Hur svåra är Fjärilsciklider

#1 - 30 november 2007 21:44
Hur svåra är dessa http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=194
det står att dom ställer ganska höga krav på vattenkvalitén gäller det renlighet eller ph.Vårat vatten ligger runt 6,2 men det kan variera(tror jag) då vi har egen brunn så det kan variera beroende på hur mycket det regnar.Jag hade tänkt att ha dom i ett 74l kar med fluval 2 pump.Finns det något lätt sätt att se skillnad på hona och hane eller är man tvungen att köpa några stycken.
Jag hade tänkt och se om jag kunde odla på dom då det är mitt stora intresse med fiskar.Jag älskar och se hela förloppet från rom till fullvuxen fisk sen är det ju väldigt roligt att försöka trigga till lek.Ni kanske har läst om mina försök med L-260.

Thomas
#2 - 30 november 2007 21:59
Du kan läsa min artikel om fjärilsciklider och odling:
http://www.zoonen.com/perzoonen/artikel.asp?oid=1449783
#3 - 30 november 2007 22:14
Det blir till att börja leta efter ett par annars blir det några stycken.Väldigt intressant lek.Det är detta som är roligt med fiskar tycker jag även Anna då hon kämpar med sin kampfiskar.

Thomas
#4 - 1 december 2007 06:22
vacker men svår fisk jag har förlorat 2 av mina 3 fiskar på en månad och intga andra fiskar i karet har dött om du köper lite större fiskar så är det nog inga problem och se skilnad på könen
#5 - 1 december 2007 13:12
De är mycket känsliga, särskilt första månaden innan deras immunförsvar går igång (de massproduceras och föds upp med kontinuerlig dosering av antibiotika, så deras immunförsvar är svagt eller obefintligt). Detta gäller inte svenskodlade fiskar, och möjligen inte heller tjeckisk fisk (vet inte).

Sen är de tämligen aggressiva, särskilt mot varandra, och fisk som blir kuvad blir mycket stressad och dör av den anledningen.

Sen är de mycket kortlivade, bland de mest kortlivade av alla vanligare akvariefiskar - fjärilsciklider blir max tre år, och normal livslängd är mellan ett och två år. Och de är cirka sex månader när du köper dem.

Sen, pga hundratals generationers inavel och artificiell uppfödning, klarar nästan inga odlade fjärilsciklider av att föröka sig själva - ägg- och yngel-vårdsbeteendet är borta - och äggen måste avlägsnas från föräldrarna och födas upp artificiellt. Ynglen är mycket små och besvärliga att få att överleva. Sammantaget får fjäril anses som en rätt svårodlad ciklid. Kan du få tag i vildfångade eller mer nyliga avkomlingar till vildfångade fiskar än de massproducerade fjärilarna från sydostasien och tjeckien, så är de mer lättodlade.

Kort sagt en mycket vacker men ganska problematisk fisk.
#6 - 3 december 2007 18:59
Jag får hittat något annat trevligt objekt istället.

Thomas

Annons