Hur stort vattenbyte ska jag göra?

#1 - 10 maj 2005 14:25
Tjena!
Jag starta ett 540l malawi kar den 17 april som jag har 5 rödzebror & 5 Saulosi i, för precis en vecka sen åkte jag på amonium/amoniak/nitrit-spik, nitriten låg på 0,025 mg/l, men amonium/amoniak var väldigt hög då det stank i akvariet, jag gjorde 2-3 50% byten varje dag tills i fredags morse gjorde jag det senaste vattenbytet & stanken försvann, jag sänkte värmen till 24c. Fiskarna började må bättre. I onsdags så körde jag i bakteriekultur & sen dess har jag skvätt i lite varje dag. Jag har börjat få lite kiselalger. Nu har nitrit halten ökat & var uppe på 0,025 mg/l igår & har ökat till 0,05 idag & fiskarna började visa nitrit bentende igår. Nitraten ligger på 0 mg/l. Ph ligger på 7,5. Jag har inte gett dom mat sen i tisdags då jag upptäckte toppen. Pumparna kör för fullt som pumpar 2700 l/h sammanlagt men ytterfiltret har geggat igen lite.
Jag har 1 dl/100l salt vilket ger salt konc. 0.1%.
Hur stort vattenbyte ska jag göra? Jag är lite rädd för att trigga amoniak bildningen om jag gör ett för litet vattenbyte & är samtidigt rädd för att göra för stort så jag stör bakteriefloran.

Tack på förhand!

Mvh Daniel
#2 - 10 maj 2005 19:21
Du kan byta hur mycket vatten du vill. Bakteriefloran störs inte av vattenbyten, den är tåligare än fiskarna.

Ett tips är att sluta mata tills du fått ordning på problemet och se över din filtrering.
MVH
Magnus
#3 - 10 maj 2005 19:36
ok nu har jag gjort ett 5% byte som det stod på zoopet inne på akvarievatten & tillsatt en helt ny dos med bakteriekultur till hela akvariet. När jag gjorde 30% byten när jag hade amoniak/nitrit-spik märkte jag tydligt att amoniaken triggades men när jag bytte 50% så blev det bättre, finns det ingen risk för det nu? Jag har inte matat dom på en vecka & kommer inte göra det tills nitriten är helt borta. Vad är det jag kan göra när det gäller ytterfiltret? Det har varit segt med flödet sen jag fick amoniak-spiken, nu är det vita pricka på slangarna, ordnar inte det upp sig självt sen när nyttobakterierna tar överhanden & bryter ner allt nitrit/amoniak?

Mvh Daniel
#4 - 10 maj 2005 20:30
Kör åtminstånne 25% vattenbyte.

Annons