Hur tysta ner brummande/vibrerande innerfilter?

#1 - 3 september 2007 12:03
Har ni nåt bra tipps mot innerfilter som vibrerar så att akvariet ger ifrån sig ett brummande ljud. Håller jag pumparna löst i akvariet så är det tysta men så fort jag sätter fast dom med sugkopparna så kommer brummet.

I mitt fall är det 2st stora Eheim 2252 innerfilter som står på bottengruset samt fästa med vanliga sugkopparna.
#2 - 3 september 2007 12:12
MagArne skrev:
Har ni nåt bra tipps mot innerfilter som vibrerar så att akvariet ger ifrån sig ett brummande ljud. Håller jag pumparna löst i akvariet så är det tysta men så fort jag sätter fast dom med sugkopparna så kommer brummet.

I mitt fall är det 2st stora Eheim 2252 innerfilter som står på bottengruset samt fästa med vanliga sugkopparna.

Hallo,

Försök hålla filteret och alla dess delar borta från glaset. Gör rent alla delar i filtrerna. De brukar klogga igen, och när de gör det så börjar filtrerna väsnas.
Sedan så gälller det att dämpa filtret mot vad det nu är som gör att det väsnas. Använd tex filtermatta som du skär till och lägger rätt...! Brukar fungera kanon!

Simma lungt!
#3 - 3 september 2007 12:28
Jag kanske bara har en cirkulationspump, men har gjort som Stew också skriver, alltså ett lager filterkuddar emellan bottenglaset och pumpen som den vilar på. Sedan en filterkudde emellan resten av alla sidor (i mitt fall 2 glassidor och en btn-sida (filternhörna)), så att pumpen bara rör filtermattan.
Det funkar kanon! Karet låter inte mer än en tyst dator.'

/Fredrik
#4 - 3 september 2007 12:37
Visst! Mycket bra tips av Stew!
Vad man kan tänka på också när man följt de olka anvisningar Stew pekat på, är att glasrutan som filtret är fastsatt på sätts i vibration, och det finns inget som fortplantar sig så effektivt som brummande basfrekvenser. Alltså; om man nu ändå råkar ha filtret emot någon av rutorna kan vibrationerna från filter via glaset förstärkas av väggen bakom eller bredvid och detta medför att de störande vibrationsfrekvenserna förstärks ytterligare - så att det faktiskt brummar mer en bit från akvariet än nära det. Om man har en heltäckande ramp uppe på akvariet kan denna också fungera som akustisk förstärkare och ge ifrån sig ett störande brum.

Ibland kan man ju "go nuts" när man inte får bukt med ett störande brum och så glömmer man av att själva brummet i vissa fall genereras av akustiska egenskaper utanför själva filtret och akvariet i sig.

Lycka till med dämpningen!:)

Edit; Bra tips av FredrikH också!
#5 - 3 september 2007 12:40
Den äldsta 2252an är från januari 07 så de är rätt nya. Har gjort rent pumhusen ca varannan månad. De har inte varit speciellt skitiga och jag känner inga repor i magnetkammaren. De blir ganska tysta efter jag knuffat lite på dom men efter ett par minutar har de väl glidit till rätta och börjat brumma igen.

Imorse blev jag sur och tröck fast en liten bit filtersvamp mellan glaset och pumpen och då blev det tyst. Får se hur det är när jag kommer hem från jobbet. Ska testa att sätta filtersvamp bakom båda innerfiltren samt även under mellan botten och gruset.

Tack för tippsen men fler tipps mottages givetvis tacksamt.
#6 - 4 september 2007 10:55
Hehe imorse när jag vaknade så trodde jag först att pumpen hade stannat.. :p
Men det är ju kanske lite för att jag kör på minsta effekten också, ska ju ha SA i karet och cirkulationspumpen använde jag tidigare till Tanganyikaciklider (det vill ju ha det strömt). har gjort några stora hål i utmynningsröret, så att säga, för att strömmen ska minska.
#7 - 4 september 2007 11:05
Jag kör också SA. Till ena pumpen har jag ett långt vp-rör med massa småhål längs hela baksidan av akvariet. Den andra driver delvis CO2 reaktorn så den ger inte så värst mycket snurr på vattnet.
Jag har satt filtersvampar lite provisorikst bakom båda och det är tystare nu. Ska göra det ordentlig vid nästa vattenbyte. Har fått ett tavelakvarium att leka med som tar all tid.
#8 - 4 september 2007 14:14
MagArne skrev:
Jag kör också SA. Till ena pumpen har jag ett långt vp-rör med massa småhål längs hela baksidan av akvariet. Den andra driver delvis CO2 reaktorn så den ger inte så värst mycket snurr på vattnet.

Jag har satt filtersvampar lite provisorikst bakom båda och det är tystare nu. Ska göra det ordentlig vid nästa vattenbyte. Har fått ett tavelakvarium att leka med som tar all tid.

Det kommer bli pörfa. :)

Dela gärna med dig med tavelkaret! Skulle vara intressant att se. ;)
#9 - 4 september 2007 14:44
MagArne skrev:

Imorse blev jag sur och tröck fast en liten bit filtersvamp mellan glaset och pumpen och då blev det tyst. Får se hur det är när jag kommer hem från jobbet. Ska testa att sätta filtersvamp bakom båda innerfiltren samt även under mellan botten och gruset.

