hur trigga????

#1 - 1 december 2005 12:49
köpt en till nugget men matvägrar...hur triggar man igång den???är dom lätt å stressa? så det är därför den inte äter???
#2 - 1 december 2005 13:15
...kan ju vara så att den är stressad efter flytt och ger du den bara någon dag så kanske den börjar äta. om det nu är så att du just köpt respektive koppat in den, det brukas ju säga att fiskar ska få vila lite efter en flytt innan man försöker få den att äta.

// SeanChai
#3 - 1 december 2005 13:55
nej köpte den i lördags...buken är insjunken .du tror inte man ska flytta över den till ett annat kar då där det är lungnare??
#4 - 1 december 2005 14:20
Du borde kanske inte köpt den om buken var insjunken, lika lite som butiken borde sålt den till dig. Förmodligen har den varit med om både det ena och det andra från det att den fångades tills den hamnade i ditt akvarium. Det är inte omöjligt att den inte fått i sig något käk under hela den tiden.
Snacka med butiken du köpte av om de har fler och om dessa äter.
#5 - 1 december 2005 16:04
på butiken åt den...jag har varit där å kollat in dom å där åt den..........men är det nån som har nå bra tips???den kan väl bara inte sluta äta nån gång må den ju börja å med vad går de lura igång den med?[QUOTE=56ovwal]Du borde kanske inte köpt den om buken var insjunken, lika lite som butiken borde sålt den till dig. Förmodligen har den varit med om både det ena och det andra från det att den fångades tills den hamnade i ditt akvarium. Det är inte omöjligt att den inte fått i sig något käk under hela den tiden.
Snacka med butiken du köpte av om de har fler och om dessa äter.[/QUOTE]
#6 - 2 december 2005 06:48
[QUOTE=loomis imx]köpt en till nugget men matvägrar...hur triggar man igång den???är dom lätt å stressa? så det är därför den inte äter???[/QUOTE]

Är buken insjunken kan det bero på inälvsparasiter som tyvärr är ganska vanliga hos golden nuggets, i a f VF, man ska alltid kolla buken vid köp. Annars brukar de ta tid på sig att trivas i ett nytt kar. För att trivas behövs rejäl cirkulation och många gömställen. Du kan alltid testa att mata med sån´t som är helt säkra kort, i a f hos mig:
*En skiva squash är favoriten. Trä igenom en rostfri sked genom squashen och släpp ner i karet på kvällen och låt ligga över natten.
*Räkmix brukar också alltid gå hem hos mina L177or.
*Dr Bassleer´s (eller hur det nu stavas) över 1mm brukar också uppskattas stort.
Det här får mina också vilket de gillar:
*Artemia
*JBL´s gröna fodertabletter
#7 - 3 december 2005 17:57
Insjunken buk kan väl också bero på att fiskarna ute i de flesta butikerna inte blir matade så ofta? De blir mao lite svältfödda därav insjunken buk.

Annons