Hur ta hand om ancistrusyngel?

#1 - 3 november 2004 16:06
Vi har ått ancitrusyngel i vårt stora akvarium. Jag flyttade över en del yngel till ett yngelakvarium eftersom de andra cikliderna smaskade på yngel så fort de fick tillfälle. I yngelakvariet har jag ett filter. Efter några dagar försvann alla yngel. Jag hittade dem i filtret. Nu har jag 10 yngel i en yngelbox (nät som man hänger på rutan) i ett 25 litersakvarium med filterpump. Jag lade i en liten trärot, men några yngel sitter uppe vid vattenlinjen. Hur tar jag hand om dessa yngel på bästa sätt. Jag kan tydligen inte ha en filterpump tillsammans med dem? Kan de bo i nät-korgen? Hur matar man dem i så fall?

Undrar Eva
#2 - 3 november 2004 16:08
Sätt en nylonstrumpa över insuger på filtret så klarar dom sig bättre eller dela av ditt ordinarie akvarium med myggnät eller liknande..
#3 - 3 november 2004 16:28
Jag hade satt ettt nät (typ nylonstrumpa) på insuget! De måste ha tagit sig in i utsuget när pumpen var på! Jag observerade att några malar tagit sig in i pumpen efter vattenbyte, därför var jag jättenoga med att sätta på pumpen snabbt innan yngel hann ta sig in i pumpen. Dessutom fyra gummisnoddar på "myggnätet". De måste ha tagit sig in i utsuget när pumpen var på!
#4 - 3 november 2004 17:22
min ena ancistrus simmade in i utblåset - ovanför vattenytan! - genom vattenstrålen när han var mindre. Såg bara svansen sticka ut.
Du kanske kan sätta något glest nät för utblåset på din pump?
#5 - 3 november 2004 17:58
skumma malar mi har:P

Annons