Hur stort akvarium får man ha i hyresrätt?

#1 - 11 november 2008 04:56
Ja, hur stort får jag egentligen ha? Mitt stora kar sprack i förra veckan & det är/var på 840 liter. Nu när jag startar upp/skaffar ett nytt kar så hade jag tänkt skaffa ett större & ev. spränga 1000 liters vallen.
Men det kanske är lite dumt i en hyresrätt?
Så finns det några generella bestämelser eller är det vad hyresvärden tycker kan vara lämpligt?

Min hyresvärd sa då inget om mina kar nu & då har jag totalt 1275 liter vatten fördelat på 3 akvarium. :D
#2 - 11 november 2008 06:21
har du en någorlunda stor hyresvärd så borde du kunna få en kopia av hyres reglerna skickad till dig. ALternativt skulle du kunna ringa och höra med dem men jag misstänker att risken för nej är större då än om du först läser in dig på reglerna. Ev att hyresgäst föreningen kan hjälpa dig oxå.
#3 - 11 november 2008 07:39
Beror väl delvis på i vilket typ av hus du bor i och vilken våning.
#4 - 11 november 2008 07:56
Vanligtvis är det inga problem alls för hyresvärdar. Det viktiga är om din hemförsäkring täcker det hela.
Enklaste är väl att ringa och fråga, både till försäkringsbolaget och hyresvärden.
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 11 november 2008 09:08
Själv hade jag en gång då jag bodde i hyresrätt ca. 5.000 liter vatten i mina akvarier (det största var på 1.000).
Dock som JonasN skriver kolla med hyresvärden och med försäkringsbolaget.
#6 - 11 november 2008 15:59
Själv hade jag en gång då jag bodde i hyresrätt ca. 5.000 liter vatten i mina akvarier (det största var på 1.000).

Dock som JonasN skriver kolla med hyresvärden och med försäkringsbolaget.

och nu har du nästan 5.000 liter i ett kar ;)
#7 - 11 november 2008 21:26
Richard.R skrev:
och nu har du nästan 5.000 liter i ett kar ;)

i sin källare i sitt egna hus (inga grannar som kan bli blöta)
#8 - 12 november 2008 04:38
Jag hyr av en Stiftelse inom Riksbyggen, så det är ju ett hyffsat stort bolag :) Jag håller på som bäst att krångla med folksam nu ang. vad försäkringen täcker. Fick hem ett papper där jag skulle bl a fylla i hur jag skött akvariumet & om det varit omsiliconat osv.

Sen kan jag väl tänka mig att hyresvärden inte är så pigg på att låta mig ha något större kar efter senaste olyckan.
Men man får väl i värsta(bästa?) fall köpa ett hus. =)
#9 - 12 november 2008 15:24
Hehehe Jag hade en kompis som bodde på bottenvåningen i ett hyreshus. Han stora kar sprack och allt rann ner i cykelgaraget under. Försök sålunda att finna en lägenhet längst ner! I och för sig trist om någon har ett kar som spricker ovanför dig!
#10 - 12 november 2008 16:26
MattiasL skrev:
Hehehe Jag hade en kompis som bodde på bottenvåningen i ett hyreshus. Han stora kar sprack och allt rann ner i cykelgaraget under. Försök sålunda att finna en lägenhet längst ner! I och för sig trist om någon har ett kar som spricker ovanför dig!

Jag bor längst ner, har bara garage & förråd under mig.
#11 - 12 november 2008 17:43
Det finns en tråd här på forumet om hur de flesta försbolag ställer sig till akvarium.
Ett 720 sprack för mig och med Länsförs var det inga som helst problem, gick tom lite plus;) Tror det kar Kjell som la upp den tråden, mycket lärorikt att läsa.
#12 - 13 november 2008 14:05
http://gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=763&a=457804

Någon som är online på fredag kl 13 kan ju fråga en försäkringskille vad som gäller. :D
Det är ju ändå dom som ersätter ifall något händer.

gurka :)

Annons