Hur stort filter

#1 - 31 mars 2004 10:37
Har just startat ett litet växtakvarie i en tolv liters kakburk. Och filter svampen jag använder är minst sagt skrymmande i ett så litet kärl. Så jag udnrar bara om någon vet hur lite/mycket filtermedia man behöver till tolv liter vatten.

Tack på förhand
#2 - 31 mars 2004 11:49
Det beror ju helt och hållet på vad som finns i karet. Är det bara växter och det finns grus och annat för bakterier att hålla till på kan jag inte se någon anledning att ha något filter alls. Visserligen kan det vara bra med någon slags mekanisk filtrering för avfallna blad och liknande men det skulle i stort sett räcka med att dra vattnet genom en tygbit av något slag.
#3 - 31 mars 2004 12:03
Det beror ju helt och hållet på vad som finns i karet. Är det bara växter och det finns grus och annat för bakterier att hålla till på kan jag inte se någon anledning att ha något filter alls.

Jo både grus(sand) och växter fins det ju... har tyvärr inga namn på växterna än. Har även gjort en liten mäsk sats som förser dem med Co2.

Så om jag tolkar det här rätt skulle det i princip klara sig med en syresten istället för mitt bulikiga svampfilter som jag har just nu

http://www.zoonen.com/res/user/178585/galleri/178589/p3290042_orig_SE.jpg

bilden är tagen dag 1 så växterna ser lite lissna ut men dom har rätat ut sig ordentligt nu
#4 - 31 mars 2004 12:09
Syresten är ingen hit, den luftar ut Co2 effektivt.
#5 - 31 mars 2004 12:21
[:(] grrr funka inte det ....får komma på något annat då

Annons