar i rampen...

spånskiva var det tidigare och den svällde med ganska lite vatten...
jag tänkte mer typ om det fanns nån speciell spånskiva eller nått eller om jag ska behandla hela skiten med silikon eller nått sånt ösigt...
kanske en plexiglasskiva eller kanske en i plåt eller tryckimpregnerat trä...
ska gärna vara lätt att borra hål för skruvarna i...
#6 - 30 december 2007 01:55
En spånskiva som du både grundmålar och lägger på ett lager oljefärg så ska det inte vara några problem med vatten.
#7 - 30 december 2007 02:11
Kör på MDF istället för spån, det sväller inte (men är lite dyrare). Bara att gå till närmaste byggvaruhus som har eget sågverk, t ex Silvanbygg och be att få en bänkskiva med måtten du vill ha, så sågar de till det. Går på fem minuter.

Annons