Hur stort kar till 2st pirayor?

#1 - 3 april 2004 23:30
Hej!

Jag har 2st pirayor den en ca 9cm den andra ca 11cm...
Jag har dom i ett kar på ca 50liter som dom börjar växa ur ganska snart... Men dom trivs där i ensålänge =)

så jag tänkte köpa ett nytt kar...
men undrar hur stort dem "behöver"??
-Dom är ju som sagt bara 2
#2 - 3 april 2004 23:39
Tänk på att dom blir 35cm långa!! Dessutom är dom stimfiskar!! Jag skulle säga att dom behöver ett 720-liters för att komma till sin rätt!!
#3 - 4 april 2004 07:57
Men helt seriöst! dom blir ju knappast 35cm i fångenskap... Inse fakta!!!
Och jag skiter fullständig i om det är stimfiskar eftersom mina pirayor trivs alldes utmärkt även om dom bara är två!
Men det är inte snällt att bara ha en!
Dom har varandra i alla fall!
#4 - 4 april 2004 08:01

Dom kan lätt bli runt 30cm utan problem skall du bara ha 2st är inte det lite tråkigt eller du har andra fiskar tillsammans med dom ?

ett 375 liters borde funka bra. mindre funkar inte bra pågrund av att dom inte ha längden inne minst 150cm långt.
#5 - 4 april 2004 08:15
Jag har dom ensamma just nu!
men jag har ett kar på 312liter med 2st stora oscar på ca 30cm

kan jag ha pirayorna tillsammans med oscarna? utan att mina oscar blir angripna?

Jag ska bara ha dom tillsammans med oscarna så dom får växa till sig lite! sen ska dom få ett eget!

#6 - 4 april 2004 08:22
Jonny: Om du i alla fall skiter fullständigt i vad människor här säger, varför frågar du då?

Pirayan är en stimfisk, pirayan blir 35cm om den får rätt förutsättningar att växa. Att dina sedan inte blir det därför att du låter dem gå i endast ett par och i en alldeles för liten burk beror inte på att du är duktig utan därför att du plågar dem.

Det är inte så svårt att få människor att bli småväxta och asociala heller genom att låsa in små barn i mörka kalla källae och ge dem undermålig kost, men det skulle du säkert inte komma på tanken att göra.

Läs mer om pirayor här: http://www.bollmoraakvarieklubb.org/piraya.htm
#7 - 4 april 2004 08:24
Fiskar i fångenskap blir i många fall mycket större än i naturen då de ju får mycket mer mat. Det är inte alltid så, men i många fall.

Om du vill att fiskarna skall bli mindre för att du ger dem för lite utrymme så är du en galen djurplågare, inse fakta! ;-)

Två pirayor behöver nästan lika mycket utrymme som 10. Problemet är ju inte direkt att de simmar på varann, utan vill ha en viss yta att röra sig på, speciellt om de blir skrämda då de lätt kan skada sig i små akvarium...

Jag anser det vara tragiskt att det finns sådanna som du som håller på med denna hobby. Du skiter i fiskarnas naturliga beteende och verkar bara ha fiskar för att visa upp för polare. Du verkar ju inte bry dig ett smack! Kanske beror det på okunskap, men isåfall skall du ju lyssna på vad du hör här.

Det är lustigt hur du bara skiter i miljoner års utveckling mot att bli en stimfisk också och säger "de har ju varann". Skojar du eller?

312 är alldelles för litet för vuxna oscar också.
#8 - 4 april 2004 08:53
"Om du vill att fiskarna skall bli mindre för att du ger dem för lite utrymme så är du en galen djurplågare, inse fakta! ;-)"

vad kör du med för jävla skitsnack själv?
Han skulle ju köpa större till dem för att han ville dom skulle ha det bra. Frågan var ju hur stort eller hur?

jisses orka människa ...

#9 - 4 april 2004 08:57
Wempx: Jonny skriver själv att så stort som föreslås skall han inte ha, för hans pirayor blir inte så stora. Och ödmjukheten i hans invändningar mot det stora karet lyste med sin frånvaro...
#10 - 4 april 2004 09:03
är det riktiga pirayor kommer den större slå ihjäl den mindre om du itne köper en till, är det pacus så kommer dom bli jävligt tora och btw, 720 kommer itn att behövas, jag har 7 st i ett 540 helt utan problem...
#11 - 4 april 2004 09:03
Hej Jonny !

