Hur stort?

#1 - 12 augusti 2003 16:46

Hej!

Hur stort bör ett malawiakvarium vara enligt enligt er som sysslat med malawi ett tag?

Självklart förstår jag att ju större det är dess då bättre.

Men jag har en "vägg" där jag vill ha ett malawikar och där tror jag att det får plats ett på mellan 200-300 liter

Mvh/Lukas
#2 - 12 augusti 2003 16:55
Gärna inte under 200liter. Det är klart det finns undantag men sattsar du längsiktigt så kör på över 250liter.
#3 - 12 augusti 2003 20:26
Hej mrsonk
Du svarar alltid först på mina frågor.
Börjar kännas som om du blivit "mentor" :)

Då ska jag försöka få tag i minst 250 liter.

#4 - 12 augusti 2003 21:39
Det viktigaste är väl att bestämma vilken sorts fisk man vill ha, och välja akvarie efter det(Malawi har jag förstått, men det finns ju en massa sorter). Vill bara säga en sak som jag tror att alla zoopetare håller med om; hellre för stort än för litet. Själv har jag ett på 250 liter och ett på 530 liter. Kändes stora när jag köpte dom, men nu känns de små!
#5 - 13 augusti 2003 08:33
Jo jag skulle ju helst av allt ha det största man kan hitta, men här hemma finns det ett par terrarier så jag måste ju hitta ett som "passar" in där jag vill att det ska stå.
Har förstått att det minsta jag bör ha är minst 250 liter. Å det ska jag ju givetvis skaffa.

De fiskar jag intresserar mig av är ju Rödzebra. Men jag skulle även vilja ha någon annan art med. Funderade lite på demasoni men är osäker.

Så tips på fina ciklider som man kan ha i ett 250 liters tillsammans med rödzebra välkomnas.
Hur tycker ni att köns fördelningen ska se ut?

Mvh/Lukas

Mvh/Lukas
#6 - 14 augusti 2003 07:30
Hej!

Röd zebran e ju som sagt röd o fin, så jag skulle nog ev fundera på en grupp Golden då dom e gula o fina. Till dessa skulle jag skaffa en blå ciklid med lungna egenskaper t.e.x. Ps Socolofi. Till dessa en mal eller två ev en Pleco eller ansistrus. Jag gillar Gibbicepsen åxå men den blir så pass stor och då du skall ha ett 250L kommer den att växa ur det akvariet så småning om.

Vet inte vad du har för vatten men ett halvfint Råda sand(1-2mm) och en del kalksten och lavastenar. Till detta någon tålig växt typ Javaormbunke eller Anubis. Jättevalesnerian är grymt snygg i ett strömt malawiakvarium men vissa malawi gillar dom så pass mycket så dom käkar upp dom eller tuggar sönder dom, vilket e tråkigt då dom kostar ca 20+-30kr st.
#7 - 14 augusti 2003 07:53
Hejsan

jag har demansoni (7 st) och socolofi (5st) i ett 250 liters. Jag har haft i gång den ca 2 veckor och än så länge funkar det bra. Inredningen består av 1-2 mm grus och sten från den skånska stranden samt shiffer. Men jag håller med om ovanstående för akvariet känns redan lite litet.......
#8 - 14 augusti 2003 13:03
Sand tänkte jag åka net till Landskrona och hämta på stranden.

doohan

Hur tycker du att fördelningen ska vara? dvs antal av varje art och kösfördelning?

Jag har även funderat på demasoni men dom bör väl vara ganska många till antalet?

Mvh/Lukas
#9 - 14 augusti 2003 17:37
satsa gärna på en stor Demasoni grupp om du ska ha det (15-20 st)
dom funkar bra då
dom tenderar att bli väldigt känsliga i smågrupper
#10 - 14 augusti 2003 19:40
Hej!

Skulle nog sikta på en vanlig mix dvs 5-7 av varje grupp (bortsett från demasoni dom skall vara många 10-15st helst) Utav dessa 5-7 fiskar så skulle jag ta 2 hannar o 3-5 honor. Går att ha färre såklart men ungefär samma könsfördelning t.e,x 1+2 eller 1+3 kan ´åxå funka men det brukar funka bäst med minst två hannar. dels så brukar den dominanta hannen färga bättre, och dels så kan det vara bra avlastning för honorna om den dominanta hannen har en annan konkurent att oroa sig för så att han ite jagar honorna allt för mycket. Nu är ju inte dessa fiskar dom aggresivaste bland malawiciklider, men man bör försöka få en lagom könsfördelning trots det. Lycka till!
#11 - 16 augusti 2003 14:19
Jag har 200 liter och tre olika sorter, hueseri 4 st, burundi 2 st och socolofi 2 st. Samt då en regnbågshaj och två små malar.
Allt är frid och fröjd och inget bråk. Hueseri och socolofi leker.

Om du har ett större kar så skulle jag dock rekomendera större grupper istället för fler sorter. Tex en till socolofihona och en till burundihona. Om en fisk börjar terrorisera hela karet så är det bara att plocka bort den fisken. Fiskar är också individer... Vissa är grinigare än andra... :)

Kom ihåg dock att jag är "ny" på ciklider... Det är dock mer frid i mitt kar än vad det är i alla "experters" kar som jag känner... ;)
Jag tror det beror på hur designen på ens kar är. Tex vart grottor är placerade osv. Tror DET är den viktigaste saken om man ska ha olika sorter...
#12 - 17 augusti 2003 14:44
Nu har det blivit av!

375 liters kar är på inkommande.

Har bestämt mig att ha rödzebra och golden.
Men sen vet jag inte riktigt vad jag ska ha i det får väl bli ett senare "problem"

#13 - 17 augusti 2003 16:10
Satsa i sådana fall på att ha flest Golden då du kommer att garanterat få fler yngel av Röd Zebra än Golden.

Om du kommer att ha dessa två Mbuna-arter så har du flertalet alternativ till utökning i akvariet. Du kan ha fler Mbuna...men jag skulle nog skaffa (precis som jag gjort *s*) några Haplisar...dvs Delfin, Protomelas eller Aulonocara. Det finns många vackra fiskar inom Haplis-gruppen och många har en skarp blå färg som bas och det gör att det blir en snygg avbrytning från det gula och orange som du redan tidigare har i karet.
#14 - 17 augusti 2003 16:32
Tricella har en poäng genom att påpeka att dessa Mbunas du valt är så pass snälla o lugna att du kan välja någon inte allt för stor icke Mbunas. Aulonocaror är väldigt vackra och snälla, och det finns många olika aulonocaror att välja mellan. Har själv en grupp ca 18st Aulonocara Stuart Granti Cowbe som även kallas kejsar aulonocara och den är en mycket vacker och ståtlig fisk. Protomelas är åxå en grupp som du kan titta på då dom är ganska snälla och lungna fiskar. Dessa tenderar dock att bli lite större än Mbunas cikliderna, men dom är inte lika livliga och klart mycket enklare att skilja på hane o hona :)

Lycka till

Annons