RörelsernaSimonols skrev:Hej jag är lite nyfiken hur vattnet syresätts. Är det via rörelserna som det blir av filtrena i akvariet eller?
Beror på vilka fiskar man har om dem är syrekrävande fiskar och det har säkert mycket med Växterna vilka de är eftersom jag inte har nån stor koll på det gröna så låter jag frågan gå vidare:)LillensMamma skrev:Jag har tänkt lite på syresättning av vattnet... (ursäkta trådkapet...)
Hur mycket rörelse behövs för att syresätta ett akvarium tillräckligt/vad är tillräcklig syresättning av vattnet?
Patrik Steen skrev:Beror på vilka fiskar man har om dem är syrekrävande fiskar och det har säkert mycket med Växterna vilka de är eftersom jag inte har nån stor koll på det gröna så låter jag frågan gå vidare:)
DJ_Metal skrev:mina guppys platys och svärdbärare gör det men inta mina andra fiskar.
är det dåligt med syre då?
Kensa skrev:exempelvis, en så kallad syresten som skapar en massa bubblor, tillför inte många syreatomer till vattnet genom bubblorna, det är när bubblorna kommer upp till ytan och spricker som ytan rör på sig, och då kommer det ner syre i vattnet.
att syrestenar sedan är mer till fördärv för växter är annan sak.
ett vanligt filter (inner eller ytter) som har utblåset riktat så att det blir en krusning, liten vågrörelse på ytan är klart bättre.
.
.
endymion skrev:Varifrån kommer denna så kallade sanning? Testa att köra en pump på 100 liter i timman och en syrepump på 100 liter i timman och se vilket akvarium som klarar sig längst. Syresten är ett fruktansvärt effektivt sätt att syresätta vatten. Sen att det pajjar för växter är en annan femma.
endymion skrev:Varifrån kommer denna så kallade sanning? Testa att köra en pump på 100 liter i timman och en syrepump på 100 liter i timman och se vilket akvarium som klarar sig längst. Syresten är ett fruktansvärt effektivt sätt att syresätta vatten. Sen att det pajjar för växter är en annan femma.
Kjell Fohrman skrev:Det är ju relativt lätt att kolla genom att mäta vattnets syrehalt - det var sådant som vi höll på med 20 år sedan.
Fast det finns några "men" i denna sanning
1/ Bubblorna i sig från syrestenen syresätter inte vattnet så mycket däremot kan de ju sätta rejäl rotation på vattenytan och på så sätt syresätta vatten nästan lika bra som en pump som sitter vattenytan i rörelse.
2/ En del pumpar har ju s.k. diffusorer och jag minns inte vem det var som testade dessa för en massa år sedan - men resultatet var i alla fall att ingen av dom (med ett undantag) ökade vattnets syrehalt. Undantaget var den diffusor som då satt (vet inte om det är samma diffusor idag) på Eheims s.k. kraftpaket
3/ Ofta är faktiskt inte behovet så himla stort av syrerikt vatten - speciellt inte om det finns gott om växter i akvariet
omöjligt:djaugustine skrev:Har precis satt igång tt 115 L akvarium med innefilter och funderar på om jag har för hög syresättning. Hur ser man det, dvs om pumpen jobbar för bra ?
/Jonas