Hur stort tryck tål glaset?

#1 - 15 juli 2005 15:29
Började fundera häromdagen hur mycket man kan lasta i ett akvarium utan att botten spricker. Ta som exempel mitt akvarium. Det är 150x50x50. Har en helt vanlig bänk, eller ram kanske man ska kalla det. Botten är helt fri så att säga. Det måste ju bli en fruktansvärd påfrestning på glaset. Ska man vara orolig eller?
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 15 juli 2005 15:44
Hur mycket det tål beror ju naturligtvis på glasets tjocklek, men nog är det rätt mycket.

Vad jag förstår så har du ett ramakvarium och om du då har väldigt mycket sten i akvariet så rekommenderar jag att att man lägger en tjock spånskiva på bänken och sedan tunt "liggunderlag" (typ Aqua Pad) mellan bänk och akvariet. Liggunderlaget skall ligga innanför ramen.
Sedan skall du förstås också ha en tunn frigolitskiva eller liknande på akvariets botten.
#3 - 15 juli 2005 17:10
glas är MYCKET starkt och du har(troligen) 10mm i botten men tänk på att glas är mycket skört så lägg frigolitskiva liggunderlag eller dylikt som Kjell skrev så inte stenen i akvariet gör sönder glaset.

efter vad jag läst här inne är det ingen trevligt situation som då uppstårhttp://www.zpet.se/forum/images/smilies/rolleyes.gif

du kan ju alltid kontakta glasmästeri och fråga vad det tål dom kanske vet.

ska du bygga stenrösen eller dylikt så kan det va bra att lägga liggunderlag eller dylikt mot sidorutorna i akvariet när du bygger utifall det rasar.

sen kan det också eventuellt va bättre att silikona fast stenarna i varann och låta härda några dagar och sen skölja av de i duschen och sen ner i akvariet.
#4 - 15 juli 2005 18:07
Kollade lite nu...ser bara ut att vara kring 0.5 cm. Det är då knappast 10 mm
#5 - 15 juli 2005 20:59
bara 5mm låter väldigt tunt.

vet att nån här inneh ade ett akvarkium i samma storlek med 8mm på sidoglasen och 10mm på bottenglaset.

ja har 4mm i mitt lilla 37L kar.
#6 - 16 juli 2005 07:47
Saken är ju den att det är ganska svårt att se...eller näst intill omöjligt. Vet inte riktigt hur jag ska kunna mäta tjockleken när man har en aluminiumram på karet. Men det kanske ligger mot 8 mm. Dom där 5 mm var bara en uppskattning från min sida =)
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 16 juli 2005 08:32
Ett någorlunda exakt sätt att mäta en glasrutans tjocklek är att ha en tändare alldeles intill glaset och så mäta avståndet mellan de två reflexlågorna.

Är det ett fabrikstillverkat akvarium så kan man dock anta att rutan är tillräckligt tjock (vilket definitivt är mer än 5 MM)
#8 - 16 juli 2005 22:05
Förlåt om jag hakar på med en liknande fråga. Hur tjock botten bör man ha i ett sexkantigt akvarium med sidor som 50 cm breda och 30 cm höga. Glasmästaren sa att 6 mm borde räcka. Det blir ca 195 liter. Hur tjock träskiva bör man ha under?
#9 - 16 juli 2005 22:13
Ponchu du kan ju kolla lite på den länken som finns i min signatur som rör glastjocklek.
#10 - 16 juli 2005 23:20
[QUOTE=Raven]Ponchu du kan ju kolla lite på den länken som finns i min signatur som rör glastjocklek.[/QUOTE]

Tack men jag sett den och några andra. Ingen av dom säger nåt om botten. Jag antar att det är svårare att räkna på botten eftersom den är beroende av vad den står på. 1 mm skulle kanske räcka om man hade en helt plan och helt styv bänk och 12 mm kanske krävs om den står på en ram. Jag skulle kunna ta 12 mm och vara på den säkra sidan men jag vill inte betala för onödigt hög säkerhet.

Annons