Dina Pirayor går just nu i ett alldeles för litet akvarium !
Tänk på att de är stora fiskar redan nu, om du jämför "belastningen" av deras vikt med små tetror ! Fodermängden och avfallsmängden blir för stor! Om du snålmatar för att minska deras tillväxt,så tvingar du den ena att äta den andra.Pirayor har inga kompisar när de är hungriga.
Att flytta ihop dem med dina Oscar i stora burken,"så att dom får växa till sig lite" är en mycket bra tanke,(för Pirayorna),-men inte för dina Påfåglar ! Pirayorna kommer att se dom som ett levande skafferi och hjälpas åt med styckningen.Varför inte göra en annan omflyttning istället-sätt Påfåglarna i lilla burken tills du köpt större.Båda Pirayorna kommer inte att överleva länge till i 50 L,
så jag måste fråga varför du överhuvudtaget skaffade dom ?
MVH

#12 - 4 april 2004 09:04
HAHAHA jojo visst!

Jag är ingen jävla djurplågare som ni påstår! I så fall är det mina föräldrar för dom vill inte ha större!
Och kom inte med nått skitsnack nu om att jag kunne valt minre fiskar!

Mitt 312L är inte för litet för mina oscars! punkt slut!

Dom har lekt i det många gånger och det har blivit yngel!

Om fiskar leker så betyder det att dom trivs!!

Suug på den karamellen!
#13 - 4 april 2004 09:08
nej, men då kanske det är dags att byta ut dina pirayor mot platys eller nåt sånt...
#14 - 4 april 2004 09:11
oscars kanske går men pirayena försk byta in dom där du köpter dom mot ett par svärdbärare lr guppy det e mer lagom i ett 50 L
#15 - 4 april 2004 09:12
Till Ekbor !

Hur resonerar du när du säger att den stora kommer att ta ihjäl den lille om han inte köper en till ? Skulle tre vara säkrare än två ?
Läs artikeln om pirayor på; www.bollmoraakvarieklubb.org
MVH
#16 - 4 april 2004 09:24
Jonny: Så när du har tagit fiskar under dina vingars beskydd så är det inte djurplågeri hur du än bär dig åt? Det är dina föräldrar som är djurplågare för att de inte bums går och köper en stor tank åt dig att förvara fiskarna i. Ditt resonemang är svårt att förstå.

Många av akvaristikens stora människor har genom ett idgot forskande kommit fram till att Pirayan är en stimfisk, och om man skall ha den i akvarier så vill den ha lite utrymme att kunna sträcka ut på för att må bra. Det säger du emot, men utan några andra argument en ett trotsigt barns. Varför kan en 15-åring från Dalby mer om Pirayor än världens professorer, vetenskapsmän och erfarna akvarister som hållit fiskar i decennier?

Jag skall påpeka en sak till för dig: Lek betyder inte att fisken nödvändigtvis mår bra. Lek kan lika gärna betyda att "Jag mår dåligt och kommer snart att dö, det är bäst att jag ser till att mina gener fortlever". Därmed inte sagt att dina Oscar mår dåligt, bara att din inlärda kunskap inte med automatik är rätt.

Att sätta dina pirayor tillsammans med Oscars i 310l är en bra början, om de kan samsas. Jag vet inte hur fullvuxna Oscars vs decimeterstora pirayor kommer att bete sig mot varandra, men det är i alla fall värt att testa, för dina pirayor kommer förmodligen då att må ännu mycket bättre än idag.

#17 - 4 april 2004 09:24
Till Jonny !

