[QUOTE=Neptun]Jag har tittat runt efter digitala systemkameror de senaste dagarna och kommit fram till ett par (framförallt nikon d70) som jag är intresserad av.
Men eftersom jag aldrig har ägt en systemkamera innan så är jag lite osäker på hur man skall tolka alla de sifferkombinationer som står på ett objektiv.
Har försökt läsa in mig på det, och förstår lite. Men en enkel förklaring på svenska hade inte varit fel.
Är intresserad av nedanstående kamera, men som sagt, vad står sifferkombinationerna för, och vad för värden är lämpliga för en glad amatör?
Nikon D70 + AF-S DX 18-70/3,5-4,5 G
Nikon D70 + AF 28-80/3,3-5,6 G-optik
Jag kommer att fotografera både på längre avstånd och relativt nära. Antar att jag behöver två olika objektiv då. Men med vilka värden?[/QUOTE]
Ska se om jag kan lyckas med att reda ut några begrepp för dig.
[list]
[*]AF står för AutoFokus.
[*]18-70 respektive 28-80 står för brännvidden, lite förenklat vilket zoomomfång objektivet har. Ju lägre siffra desto vidare vinkel på zoomen, vilket medför att du får med mer på bilden (se
http://www.usa.canon.com/html/eflenses/lens101/focallength/ för ett praktiskt exempel på hur det hänger samman.).
[*]De följande siffrorna är värden på bländaröppningen. Denna styr hur mycket ljus som släpps in genom objektivet till bildsensorn. Ju lägre siffra desto enklare att ta bilder i dåligt ljus. Bländaröppningen påverkar också det så kallade skärpedjupet. Ju lägre siffra (större bländaröppning) desto mindre skärpedjup. Detta medför att en bild tagen med bländare 3,3 är skarp enbart i direkt närhet med det man fokuserat på. Bakgrunden kommer att bli suddig, se
http://www.fotosidan.se/forum/attachment.php?s=&postid=418862 som är en bild jag tog för ett tag sedan med ett 80-400 objektiv och bländare 5.6.
[/list]Själv så har jag en Canon EOS 20D som jag är väldigt nöjd med. Till den så har jag följande objektiv; Canon EF-S 18-55 (vidvinkel, används sällan), Tamron 28-75/2.8 (normalzoomen, används ofta vid inomhusbilder samt till viss del för naturfotografering samt ett Sigma 80-400/4.5-5.6 med optisk bildstabilisering (superzoomen, används oftast utomhus för t.ex. sport och natur).
För mig som fotar mycket natur och en del sport så är zoomen viktig. Jag vill kunna fylla hela bilden med mitt tänka objekt även om det råkar vara 100 m bort vilket mitt zoomobjektiv klarar galant.
Mitt 28-75 funkar finfint för mer "normal" fotografering. 28 mm är kanske lite för lite vidvinkel om du vill fota folk vid bord etc samt att 75 mm inte är tillräckligt mcyket zoom när du vill fota den där lilla fågeln 10 meter upp i trädet.
Så för att svara på din fråga så är det väldigt mycket beroende på vad du tänker fotografera. Ska du ta massa bilder på akvariet så är nog 18-70-optiken att föredra, även om det funkar bra med 28-80-optiken också.
Ska du fota saker som är lite längre bort så är nog 28-80-optiken att föredra.
Om du inte har en övre gräns för din kamerainvestering så skulle jag nog titta på att köpa 18-70-optiken samt en zoomoptik på t.ex. 80-200mm för att täcka in det mesta.