Hur tätt/ofta gör man vattenprover?

#1 - 7 januari 2006 14:44
Mitt akvarie påvisade höga halter av nitrit och lågt pH.
Har därför gjort vattenbyte.
Hur snart igen kan man göra vattenprov för att se om halterna har blivit bättre?

Redan direkt efter vattenbyte, efter nån timme, dagen efter eller ?
#2 - 7 januari 2006 14:54
[quote=per74]Mitt akvarie påvisade höga halter av nitrit och lågt pH.
Hur snart igen kan man göra vattenprov för att se om halterna har blivit bättre?

Redan direkt efter vattenbyte, efter nån timme, dagen efter eller ?[/quote]

Efter vad jag förstått så tar det några timmar innan vattenbyte och nitrivec gjort någon nytta.

När jag hade (har fortfarande!:( ) nitritelände i mitt ena akvarie tog jag prov morgon och kväll och gjorde vattenbyten däremellan. Med nitrivec i vattnet. Nu tar jag prov på morgonen bara och handlar därefter under dagen.
#3 - 8 januari 2006 15:20
I ett nystartat akvarium bör man under de första veckorna testa vattnet för nitrit i stort sett varje dag för att ha bra koll.

Eftersom mitt akvarium har varit igång i drygt ett år nu så kollar jag pH och nitrit innan jag byter vatten, vilket jag på senare tid har gjort ungefär varannan vecka.

Nitrat kollar jag 1-2 ggr/veckan nu när jag har börjat med PMDD för att jag vill lära mig hur mycket näring mina växter förbrukar.
#4 - 8 januari 2006 16:01
Har man mjukt vatten kan det vara "läge" att kolla det och ev. justera KH i samband med vattenbyte.
#5 - 8 januari 2006 16:38
[quote=per74]Mitt akvarie påvisade höga halter av nitrit och lågt pH.

Redan direkt efter vattenbyte, efter nån timme, dagen efter eller ?[/quote]Testar du efter nitrit så kan du testa direkt efter vattenbytet. Har du bytt 50% så har du ju omedelbart halverat halten nitrit i vattnet. Nitrivec hjälper nitrifikationsbakterierna att komma igång, men påverkar inte nitrithalten på samma sätt som ett vattenbyte.

Personligen har jag inte utfört ett vattenprov på ~1½ år. Jag går efter att så länge fiskarna ser ok ut, så är det ok. Jag vet på ett ungefär vilket pH mina kar håller och att det inte ändras nämnvärt med vattenbytena. Om jag däremot misstänkte nitrit skulle jag självklart testa efter det omedelbart, så jag tycker absolut inte att tester är överflödiga.
#6 - 8 januari 2006 17:20
Håller med, jag testar inte i tid å otid. Men självklart är det bra att ha lite tester hemma ifall fisken helt plötsligt börjar betee sej konstigt...
#7 - 8 januari 2006 17:27
har mer eller mindre lagt av med tester själv.

ph ligger stabilt på 7.4 alltifrån första dan efter vattenbyte till 20 dar efter vattenbyte och sålänge cirkulationspumpen funkar är risken för nitrit mycket liten men har jbl dropptest liggandes.

Annons