Du kunde visst ha valt att inte köpa Pirayor ! Det är du och bara du som är ansvarig för de fiskar du håller i fångenskap.
Att säga att du inte får köpa ett större akvarium för dina föräldrar gör inte ditt ansvar för dina fiskar mindre, och det ger dig inte heller rätten att anse att det är föräldrarna som är djurplågare.
Så under rådande förhållanden borde du inte ha köpt Pirayor-för Pirayornas skull !
MVH
#18 - 4 april 2004 09:25
men du så här är det pirayan är en stim fisk så blir ganska rejäl och jag kan tänka mig att dom blir längre en ditt 50 liters kar så om jag var du skulle jag i alla fall ha dom i ett 540L för om köper dom och har i "310L" så kommer dom bara stå i ett hörn och sura för dom inte har något och simma man kan säga så... fall du och en kompis skulle bo i ett badrum och ha fetma ungefär samma sak
#19 - 4 april 2004 09:26
Hur stort kar vågar man ha på ovanvåningen?

utan att det finns NÅGON SOM HELLST RISK MED AT DET BRAKAR IGENOM ???
#20 - 4 april 2004 09:27
http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=481 där kan du kolla på denna underbara fisk och "läsa lite" för jag brukar läsa om mina fiskar som jag har men det värkar inte du göra Jonny för du värkar skita i hur dom mår?
#21 - 4 april 2004 09:33
ja det beror vel på vad det e för golv o allt
#22 - 4 april 2004 09:34

Jag är ingen jävla djurplågare som ni påstår! I så fall är det mina föräldrar för dom vill inte ha större!

Och kom inte med nått skitsnack nu om att jag kunne valt minre fiskar!

Men väx upp! Skyll inte på att dina föräldrar inte vill ha större. Du får väl nöja dig med platys eller nått till du flyttat hemmifrån och kan skaffa vilka fiskar du vill och vilket akvarium du önskar för dina egna pengar.

Mitt 312L är inte för litet för mina oscars! punkt slut!

Dom har lekt i det många gånger och det har blivit yngel!

Om fiskar leker så betyder det att dom trivs!!

Eller att de vantrivs och desperat försöker föra generna vidare innan de dör...
#23 - 4 april 2004 09:37
Till Qwerty !

Inte blir Pirayan längre än ett 50 L akvarium ?
Pygocentrus nattereri, den vanligaste Pirayan, blir max 33 cm !
Blir dom större är det Pacu.
MVH
#24 - 4 april 2004 09:42
vilken piraya är det han snackar om ? men det kan vara litet och kompakt :D
#25 - 4 april 2004 09:44
Jag hoppas nu att du (Jonny) har fattat att pirayor ska ha stort akvarium. Själv så tycker jag att piraya är ingen akvariefisk.
Jag kan erkänna att jag har haft pirayor i ett 54 l akvarium, när jag var som nybörjare, det verkar du vara Jonny. Så därför börja med guppys eller små tetror.
#26 - 4 april 2004 09:47
Morellen kan bara hålla käften[:-115] !

Om fiskar leker så trivs dom! så är det och det kan ingen ändra på!
#27 - 4 april 2004 09:52

Jag skall inte vara den som gnäller men påämgen många säger här är sann.

Man har faktiskt ett ansvar den dan du köper en fisk i affären och tar med dig hem.

Visst har vi alla varit dumma och köppt fel fiskar som vi senare har fått göra oss av med och visst har man haft fiskar som dött av en eller annan anledning det skall inte bli så att man skall bli hackad på bara för att man gjort nått fel i sina dar.

Men om det nu föreligger sig så att du inte får köpa ett större akvarie än det du har för dina föräldrar så får du ju välja vilka fiskar du vill ha vill du ha dina oscar eller pirayorna eller testa om det går att blanda dom vilket ingen kan säga här för det varierar från fisk till fisk bara att prova och se vad som händer.

Annars tycker jag att du skall lämna dom till någon butik eller någon som kan ta hand om dom i ett större kar. Och om du nu har fått yngel från oscarna så för guds skull spara ynglen och dra upp dom i några cm storlek i ditt 50 liters kar och sälj dom, är garanterat inga problem att bli av med.

Alla måste välja i livet man kan inte både ha den lyxiga bilen och det fina huset om man bara har råd med det ena. Samma med fiskar man kan inte ha massor av stora fiskar om man bara har 1 litet akvarie.

Hoppas du gör det rätta för dina fiskar det tror jag du själv vet vad det är.
#28 - 4 april 2004 09:56

Hmm

Där har du faktiskt fel fiskar behöver inte trivas för att leka.