Gjorde exakt likadant när jag hade 2st 2252:or.
Blev tillräckligt tyst för att inte störa.
innan jag gjorde det så gick det knappt att kolla på film utan att störas av det irriterande brummande ljudet.
#10 - 4 september 2007 15:52
Viktigt att också se till att få ut all luft ur pumpen. Efter mina vattenbyten brukar jag få vrida och vända på pumpen under vattnet så att all luft verkligen kommer ut. Annars kan det låta bedrövligt (speciellt om det kan fortplanta via glaset).
#11 - 4 september 2007 17:05
:Bästa lösningen för att få bort oljudet är att skaffa en sådan här:D kostar 1/3 av vad 2252 kostar och kan lova att den är stark och helt okänslig mot igensättning;) Dock bör man byta filterpatronen mot en grövre!
http://www.pwss.se/product.php?productid=3424&cat=618&page=1
#12 - 4 september 2007 17:11
åheim skrev:
:Bästa lösningen för att få bort oljudet är att skaffa en sådan här:D kostar 1/3 av vad 2252 kostar och kan lova att den är stark och helt okänslig mot igensättning;) Dock bör man byta filterpatronen mot en grövre!

Måhända att den är tyst men Aquael är den sämsta skit jag någonsin sett. Köpte två Aquel circulator 650 vilket är samma huvud som turbofiltren och de gick sönder så fort jag tog i dom. Han ens in få ner dom i vattnet.
#13 - 4 september 2007 17:41
Va! tog du i dem med hammaren då;) jag har 7st aquael pumpar varav 3st med turbo pumpen och dem är suveräna i mina ögon, har även ett par eheim pumpar men båda är för skrammliga för att sitta i mina kar! Vad gick sönder på dina pumpar?
#14 - 4 september 2007 18:42
Jag skulle byta hus för att vända flödesriktingen men hakarna som håller fast huset gick av på båda. Jag tänkte inte på om de va trasiga från fabrik eller om det var jag som hade av dom. Så dålig kvalité kan jag inte ha på sakerna i akvariet, det måste bara fungera och får då kosta vad det kosta vill.
Jag bytte dom iaf mot en till svindyr 2252, får se hur länge dom håller.

Finns det något som ligger på samma nivå som eheim? Är Tunze bra?
#15 - 4 september 2007 19:03
FredrikH skrev:
Det kommer bli pörfa. :)

Dela gärna med dig med tavelkaret! Skulle vara intressant att se. ;)

Här är några bilder. Precis startat upp det så det blir nog finare inrett med tiden.
http://www.akvarietorget.se/phpbb2/files/05_150.jpg
http://www.akvarietorget.se/phpbb2/files/06_120.jpg
#16 - 4 september 2007 19:35
MagArne skrev:
Jag skulle byta hus för att vända flödesriktingen men hakarna som håller fast huset gick av på båda
Var det kanske så att du satt huset fel och när du inte fick dit den så tog du i och när det inte gick tog du i lite till....:)
#17 - 4 september 2007 19:59
MagArne skrev:
Här är några bilder. Precis startat upp det så det blir nog finare inrett med tiden.

http://www.akvarietorget.se/phpbb2/files/05_150.jpg

http://www.akvarietorget.se/phpbb2/files/06_120.jpg

Snyggt nattetid! :)
Dagtid var den nästan lite svårt att se vilka växter som var verkliga, hehe! ;)
#18 - 4 september 2007 22:18
Sladden kan komma i kläm, och orsaka ljud...

åheim skrev:

Jag skulle nog rekommendera 1100:an istället, rotorn är gummiupphängd, och den och axeln finns som komplett reservdel:
https://sklep.aquael.pl/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?langId=-1&storeId=10001&catalogId=10001&productId=12921
På 350'n och 650'n går det inte att byta axeln alls.
#19 - 5 september 2007 06:55
åheim skrev:
Var det kanske så att du satt huset fel och när du inte fick dit den så tog du i och när det inte gick tog du i lite till....:)

Jag tycker att en pump ska vara konstruerad så att alla som köper den ska kunna plocka isär den för te.x rengöring och montera ihop utan att det ska bli fel och gå sönder. Tyckte dock att personalen vred och bände bra mycket när jag bytte till den andra. Dom kanske hade sönder den?
Men 1100 kanske är ljusår bättre än 650?

Men jag vill fortfarande inte ha någon Aquael. AquaClear har ju likvärdiga huvuden. Lite dyrare och kanske lite bättre??
#20 - 5 september 2007 07:00
FredrikH skrev:
Snyggt nattetid! :)

Dagtid var den nästan lite svårt att se vilka växter som var verkliga, hehe! ;)

Tack :)
Jo jag är lite tveksam till bakgrunden själv. Hade en bit över i gömmorna som jag satt dit på prov. Jag funder på om en helsvart eller mörkblå bakgrund skulle kunna vara nåt?
#21 - 5 september 2007 08:22
Fluvals innerfilter är helt ljudlösa, men tyvärr så är det lite lite filtermaterial.
#22 - 5 september 2007 08:26
MagArne skrev:
Tack :)

Jo jag är lite tveksam till bakgrunden själv. Hade en bit över i gömmorna som jag satt dit på prov. Jag funder på om en helsvart eller mörkblå bakgrund skulle kunna vara nåt?

Jag hade nog prövat svart ja. Det brukar bli snyggt. :)
#23 - 6 september 2007 07:17
Jag har ändrat lite nu. Blev rätt okej :)
Om ett par dagar ska jag nog köpa ett gäng körsbärsräkor.
http://www.akvarietorget.se/phpbb2/files/09_466.jpg
http://www.akvarietorget.se/phpbb2/files/08_809.jpg

Annons