Hur träna sin groda ? Knacka på rutan för mat osv

#1 - 5 mars 2007 21:05
Läst att man ska knacka på rutan och sedan lägga maten på samma ställe så grodan vet att det är mat på gång.
Funderat på det där med att knacka på rutan för att meddela groda att det är dags för lunch.

Kan man montera någon platå strax under vattenytan som sitter fast vid luckan (har täckt akvarium) och kanske kan träna upp grodan, så den vet att maten serveras där på platån.

Vitsen med platån vore då att bygga den så maten skyddas från att fiskarna äter upp den.

Vad tror grodexperten om det ?
Kör en egen tråd för att träna grodan...

Hur tränar man sin groda från början :confused:

Funderat på det där med knackandet, liksom matstället.

Känns som man gärna vill släppa ner röda mygglarver där grodan sitter, för att grodan ska se att det kommer mat.

Iufs har jag inte haft akvarium så länge, men fiskarna är helt galna i röda mygglarver och det verkar inte spela någon roll att de just fått lite flingmat.
Vill ju att grodan ska få mumsa mat också, så inte fiskarna snor allt.

Verkar som grodor rent allmänt är sega på att kriga för maten eller käka "snabbmat".

Så hur tycker ni jag ska göra / träna grodan :confused:

Tack på förhand
#2 - 5 mars 2007 21:10
Grodor ska helst vara i grupp och kanske t.o.m ha ett eget akvarie.
Vad jag hört är det ganska vanligt att man får tvångsmata grodan.
Hade som du innan tillsammans med fiskar sen köpte jag ett eget 112L akvarie bara till grodor och har nu 5 st och dem är mkt mer aktiva när dem är flera och i ett eget akvarie.Du kan även hålla mygglarverna framför pumpen så lukten sprider sig i akvariet.
#3 - 6 mars 2007 10:34
Oneway skrev:
Grodor ska helst vara i grupp och kanske t.o.m ha ett eget akvarie.

Vad jag hört är det ganska vanligt att man får tvångsmata grodan...

...Du kan även hålla mygglarverna framför pumpen så lukten sprider sig i akvariet.
Nu har jag bara en groda och tillsammans med fiskarna, så vi utgår från det.
Tvångsmata grodan låter ju lagom spännande...
Ska testa, tror dock fiskarna blir än mer ivriga (läs matgalna).

Fler tips ?
#4 - 8 mars 2007 10:11
Håll mygglarverna mot botten tills de sjunker, fiskarna hinner inte stjäla lika mycket när det ligger still.

Placera alltid mygglarverna på samma ställe, grodan lär sig snabbt var maten finns.

Knacka på rutan före varje matning, både groda och fiskar lär sig att koppla det till mat på bara ett par dagar.

När mygglarverna har sjunkit kan du lyfta grodan dit.
#5 - 9 mars 2007 19:02
lottiz skrev:
Håll mygglarverna mot botten tills de sjunker, fiskarna hinner inte stjäla lika mycket när det ligger still.

Placera alltid mygglarverna på samma ställe, grodan lär sig snabbt var maten finns.

Knacka på rutan före varje matning, både groda och fiskar lär sig att koppla det till mat på bara ett par dagar.

När mygglarverna har sjunkit kan du lyfta grodan dit.
Häromdagen gjorde jag det omvända, kidnappade grodan med håven och la grodan i en yngelbur som innehåll röda mygglarver. Ville vara säker på att grodan fick i sig mat och kunde mumsa i sig maten ifred från fiskarna.

En annan grej jag funderat på är :
Jag har blandat grus i färgerna svart, vit och typ beige. Ser lite lustigt/knasigt ut för grodan verkar inte se vart botten är, när den dyker ner efter att ha hämtat luft utan grodan ser iaf ut att liksom landa på "nosen eller ansiktet" eller vad man nu säger, tror ni fattar iaf.
Brukar dom landa så [B)] eller vad beror det på :confused:

Har även funderat på att skaffa ett akvarium till och bara ha grodor i det, har bla läst att grodor visst föredrar sand framför akvariegrus.
Vilken storlek rekommenderar ni för några grodor :confused:
#6 - 9 mars 2007 19:21
Häromdagen gjorde jag det omvända, kidnappade grodan med håven och la grodan i en yngelbur som innehåll röda mygglarver. Ville vara säker på att grodan fick i sig mat och kunde mumsa i sig maten ifred från fiskarna.

En annan grej jag funderat på är :

Jag har blandat grus i färgerna svart, vit och typ beige. Ser lite lustigt/knasigt ut för grodan verkar inte se vart botten är, när den dyker ner efter att ha hämtat luft utan grodan ser iaf ut att liksom landa på "nosen eller ansiktet" eller vad man nu säger, tror ni fattar iaf.

Brukar dom landa så [B)] eller vad beror det på :confused:

Har även funderat på att skaffa ett akvarium till och bara ha grodor i det, har bla läst att grodor visst föredrar sand framför akvariegrus.

Vilken storlek rekommenderar ni för några grodor :confused:

Har för mig att det e minst 50L. Står på groda.tk att man kan ha max 15 grodor i ett 100L.
#7 - 9 mars 2007 19:25
Jag funderade på att skaffa en av annat kön, vet inte vilket min groda har ... + någon till groda så dom blir < 5 st sammanlagt i början iaf
#8 - 9 mars 2007 20:12
Honorna är bredare och har en liten svans eller vad man ska kalla det.
Hanarna har vårtliknande utväxter i armhålorna när dem är vuxna
#9 - 9 mars 2007 20:44
Oneway skrev:
Honorna är bredare och har en liten svans eller vad man ska kalla det.

