Hur svårt är det egentligen..?

#1 - 13 augusti 2006 18:54
Oki en kanske hel dum fråga, men hur svårt är det egentligen me ph:t osv i ett malawi akvarium? Jämfört med ett vanligt t ex?
Fått höra så olika.. [:o]
#2 - 13 augusti 2006 19:04
Inte alls. Kör med kranvattnet, ha några kalkstenar eller snäckskal i akvariet, och sen kan du glatt ignorera allt vad pH heter.
#3 - 13 augusti 2006 19:09
Oj.. de lät ju riktigt lätt :D man tackar
#4 - 13 augusti 2006 19:38
Stoppa gärna kalksten eller snäckkross i något filterfack om du har!
#5 - 13 augusti 2006 20:39
Hej
Hade ifrån början kalksant för att få upp ph värdet men har bytt till engelsk sjösten för det är finare tycket jag och hade till en början salt i för att höja ph men ha slutat med det lite i taget och idag tillsätter jag ingenting och jag byter 100l i veckan i 240liters karet och har för närvarande 3 honor som tuggar så det verkar funka fint
#6 - 14 augusti 2006 21:33
Oki låter ju inte så farligt, lite stort vattenbyte kanske... får ta mig en funderare... Men tack för svaret! :D
Förresten finns de inte risk för att du får svårigheter med o vänja in nya fiskar sen...?
#7 - 18 augusti 2006 21:37
Har nu fått höra att stockholms vattnet funkar som det är.....????
#8 - 19 augusti 2006 09:46
Svårigheten med malawi tycker inte jag är bara ph:t. Jag tycker snarare det är en liten del av det hela. Jag tycker det krångligaste är att hålla rent efter många malawi ciklider, så vill man undvika allt för jobbigt städarbete rekommenderar jag en rejäl pump och ett bra filter.

Sen är också storleken på akvariet viktigt med tanke på att malawi hanar har en tendens till att vara lite tjuriga. Men får du ihop en bra grupp malawi med få hanar i ett stort akvarium med bra cirkulation är det nästan lättare än att ha ett vanligt akvarie där även växterna kräver uppmärksamhet.

MVH Simon B!

Annons