hur stort ska en klockgroda ha

#1 - 16 maj 2003 19:52
hur stort akvarie ska en klock groda ha?
#2 - 16 maj 2003 20:59
Jag har min tillsammans med två salamandrar i ett 70-liters, men jag måste säga att jag tycker det är lite litet. Vet inte vad det finns för minimum, men jag ska snart flytta dom till ett 112-liters och skaffa fler grodor. Och en stor landdel, så dom kan hoppa omkring.

-Helena S.
#3 - 17 maj 2003 06:55
oki
#4 - 25 juli 2003 11:58
hur går salamandlarna ihop med klockgrodan Helena?
#5 - 25 juli 2003 14:09
Ursprungligen skickat av gurkan

hur stort akvarie ska en klock groda ha?

Rent generellt tycker jag att: ju större desto bättre. Det är ju trots allt FÅNGENSKAP och därför ska man sträva åt att ge bästa möjliga förhållanden.

Eftersom jag själv nyligen blivit ägare till ett par klockgrodor så kan jag säga efter att ha surfat bort en mindre förmögenhet på att hitta bra info om arten så verkar de flesta ange en storlek på 80-100 liter som lämpligt för ett par vissa tycker att man kan ha upp till 4 (två par).

En mycket bra sida är livingunderworld.org
#6 - 25 juli 2003 17:06
ok... kommer knappt ihåg att jag har frågat detta
#7 - 25 juli 2003 17:16
Och jag kommer inte ihåg att jag har svarat! Men som svar till Bella; Dom går bra tillsammans. Jag har en liten vanlig eldbukssalamander, och en Californisk salamander som är större. Grodan brukar klänga sig fast vid den Californiska, men eftersom det är en hona så verkar den inte bli så besvärad. Den brukar t.o.m söka sig till grodan. Visst händer det att dom hugger tag i varann vid matdags, men dom gör ingen skada.
#8 - 28 juli 2003 11:14
okej, tack för svaret=)

Annons