Hur stort?

#1 - 7 februari 2005 10:05
Om jag får min *dröm* Uppfylld så ska jag skaffa en eller 2 salamandrar vet ej vilken sort men har redan dessa funderingar:

1. halva vatten och halva land?
2. Räcker 37-liter?
3. Vad ska man ha som "land"?
4. I vattnet: renar och?
5. Vilken sort passar i "små" akvarium?
#2 - 7 februari 2005 10:20
hmm.. salamndrar brukar inte behöva jättemycket plats.. jag har dock 163 liters med ganska mycket vatten för att kunna ha pump, fisk och ampillarasnäckor i... du bygger helt enkelt upp land med sanden.. och har inte så hög vattennivå..

Jag är inte så bra på att se ett akvarium framför mig när man säger liter.. vad har det för mått?
#3 - 7 februari 2005 10:46
[QUOTE=Triana]Jag är inte så bra på att se ett akvarium framför mig när man säger liter.. vad har det för mått?[/QUOTE]

Ingen anning men jag kan ta reda på det tills imorron för jag är inte hemma nu.,.
#4 - 7 februari 2005 13:06
[font=Franklin Gothic Medium]Mindre en halva vatten iaf, jag har 7 cm vatten vilket dom uppskattar :) 37L tkr jag personligen är lite litet. Speciellt för 2. Jag har 63L vilket är rätt medel, jag har 2 stycken och har just beställt en äldre hona. Har Gulbukssalamandrar som blir högst ca 15cm (tror jag..kommer inte riktigt ihåg.) Men dom anpassar sig delvis till akvariumet, men man ska ha ungefär 60l enligt mej :)
Du skapar som sagt land av sanden som du gör som en "kulle" ovanför land..Jag har en stock som nästen är fullt i vattnet som dom brukar ligga på och vila och sola på samtidigt som dom andas och håller sig fuktiga, vilket är bra. På min "kulle" har jag som en grotta i plats som en av mina, Shee stormtrivs i, hon får alltid vara ifred där. Har ett jättebra tips om man vill ha det lite färggrant och fint, fredskalla, blomman alltså, kan man sätta in. Har jag gjort och det är verkligen fint. Sedan kan man hitta på mycket själv. Snäckor, stenar och andra saker som man hittar har jag lagt in. :)

Fattade inte riktigt din fråga, nr 4. men men.[/font]
#5 - 7 februari 2005 13:33
glad.. du är ganska ny på det där.. såhär.. om det är en land/vattensalamander ska du ha mindre vatten en land.. men om du ska ha en salamnder som är utpräglad vattens om tex gulbuk och eldbuk så ska du ha mer vatten än land då de vill kunna simma.
#6 - 7 februari 2005 13:50
[QUOTE=Triana]glad.. du är ganska ny på det där.. såhär.. om det är en land/vattensalamander ska du ha mindre vatten en land.. men om du ska ha en salamnder som är utpräglad vattens om tex gulbuk och eldbuk så ska du ha mer vatten än land då de vill kunna simma.[/QUOTE]

[font=Franklin Gothic Medium]Tack :D Jo det är sant det du säger. Men det är rätt mycket ändå..mätte ungefär i mitten och eftersom sanden går uppåt är 8-9cm det högsta :p [/font]
#7 - 7 februari 2005 15:27
mm.. *tack gode gud att jag kan litet om amfibiska djur även om jag är dålig på fiskar* *mina fiskar går på land* mm.. menm dock har du rätt i att 37 liter är ganska litet.. dock beror det ju på hur stor salamndrarna är.. jag är osäker på vilken art det är som är minst.. dock vet jag att gulbukarna ofta är mycket större när man köper dem...
#8 - 7 februari 2005 16:13
Jag har en eldbuk på ca 7-8cm i ett kar på 54L och det funkar bra. JAg har haft honom i många olika kar 10L, 20L, 30L och nu 54L. Dom som han trivdes bäst i tror jag var 30 och 54L. När jag hade honom i det på 10 L så hade jag även en Japansk eldbuk på 10cm i samma, vilken ju är ALDELES för litet men jag förstod inte dättre på den tiden (6 år sedan) :)
Jag tror nog att du kan ha två kinesiska eldbukar i ett kar på 37L men inga större arter.
54L för en som jag har är ganska stort men jag ska även ha några guppys när jag har fått min nya landdel av glas :)
#9 - 8 februari 2005 16:23
[font=Franklin Gothic Medium]Jag har ju 63 L och har 2 gulbukar och det kommer en ytliggare på onsdag troligen, större också. När jag kom hem i förr går eller nåt var min första tanke "HUR SKA JAG FÅ PLATS?!?". haha. Igentligen går det väll in..hm 6-7 salamandrar haha :P men ska ha 4 eller nåt max. Det känns faktist litet ibland. Ska köpa jätteakvarium när jag blir äldre å köpa in krokodilsalamander (jättevackra enligt mej) tror jag .;)
Så en sak är viktigt innan man köper akvarium till fiskar, salamandrar eller så. Ofta tänker man "jag ska ju bara ha en liten salamander, 15L passar bra" eller hur många och stort man nu tänker sig. Men när man väl skaffat sitt djur tänker man "Åh jag vill ha en till" å sedan fortsätter det så och intresset växer. hehe[/font]
#10 - 8 februari 2005 16:29
mm... men i 63 liter går det aldrig in 6 gulbukar glad.. jag skulle iaf inte rekommendera det.. *har mina i 163 liter* jag har satt ner den första guppyn tillsammans med dem nu.. det går tiktigt bra och hon är väldigt vacker med dem.. jag är glad över den saken.