Vet folk som haft malawi i mängder i ett akvarie utan varken bottengrus och inredning som leker ändå och det betyder inte att dom mår jättebra för det däremot är det ju inget fel på vattenvärdena.
#29 - 4 april 2004 10:00
det e fan förjävligt att hålla 2 pirayer i en 50 L burk åk o bytt i morn det första du gör !! det tycker jag du ska göra !!
#30 - 4 april 2004 10:10
I zooaffären har dom det mycke sämre, där går 4st "7 centimetare"
i ett akvarium på mindre än 50Liter..
Där brukar vara upp till 10st i det akvariet!
Helt sjukt!
#31 - 4 april 2004 10:16
Hej Jonny !
Det verkar av ditt sista inlägg som om du har förstått nu !
"helt sjukt" Bra Jonny ! Säg det gärna till butiksinnehavaren !
Lycka Till !
#32 - 4 april 2004 10:19
ska du ge tillbaka dom?
#33 - 4 april 2004 10:30
Ursprungligen skickat av Mcoist

Jag skall inte vara den som gnäller men påämgen många säger här är sann.

Man har faktiskt ett ansvar den dan du köper en fisk i affären och tar med dig hem.

Visst har vi alla varit dumma och köppt fel fiskar som vi senare har fått göra oss av med och visst har man haft fiskar som dött av en eller annan anledning det skall inte bli så att man skall bli hackad på bara för att man gjort nått fel i sina dar.

Men om det nu föreligger sig så att du inte får köpa ett större akvarie än det du har för dina föräldrar så får du ju välja vilka fiskar du vill ha vill du ha dina oscar eller pirayorna eller testa om det går att blanda dom vilket ingen kan säga här för det varierar från fisk till fisk bara att prova och se vad som händer.

Annars tycker jag att du skall lämna dom till någon butik eller någon som kan ta hand om dom i ett större kar. Och om du nu har fått yngel från oscarna så för guds skull spara ynglen och dra upp dom i några cm storlek i ditt 50 liters kar och sälj dom, är garanterat inga problem att bli av med.

Alla måste välja i livet man kan inte både ha den lyxiga bilen och det fina huset om man bara har råd med det ena. Samma med fiskar man kan inte ha massor av stora fiskar om man bara har 1 litet akvarie.

Hoppas du gör det rätta för dina fiskar det tror jag du själv vet vad det är.

Mcoist:
Tack för ett väldigt bra svar, nivån på det här forumet är ofta pinsamt låg, det är skönt att åtminstone någon kan ge ett bra svar utan att sparka ännu mer på en som redan ligger.
Två tummar upp. :)

Jonny, läs igen Mcoist svar, du verkar redan i första inlägget ha insett att fiskarna behöver ett större akvarium vilket är jättebra, så det smidigaste är nog att göra som Mcoist säger, att välja vilka fiskar du vill ha kvar, påfåglarna eller pirayorna. Antingen så säljer du pirayorna till akvariebutiken och hoppas att någon med ett större akvarium köper dem eller också så säljer du påfåglarna och har pirayorna i 312 liters karet, då kan du även skaffa några fler pirayor vilket kommer att göra att de blir mycket intressantare. I framtiden så kommer de dock att behöva ett ännu större akvarium, men ta en sak i taget, just nu så fungerar 312 liters karet bra.

Mvh Fredrik Isaksson
Kjell Fohrman
Administrator
#34 - 4 april 2004 10:33
Stänger av tråden eftersom en tråd där man öser svordomar över varandra inte hör hemma här. Klarar man inte av att föra en diskussion i hygglig samtalston tycker jag att man skall leta reda på ett annat forum än Zoopet - här tillåts det i alal fall inte.

Till ämnet - självklart så skall pirayor gå i stim och ha ett betydligt större akvarium än vad Jonny har.
Visst under en kortare tid på några veckor (t.ex. i en affär eller om man själv håller på att flyttar) så kan man dem trängre - men inte en längre tid.

Om fiskar leker så trivs dom! så är det och det kan ingen ändra på!

Så kan det vara, men det behöver definitivt INTE vara så. Stäng in två människor i en isoleringscell - om de har sex med varandra så behöver det inte innebära att de trivs i isoleringscellen. Samma är det med fiskar.
Sköter man bara vattenbyten så nog kan de leka i ett för litet akvarium - många fiskarter flyttar man ju t.o.m. till mycket små lekakvarier och efter leken så flyttar man tillbaka dom till huvudakvariet eftersom lekakvariet är för litet för att erbjuda en bra miljö.

Annons