hur ta bort nitrat?

#1 - 16 juli 2006 22:17
finns det nåt bra sätt utan att byta så mycket vatten? jag har ju förstått att det inte alls är nyttigt med för höga halter av nitrat. finns det nån växt som man kan ha i ett uppväxtakvarie? kan man köpa mangroweskott nånstans?
#2 - 16 juli 2006 22:50
He he, klassisk fråga, massor av växter som växer fort, hydrokulturfilter, anaerobt filter. Mangroveskott brukar finnas att köpa, varför just mangrove? Är det saltvattensfisk du har på uppväxt?

Hornsärv och vallisneria är två av de bästa växterna för uppväxtakvarier i mitt tycke, allt hänger ju förståss på dina förutsättningar, vad det är för fisk, hur mycket, hur tätt, hur stora, hur mycket ljus du har, hur mycket filtrering.
#3 - 16 juli 2006 23:37
Om du kollar vad topfrog svarade mig i denna tråd.

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=88177
#4 - 17 juli 2006 03:51
jag har ganska dåligt ljus eftersom jag bara belyser rummet, det är varmt ca 30 c också. ingen sand på botten heller
#5 - 17 juli 2006 08:03
[quote=Satanoperca]jag har ganska dåligt ljus eftersom jag bara belyser rummet, det är varmt ca 30 c också. ingen sand på botten heller[/quote]

Växter behöver mycket ljus för att effektivt ta upp nitrat och fosfat, vill du inte belysa akvariet återstår bara ett hydrokulturfilter förutsatt att du har ett fönster, eller skaffar kraftig belysning till hydrokulturfiltret.

Jag tror det bästa för dig och dina fiskar vore att du koncentrerade dig på att förenkla vattenbytena.
#6 - 17 juli 2006 20:11
[quote=Erik...]Växter behöver mycket ljus för att effektivt ta upp nitrat och fosfat, vill du inte belysa akvariet återstår bara ett hydrokulturfilter förutsatt att du har ett fönster, eller skaffar kraftig belysning till hydrokulturfiltret.

Jag tror det bästa för dig och dina fiskar vore att du koncentrerade dig på att förenkla vattenbytena.[/quote]

på vilket sätt?
#7 - 17 juli 2006 21:17
[quote=Satanoperca]på vilket sätt?[/quote]Vad han menar är nog byt vatten med jämna mellanrum;)
#8 - 17 juli 2006 21:21
men jag vill ha tag på en nitratälskande växt
#9 - 17 juli 2006 21:25
[quote=Satanoperca]på vilket sätt?[/quote]

Skaffa slang som räcker från kran och avlopp till akvariet, kopplingar för att koppla på kranen, och ett insug för att skydda fiskarna när du tömmer. Du kan byta 100 liter på max 10 minuter, och du kan sitta och titta på fiskarna under största delen av tiden, behöver inte spilla en droppe, bra nog?
#10 - 17 juli 2006 21:25
Alla växter tar upp nitrit med tiden,det man ska göra är att få ett fungerande akvarium först och främst
#11 - 17 juli 2006 21:47
Javaormbunkar. Växer bra även med lite ljus. Jag har även en Myriophyllum som växer bra med lite ljus - men jag vet inte vad det är för art.

Annons