*har pansarmalar och ampillaror med dem sedan tidigare.*
#11 - 8 februari 2005 16:47
[QUOTE=Triana]mm... men i 63 liter går det aldrig in 6 gulbukar glad.. jag skulle iaf inte rekommendera det.. *har mina i 163 liter* jag har satt ner den första guppyn tillsammans med dem nu.. det går tiktigt bra och hon är väldigt vacker med dem.. jag är glad över den saken.

*har pansarmalar och ampillaror med dem sedan tidigare.*[/QUOTE]

det går men jag skulle aldri göra det, djurplågeri, 3-4 st e alldeles lagom...:)
#12 - 20 februari 2005 21:35
Istället för landdel av glas, eller att bygga upp land med grus, kan man ha kork.
I mitt aquaterrarium har jag land till grodor och salamandrar byggt av rötter och kork.
#13 - 21 februari 2005 05:35
[QUOTE=Vattnadal]Istället för landdel av glas, eller att bygga upp land med grus, kan man ha kork.
I mitt aquaterrarium har jag land till grodor och salamandrar byggt av rötter och kork.[/QUOTE]

grodor? vilken sort isf?
#14 - 21 februari 2005 12:43
Jag har div lövgrodor, korallfingergrodor, gröna lövgrodor tex, samt klockgrodor. Ofta har jag både salamandrar och klogrodor oxå, samt fiskar. Har några foton på min zoon.
#15 - 21 februari 2005 13:22
[QUOTE=Vattnadal]Jag har div lövgrodor, korallfingergrodor, gröna lövgrodor tex, samt klockgrodor. Ofta har jag både salamandrar och klogrodor oxå, samt fiskar. Har några foton på min zoon.[/QUOTE]

vilka grodor passar i ett salamanderkar då? på 63L?
#16 - 21 februari 2005 14:08
i 63 liter tror jag inte det fins några som passar bra.. de hon skriver om är ganska stora.. i alla fall de av dem där jag känner igen är större än en vuxen gulbuk. och Klogrodorna åter slamndrarna ju om du har.
#17 - 22 februari 2005 21:23
Klockgrodor blir max 6 cm och fungerar att ha tillsammans med salamandrar. Mindre lövgrodor, tex hyla cinerea, grön lövgroda, blir max 6 cm, fungerar oxå.
Man bör dock tänka på att grodorna vill ha levande insekter, tex maggot, maskar, flugor, mjölmask, små syrsor ed.
Klockgrodor nöjer sig med stenar, kork eller röttter ovanför ytan. Lövgrodorna brukar tycka om att ha lite mer land, gärna grenar och gröna växter att klättra på och gömma sig i.

Sedan finns ju de vattenlevande klogrodorna, men då måste de anpassas efter salamandrarnas storlek. Dvärgklogrodan (3,5 cm) blir lätt uppäten av salamandrar, och de stora klogrodan (12 cm) blir så stor att den kan ta små salamandrar. De klarar sig bra på samma mat som salamandrarna, dvs mygglarver, räkor och ibland en god mask eller maggot.
#18 - 23 februari 2005 18:41
Nja jag vet inte riktigt om det är så bra att blanda olika arter. Det kan ju hända att någon blir skadad och om inte så kan djuren stressas även om det "inte syns"
#19 - 23 februari 2005 19:39
Suck..
Grodor ska inte blandas med salamandrar och salamandrar ska inte blandas med andra arter av salamandrar - kan det bli enklare än så?
B.orientalis(klockgroda)+C.orientalis(kin. eldbukssalamander) akvarium går under benämningen "carnage tanks" internationellt dvs slaktakvarium.

Grundregeln är väl att inte blanda rovdjur av olika arter och egentligen att inte hålla flockdjur isolerade och att hålla djur som lever solitärt isolerade. Salamandrar lever solitärt(i.e. är ej sociala utanför parningstiden) och är rovdjur.
#20 - 23 februari 2005 19:48
Förresten korkbark bör kokas då och då eftersom den brukar mögla inifrån om den ligger i vatten och den utgör då en opassande miljö för levande saker i allmänhet.
#21 - 23 februari 2005 19:58
Folk har olika åsikter. Och om det funkar för Vattnadal så finns det inget mer att säga.
#22 - 3 mars 2005 16:49
Jag gillade aldrig Åke Ohlmarks översättningar i vilket fall som helst ;)
#23 - 13 mars 2005 08:37
hihihi

Ska Du Ha "renar" I Akvariet ? :p

Annons