Hur undviker man stressa en "dräktig" malawihona?

#1 - 12 november 2006 16:13
Ska flytta över en malawi hona med rom till ett mindre akvarium, någon som har tips på hur man ska göra på bästa sätt för att inte stressa upp henne?
Har hört att honan kan spotta ut ungarna i vissa fall...
Nu går hon i ett stort med MYCKET sten och grottor, så jag måste nog tömma hela akvariet.
Tacksam för tips...
#2 - 12 november 2006 16:22
Fånga honan med håv Ja hon blir stressad men det går alltid bra. Har alltid funkat bra för mig
#3 - 12 november 2006 16:27
håller på med precis samma sak. har ett 400l kar med ca 30kg lavasten i ,, har byggt upp ett stort merg med stenen, så det är en labyrint med gångar och jag får inte upp honan.. har försökt i två omgångar. ett tips är att försöka på morgonen strax innan ljuset tänds eller precis när det har tänds för då har dom inte vaknat riktigt och är inte så snabba.. men du säger att du har väldigt mcket gömställen och så,, då är ju chansen att fler yngel klarar sig.

lycka till!
#4 - 13 november 2006 06:37
Olika arter verkar ha olika lätt för att spotta i håven. Det är individuellt för varje djur också. Om det är en av de första lekarna så spottar den lättare. Det bästa om du inte vill stressa upp din hona kan faktiskt vara att vänta tiden ut och tömma henne själv. Då slipper hon stressen av att byta miljö och slipper även återinföras i ett akvarium där hon blir väldigt intressant för hanarna igen eftersom hon varit borta ett tag. Men om detta tvistar de lärda. Vissa är emot tömmandet av yngel. Att tömma en fisk tar 30 sekunder, sen kan hon vara tillbaka. Det är relativt stressfritt...

Det bästa sättet att fånga fiskar är när de sover eller helt enkelt genom att plocka bort stenen. Om din filosofi är att odla, så är det inte fel att ha lite sparsammare inredning i akvariet. Det underlättar mycket och kan vara minst lika snyggt som att gröta ihop miljoner stenar...

Annons