Hur trigga palettlek?

#1 - 11 juli 2006 17:10
Mina paletter lekte direkt jag hade köpt dom (såg det ut som iallafall), men det blev inga yngel. Nu har det gått över en månad efter detta, och de har inte visat nåt som helst intresse för varandra, eller för grottan heller.

Kan man trigga dom på nåt vis?
#2 - 11 juli 2006 19:07
Bra mat och bra vatten så leker de förr eller senare.

Jag undrar snarare hur jag får mina paletter att sluta leka. När de blivit av med förra kullen tar det en vecka innan de presenterar en ny, de andra fiskarna blir lite trängda när de har yngel.
MVH
Magnus
#3 - 11 juli 2006 21:18
Ojdå, det var värst. Ja jag får väl vänta då, men efter hur lång tid kan man konstatera att de är oförmögna?
#4 - 12 juli 2006 08:35
Ge dem mygglarver eller annat levande foder.
#5 - 12 juli 2006 08:48
Gör ett stort vattenbyte.
Och gör det en gång varanann vecka. Mina börjar alltid gräva å grejja när jag byter vatten.

Med stort menar jag typ 40-50%

Om du inte vill vänta 2 veckor så kan du ju göra ett lite mindre vattenbyte en gång i veckan. Ha gjärna lite svalare vatten än i akvariet när du byter.
Då brukar mina bli jätte leksugna.
#6 - 12 juli 2006 10:25
[quote=Josefine]Gör ett stort vattenbyte.
Och gör det en gång varanann vecka. Mina börjar alltid gräva å grejja när jag byter vatten.

Med stort menar jag typ 40-50%

Om du inte vill vänta 2 veckor så kan du ju göra ett lite mindre vattenbyte en gång i veckan. Ha gjärna lite svalare vatten än i akvariet när du byter.
Då brukar mina bli jätte leksugna.[/quote]
Jag brukar byta 50% varannan vecka ungefär, pga att roten fortfarande färgar vattnet. Häller då i kallt vatten. De brukar gilla det, men inte så mycket så de blir sugna på barn :)

Händer det nåt om man flyttar grottan?
#7 - 12 juli 2006 12:16
nja vet inte.. ha lite olika grottor åt dom, dom vill välja å vraka.
Vilken teperatur har du 27 ska vara det bästa för att få igång lek har jag hört. :)
#8 - 12 juli 2006 14:25
Ja det varierar mellan 27 och 30 nu när det är sommar :)
#9 - 24 juli 2006 19:58
När jag ville få mina paletter att leka fixade jag fler grottor och mer växter. Gärna växter framför grottöppningen. Sen dröjde det inte länge förrän de började leka och lade ägg. Jag byter vatten en gång i veckan ca. 40%, man kan även göra mindre vatten byten flera gånger under några dagar för att få dom på lekhumör, gärna lite kallare vatten (påminner om regnperiod och då vill dom leka). Man kan skippa att ge dom mat en eller två dagar,( dom överlever det ) då kommer överlevnadsinstinkten in och då vill dom fler. Rätta mig gärna om jag har fel men det är så jag har uppfattat det. Det funkade för mig att få dom att leka. Lycka till!
#10 - 24 juli 2006 20:56
Fick hem 2 par i fredags, ett par hittade varandra med en gång. Dock verkar det som dom vill ha samma grotta som ancistrushannen vilket han inte så lätt överger. Gjorde ett 50% vattenbyte i lördags, därefter har tendenserna till lek upphört. Ska fixa i ordning ett par nya grottor, får se hur det blir. Underbara fiska för övrigt.

Marianne, de gula fina fiskarna som finns på dina bilder, vad är det för art?
#11 - 24 juli 2006 21:09
Idag darrade honan i 3 sekunder ungefär, sedan simmade båda in i grottan och var där i 20 sekunder kanske. Sen kom de ut å blev som vanligt igen.
verkade inte bli nåt den här gången heller.
#12 - 26 juli 2006 18:40
[quote=arska]Fick hem 2 par i fredags, ett par hittade varandra med en gång. Dock verkar det som dom vill ha samma grotta som ancistrushannen vilket han inte så lätt överger. Gjorde ett 50% vattenbyte i lördags, därefter har tendenserna till lek upphört. Ska fixa i ordning ett par nya grottor, får se hur det blir. Underbara fiska för övrigt.

Marianne, de gula fina fiskarna som finns på dina bilder, vad är det för art?[/quote]

Det är golden labidochromis. Dom är jättefina, jag har fått yngel med dom flera gånger.
#13 - 26 juli 2006 19:47
[quote=marianne.kahkonen]Det är golden labidochromis. Dom är jättefina, jag har fått yngel med dom flera gånger.[/quote]
Såg att du har den ihop med paletter, funkar dom bra tillsammans? Något speciellt antal som man ska tänka på (hannar/honor).

On topic: Min hanne (palett) har också börjat darra lite nu, där emot verkar honan tröttnat lite. Men jag ska väl inte vänta mig allt för mycket efter mindre än en vecka med dem i karet.
#14 - 27 juli 2006 20:38
[quote=arska]Såg att du har den ihop med paletter, funkar dom bra tillsammans? Något speciellt antal som man ska tänka på (hannar/honor).

On topic: Min hanne (palett) har också börjat darra lite nu, där emot verkar honan tröttnat lite. Men jag ska väl inte vänta mig allt för mycket efter mindre än en vecka med dem i karet.[/quote]

Det är gamla bilder, innan jag visste bättre. Golden kräver högre Ph värde än paletter. Nu har jag bara golden i ett akvarium och paletter i ett annat. Just nu har jag en goldenhane och fem honor. Jag trodde att fler var hanar men helt plötsligt hade dom ägg i munnen. Den kombinationen funkar bra för mig, goldenhanen klagar inte och inte honorna heller :) .

Annons