Hanarna har vårtliknande utväxter i armhålorna när dem är vuxna
Jo så har jag också fattat det som, att honorna är fetare medans hannarna är mera pilformade.
Men dom där vårtorna fattar jag inte hur man ska kunna se riktigt :confused:
Dvärgklogrodan är ju som vuxen/fullväxt jätteliten...

Jag vill ju inte skaffa ett grodakvarium och ha oturen att få ex 5 honor som simmar runt i det, ska vara lite blandat.
#10 - 9 mars 2007 22:19
Jo så har jag också fattat det som, att honorna är fetare medans hannarna är mera pilformade.

Men dom där vårtorna fattar jag inte hur man ska kunna se riktigt :confused:

Dvärgklogrodan är ju som vuxen/fullväxt jätteliten...

Jag vill ju inte skaffa ett grodakvarium och ha oturen att få ex 5 honor som simmar runt i det, ska vara lite blandat.

Fråga i djuraffären om dom kan ta 2 honor o 2 hanar så spelar det väl ingen roll vad du har :P
#11 - 9 mars 2007 22:32
Oneway skrev:
Fråga i djuraffären om dom kan ta 2 honor o 2 hanar så spelar det väl ingen roll vad du har :P
Om det vore så enkelt så visst, men jag har talat med djuraffärer som berättat att dom har väldigt svårt att se skillnad på könet hos dvärgklogrodan därav frågan om hanens vårtor i armhålan.

Någon som har en bra bild på hur dom ser ut, eller bild på en hane resp hona så man mera kan urskilja detaljer ?
Bilagor:
#12 - 10 mars 2007 15:02
Här är en bild på utväxten i armhålan: http://members.aol.com/chris420529/frognuptual2.JPG

Det har också tillkommit en beskrivning om könsbestämning på www.groda.tk

Även mina grodor gör med jämna mellanrum störtdyk ner i gruset. Inget märkvärdigt med det, de är lite obalanserade ibland. Kontrollera bara att du inte har för stark ström.

Jag rekommenderar en kornstorlek på mellan 0.1mm till 1mm.

Jag skulle verkligen satsa på ett akvarium på mellan 75l och 150l. Tycker du att det blir för trisst med bara grodorna kan du antingen köpa ännu fler grodor (!) eller komplettera med:
* Guppy
* Fredliga små tetror (kardinal, neon, rödmun etc)
* Skäggtömsmal
* Vackra växter

Jag hade personligen inte litat på personalen i djuraffären för könsbestämning. Läs på själv och lär dig. Eller chansa, det är en ganska jämn fördelning honor/hanar så köper du ex 5 grodor är chansen stor att du får båda könen.
#13 - 10 mars 2007 15:29
lottiz skrev:
Här är en bild på utväxten i armhålan: http://members.aol.com/chris420529/frognuptual2.JPG

Även mina grodor gör med jämna mellanrum störtdyk ner i gruset. Inget märkvärdigt med det, de är lite obalanserade ibland. Kontrollera bara att du inte har för stark ström.

Jag skulle verkligen satsa på ett akvarium på mellan 75l och 150l...

Jag hade personligen inte litat på personalen i djuraffären för könsbestämning. Läs på själv och lär dig...
Vad jag kunde se är utväxten den där lilla knölen, ska kika på min groda om jag ser nån liknande knöl.
Spontant tycker jag den grodan (närmaste) ser fetare ut än min [B)]

Obalanserade, jo det verkar så *asgarv*

Kornstorleken 0,1-1mm stämmer exakt med Biltemas blästersand.

Jag har det du skriver, allt utom små tetror i mitt kar.

Du förstår mig precis, bäst att veta själv veta vilket kön grodor / fiskar har som man köper.
#14 - 10 mars 2007 16:41
Hur bred grodan är kan variera enormt, inte minst när de är uppblandade med de andra underarterna. Om grodan har svultits under frakt o dyl är det förståss också större risk att den är smalare.

Jag föreslår att du börjar att i djuraffären peka ut några av de större och några av de små ur samma kull. När du sedan har de i påsen kikar du efter "svansen" och försöker avgöra om det är skillnad. Sedan kan du kika efter körteln i armhålan, men förmodligen är grodorna för unga för att ha utvecklat den. Säkrare än så kan man nog inte bli förrän de har bott hemma i några månader. Dock rekommenderar jag inte att köpa för unga (<2cm) grodor, de är mycket känsliga när de är små och hela kullen kan dö knall fall av att flyttas.
#15 - 10 mars 2007 17:00
lottiz skrev:
...Dock rekommenderar jag inte att köpa för unga (<2cm) grodor, de är mycket känsliga när de är små och hela kullen kan dö knall fall av att flyttas.
Mycket bra att tänka på, skulle väl vara väldigt bra om det stod redan på din fina sida lottiz :)

Här i stan har de bara små grodor, i få antal. Men jag ska tipsa min favorit akvariehandlare om din fina sida.
#16 - 10 mars 2007 19:41
Tack, jag ska tänka på att lägga in det!

Sidan är just nu under ständig uppdatering och mycket missas i farten. Det har dock precis tillkommit en beskrivning på könsbestämning även om vissa bilder samt en wav-fil på sången saknas ännu. Närmast ligger information till butiker i pdf, sjukdomar bla bloat osv.
#17 - 10 mars 2007 23:35
lottiz skrev:
...samt en wav-fil på sången saknas ännu. Närmast ligger information till butiker i pdf, sjukdomar bla bloat osv.
Grodsången vore läckert att få höra :D :p

Annons