Jadu,
två saker är viktiga med salt. Akvariet är den billigaste tekniska prylen, det runt ikring du behöver kostar minst lika mycket. Dessutom kostar det levande mer än akvariet, mer än all teknik sammanlagt om du tar i :)
Det kar jag håller på och drar igång har följande budget:
160L Juwel kar(haft liggandes länge, gratis)
150W MH, har armatur ny lampa 700:-
(beganad kanske du kommer undad med 1000:- för rampen, MINST det dubbla för en ny)
T5-rör är bättre enl de flesta, jag tycker MH är fint, T5 kostar like mycket i inköp men blir nog billigare i längden.
Sand, vit aragonit sand, 3x10kg, 3 olika kornstorlek, 150:-/påse(skitbilligt)
Salt, tropic marin pro reef 25, 800:-
Ska köra med filter och biobollar(enligt Lasse's HighBio modell :) )
Biobollar, filter, ett 1500l/h powerhead(juwel) 600 bagis från pwss när jag köpte det
Stream pump 1500L/h, Hydor korallia 1, 350:-
Osmos enhet, har en liten köpt på ebay ny för 600:- inkl frakt en gång i tiden inte nödvändig men jag bor i ett urshligt hus med splitter nya koppar rör och mitt vanliga Cu-test ger utslag på vattnet direkt ur kranen(är säkert olagligt egentligen)
Saltmätare, aktivt kol, diverse tester och annat plotter, räkna med en 1000lapp
Grejjerna till detta kar har jag samlat på mig under typ 1.5år.. så jag har nog kommit billigt undan. Sen vet jag vad jag letar efter även om målet med karet ändrats drastitskt under de 1.5åren....
Summa teknik: 4500(ex MH armatur och kar)
Startup djur:
2x occelaris clowner 200:-
2x Blåbenade eremiter, 300:-
5st turbosniglar, 350:-
10kg LS, 1300:-(billigt)
Summa startdjur:
2150:-
Men detta är bara starten, det ska i mer djur och mer cleaning crew alltefterssom karet mognar. Koraller tar jag det lungt med, blir inga kalkpinnar om ingen ger mig fraggar(host, host). Någon mjukkorall och ett par tridactna-musslor ska i tämligen snart.
Planerade djurinköp: 5000:-, men det blir ju alltid mer... eller hur :)
Totalt:
Teknik - 4500(återigen ex kar och MH armatur)
Startdjur - 2150
"Planerade" djurinköp - 5000:-
11150:-
Eeek! :)
P.S. Detta är egentligen inte så mycket när allt kommer omkring.. El, mer salt till bytvatten, mat och sånt har jag inte räknat med alls..
mvh Mattias