hur tåliga är juwel akvarium och bänkar?

#1 - 20 december 2007 23:36
Håller precis på att byta vatten i mitt 100 liters kar det var ca 2 veckor sedan sist och upptäckte en ljus rand på akvariebänken, vilket är trä som syns igenom både över och under den svarta listen och trät är lite fuktigt...
Kan vara hål i botten på akvariet som det sipprar lite ifrån, för jag har fått fylla på akvariet med några liter för det hade dunstat(trodde jag) nu är bara frågan det är vad jag vet bara den övre plattan på bänken som är skadad resten verkar vara intakt...
frågan är om detta när som helst bara kommer explodera och jag får 100 liter vatten på golvet, eller om jag kan låta det vara någon vecka eller så...för att det är stabilt byggt eller hur reagerar glaset på en spricka är det av typ som exploderar eller blir sprickan större och det läcker "bara"?

eller ska fiskarna få bo i hinkar ett tag och byta ut akvaret så fort som möjligt?

Kan trät blivit såhär av ett lätt blaskande över kanten som jag har sett det har runnit på baksidan sista tiden...räcker det?

Detta måste vart mitt sämsta inlägg, tack om nån orkade läsa för att sedan förstå och sedan svarar!
Guest
#2 - 20 december 2007 23:39
Det bästa är ju att du antingen kontaktar försäljaren eller Juwel direkt.
Vad är det för modell?
#3 - 21 december 2007 00:03
rekord 96... gammal modell som jag dessutom köpte begagnat för 5 månader sedan...ocxh dom sa att dom inte har n ågon garanti på begagnade grejer mer än att det ska funka när man sätter upp det första gången liksom
Guest
#4 - 21 december 2007 00:40
Om jag inte minns fel så kan det komma vatten mellan plastrampen o det bakre glaset på denna modell.
Någon annan med just en Rekord kan kanske svara på detta?

Mitt råd är att du plockar ner det, om det kommit vatten mellan akvariet o bänken.
Låter det torka upp ordentligt, och sätter upp det igen.
De är annars stabila, men bänkarna kan slå sig om det står kvar vatten i botten. Kolla upp en möjlig lösning för att det sedan inte skall kunna läcka igen.
#5 - 21 december 2007 10:22
Hej! Jag kastade ut min Juwelbänk då jag tyckte att den inte höll måttet, varken estetiskt eller kvalitativt - drog till sig fukt och svällde alldeles för lätt, en akvaribänk måste ju tåla en hel del fukt och stänk tycker man!? Snickrade en egen bänk som är tillfredsställande!
#6 - 21 december 2007 12:07
så det kan räcka vatten som kommit över kanten från kondens och stänk från pump och så?
låter rimligt eftersom det antagligen stannar där som ett akvarie på trä och plast...
ska dra till affären och kolla på möjliga större akvarier att köpa istället(varför itne slå 2 flugor i en smäll:))
Guest
#7 - 21 december 2007 13:45
Vet inte hur din bänk ser ut, och hur mycket fukt den tål.
Men om du köper ett nytt Juwel och väljer bort budget varianten Rekord, så slipper du detta problem.
Jag har 4st Juwel och är jättenöjd, både med utseende på kar/bänk samt på allt som ingår. Mina modeller heter Rio och Lido.
#8 - 26 december 2007 17:11
hade en juwelmöbel till ett 180liters, rio heter dom väl då tror jag?
hur som helst. den svällde upp ordentligt av fukten (stänk vid vattenbyten och dyl. antar jag?). det tråkiga är ju att det är svårt att se hur skivan "mår". jag fick iaf reda på det när botten hade spruckit och jag hade 180 l vatten på golvet.

idag var jag o tittade på ett lido, är så sugen. vet inte om man kan behandla dom på något sätt innan man sätter dit karet. båtlack? nån som testat?
#9 - 26 december 2007 17:27
Vet inte om det är att modifiera, men en skiva som mellanlägg kanske? T ex marinplywood? Annars borde skivor i MDF klara sig rätt bra...
#10 - 26 december 2007 17:33
Blir orolig nu, hör mycket ont om just juwels akvarium! har ett juwel rio 180 ett sånt som mammas nya kille hade, jag är noga med att torka bort allt vatten som spills..

vi har ett juwel på jobbet, ett 70L tror jag att det är, bänken är helt skev, kass och har massa stora sprickor i sig efter att vi har spilt vatten på det. Vi har flyttat hela karet med en däckkärra och vart mycket oförsiktiga med det, men det håller än =) karet fanns där innan jag och jag tror det är 2 år eller så...
#11 - 26 december 2007 19:28
tjo ho
Ville bara tillägga att dessa nya juwel bänkar är med tripla skydd och är verkligen proffsigt gjorda =)

Själv finns det hemma Vision 180 (450) och 260 och rekord 60 (utan bänk)

Man skall dock kolla på om bänken är felfri ! annars tillbaka till affären och få en ny ....

Det var ett parti Lido i malmö som var sönder i hörnet ovan för filtret och fick ett sånt hem =)

Inte var jag glad över att tömma det på vatten fort som attans när jag fick syn på det ..... allt var klart och SUPRISE sprucket kar =(

Jag djorde allt rent och torkade med en hårfön ...
Dagen efter gick jag till baka till affären ..... och skulle få ett nytt ...när jag kom på att om det nu skulle vara så att det skulle hända något igen så ville jag kolla på det innan köpet ....
Hade med mig ett tändare med lyse i .....

Bad säljaren öppna och att han skulle undersöka detta kar .... uuuu säjer han var god den är okej ... och då tog jag mig tid för att kolla själv (hihi det är alltid bättre med 4 ögon än bara med 2 )

Tog lyset i tändaren och började spana efter sprickor ... och ... på samma ställe fanns spricka =(

Vi tog nästa och nästa .... 4 st akvarieum var spruckna på samma ställe.

Som tur var kom en ny leverans ... och vi kollade där med och de var helt PRIMA =)

Sånt kan hända alla även de bästa =)

Annons