Hur tar man bort silikon?

#1 - 13 december 2005 13:18
Hej,

En kort och enkel fråga kan jag tro men likväl något jag undrar över. Jag har silikonat i mitt nyinköppta akvarium med svart silikon (för akvarier) och det har kladdat lite på framrutan. Jag torkade bort så gott jag kunde men det är fortfarande "suddigt" eller "immigt" då all silikon inte torkades bort utan bara smetats ut.

Vad kan man använda för något för att tvätta rent? Lösningsmedel? Alkohol?

Mvh
/T
#2 - 13 december 2005 13:32
Har du provat att skrapa med ett rent rakblad?
#3 - 13 december 2005 13:40
ja rakblad brular funka bra. lösningsmedel och rengörningsmedel är väl inte o rekomendera kanske

mvh Andreas
#4 - 13 december 2005 15:00
Jag fick bort med rakblad, eller rättare sagt en bit av bladet från en brytkniv).
#6 - 13 december 2005 23:55
[QUOTE=Sveziano]Hej,
Vad kan man använda för något för att tvätta rent? Lösningsmedel? Alkohol?
[/QUOTE]

Kemikalier biter generellt inte på silikon.
#7 - 14 december 2005 00:43
Det är väl lite det som är charmen med silkon, att det inte är särkslit reaktivt och inte löser upp sig. Kanske därför man använder det till att täta saker istället för typ, kakdeg. :p
#8 - 14 december 2005 00:50
silikon kan sitta som SATAN.
fick ställa mej med vass kniv och smärgelduk för att få bort silikon som lagt på oljig aluminium.
#9 - 14 december 2005 13:20
o sen är de väl inte så bra o använda kemikalier o medel i ett akvarium om man inte e helt säker till 100% att man får bort allting efteråt så vattnet inte blir förgiftat...
#10 - 15 december 2005 15:53
Tackar... Det blir väl till att skrapa med ett rakblad då...
Idén med att täta med kakdeg är lika lustig som värdelös... Om man nu inte väljer att göra ett pepparkaksakvarium istället för ett pepparkakshus till jul... :D

Ha det!!!
/T

Annons