[QUOTE=Kjell Fohrman][QUOTE=Luminax]Jo dom klarar sig väl men när dom börjar komma upp i storlek och hanarna börjar ta revir kan det ju bli kamper om dom på ett så litet kar. Jag ska skaffa mej större ju större ynglena blir. Men i nån månad så klarar dom sig där.[/QUOTE]
Nja lägger man inte i diverse inredning så brukar de inte börja slåss eftersom det då inte finns möjlighet att skapa naturliga revir.
Jepp i 1-2 månader klarar de sig i ett mindre akvarium.
Citat:
Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
Det blir usel kvalitet (förkrympta) på ynglen om man drar upp dom i ett så litet akvarium - då är det humanare att avstå
*förkrympta?
*humanare?
förklara mer i detalg vad du menade för jag fattade inte mycket
Det är helt enkelt som så att fiskar som går för trångt ofta brukar stanna i växten. Detta var ett stort problem på den tiden jag hade affär (väldigt länge sen) eftersom många glada i hågen kom in med en kull med yngel som dragits upp i ett för litet akvarium. Sådana yngel blev det oftast aldrig någon rätsida på - en del tog sig, men andra i kullen stannade helt i växten.
Vad det beror på vet man nog inte riktigt men i grunden har det faktiskt sannolikt bara indirekt med akvariestorlekan att göra. Det verkar som om fiskarna "utströmmar" ett "hormon" i vattnet och när sedan akvarievattnet är mättat så sluta fiskarna att växa. Är akvariet då litet så blir vattnet snabbt mättat - självklart kan detta dock kompenseras med inte bara stor vattenvolym (stort akvarium), effektiva biologiska filter samt framförallt täta vattenbyten.
Till exempel så håller ju de stora fiskodlarna i Asien sina fiskar mycket tätt i relativt små akvarier (sett till mängden fisk) men detta kompenserar de genom att byta extremt mycket vatten (ofta allt vatten 2-3 gånger varje dag).
I detta fallet med en mbunakull kan jag tänka mig att ett litet 60 liters akvarium skulle funka om man kompenserade det genom att t.ex. byta hälften av vattnet två gånger i veckan.[/QUOTE]
tack kjell!
men kan dom stanna i växten när dom kanske bara är 2cm?