Tjena!
Jag starta ett 540l malawi kar den 17 april som jag har 5 rödzebror & 5 Saulosi i, för precis en vecka sen åkte jag på amonium/amoniak/nitrit-spik, nitriten låg på 0,025 mg/l, men amonium/amoniak var väldigt hög då det stank i akvariet, jag gjorde 2-3 50% byten varje dag tills i fredags morse gjorde jag det senaste vattenbytet & stanken försvann, jag sänkte värmen till 24c. Fiskarna började må bättre. I onsdags så körde jag i bakteriekultur & sen dess har jag skvätt i lite varje dag. Jag har börjat få lite kiselalger. Nu har nitrit halten ökat & var uppe på 0,025 mg/l igår & har ökat till 0,05 idag & fiskarna började visa nitrit bentende igår. Nitraten ligger på 0 mg/l. Ph ligger på 7,5. Jag har inte gett dom mat sen i tisdags då jag upptäckte toppen. Pumparna kör för fullt som pumpar 2700 l/h sammanlagt men ytterfiltret har geggat igen lite.
Jag har 1 dl/100l salt vilket ger salt konc. 0.1%.
Hur stort vattenbyte ska jag göra? Jag är lite rädd för att trigga amoniak bildningen om jag gör ett för litet vattenbyte & är samtidigt rädd för att göra för stort så jag stör bakteriefloran.
Tack på förhand!
Mvh Daniel