Hur stora skall signaturerna tillåtas vara

Kjell Fohrman
Administrator
#1 - 8 maj 2007 12:14
Ja många har ju efterfrågat att signaturerna inte skall få vara så stora som de är idag. Detta av främst 2 anledningar
1/ En "sida" kan ju bli väldigt lång om det är flera långa signaturer och man tvingas scrolla mycket om man vill läsa alla inlägg
2/ Layoutmässigt jobbigt att läsa. Skriver man ett inlägg på 2 rader och sedan har en signatur på 10 rader så blir det svårt att hitta inläggen

Vi kommer därför att minska storleken enligt följande
1/ En signatur blir på max. 4 rader
2/ Max teckenstorlek blir 2
3/ Man kan inte längre välja Teckensitt fritt
4/ Inga foton tillåts

Vad gäller punkt 4 så har vi egentligen inte något emot foton men det går tyvärr inte att ställa in det som så att man kan välja mellan om man vill ha ett foto eller om man vill ha 4 rader text. Detta skulle innebära att man både kan lägga in ett foto samt 4 rader text och då skulle ju signaturen bli lång.

Så en signatur kommer alltså i fortsättningen enbart att max kunna ha denna storlek - synpunkter efterlyses
---------
Rad 1 - signatur, signatur, signatur, signatur, signatur
Rad 2 – signatur, signatur, signatur, signatur, signatur,
Rad 3 – signatur, signatur, signatur, signatur, signatur,
Rad 4 – signatur, signatur, signatur, signatur, signatur,
#2 - 8 maj 2007 12:19
4/ Inga foton tillåts

Helt suveränt!
Då försvinner hela fjortiskänslan och forumet känns genast mer seriöst, trevligt!
#3 - 8 maj 2007 12:20
Jag tycker det låter bra! 4 rader text utan kladd räcker bra för en signatur.

Mvh Jari
#4 - 8 maj 2007 12:21
Jag som trodde att det inte var tillåtet med signaturer här.. [:o]
Har ju inte sett någon på länge.[:-12]
#5 - 8 maj 2007 12:29
Tycker det låter som en klok ide men har lite funderingar.
Är smileysarna jag har fortfarande tillåtna?
Får vi välja färg fortfarande på bokstäver mm?
Håller min signatur måttet/kravet?

Jag upplever det att det ibland är mycket luft efter vissa signaturer som stjäl plats, kommer detta att försvinna?
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 8 maj 2007 12:31
Marie J skrev:
Tycker det låter som en klok ide men har lite funderingar.

Är smileysarna jag har fortfarande tillåtna?

Får vi välja färg fortfarande på bokstäver mm?

Jag upplever det att det ibland är mycket luft efter vissa signaturer som stjäl plats, kommer detta att försvinna?

Ja smileysar och färger är fortfrande tillåtna
Även blanka rader räknas ju - så om nu någon vill ha 3 blanka rader och en rad med text så kan vi inte göra något åt detta. T.ex. så är ju min signatur på 4 rader eftersom den innehåller 1 blankrad.
Din signatur innehåller 5 rader eftersom den har 2 blankrader
#7 - 8 maj 2007 12:33
Tack för svaret Kjell!

Då har jag alltså en rad för mycket?
#8 - 8 maj 2007 12:34
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Tycker det verkar alldels förträffligt lagom och trevligt :)[/COLOR][/FONT]
#9 - 8 maj 2007 12:35
:D :D :D Kanonbra , mycket bra beslut:D :D

mvh erik l
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 8 maj 2007 12:35
Marie J skrev:
Tack för svaret Kjell!

Då har jag alltså en rad för mycket?

Jepp - 5 rader är mer än 4;)
#11 - 8 maj 2007 12:38
Jepp - 5 rader är mer än 4;)
Då var det fixat och klart ;)
#12 - 8 maj 2007 12:54
Jag är väl lite tråkig men tycker 2-3 rader räcker om den används som just signatur och inte som en del av profilen [B)].
För att jämka tycker jag en gräns på 4 är helt ok för mig förutsatt att smilisarna inte är för stora och börjar likna foton förstås.
#13 - 8 maj 2007 13:17
Tycker att det är ett mycket bra förslag
#14 - 8 maj 2007 15:12
Tycker mer att två rader skulle vara max.
#15 - 8 maj 2007 15:17
En rad, inga bilder. Simpelt och rent.
#16 - 8 maj 2007 15:27
Max fyra rader är gammal internet-"standard" för signaturer, från UseNets dagar, så det låter väl som en bra idé.
Jag skulle dock gärna se att typsnittet, textstorleken, eller textfärgen var annorlunda än för själva meddelandena, så man lätt kan se vad som är kommentar och vad som är signatur - det är inte alltid uppenbart.
#17 - 8 maj 2007 15:28
Azur skrev:
Jag skulle dock gärna se att typsnittet, textstorleken, eller textfärgen var annorlunda än för själva meddelandena, så man lätt kan se vad som är kommentar och vad som är signatur - det är inte alltid uppenbart.

En klok kommentar.
Kjell Fohrman
Administrator
#18 - 8 maj 2007 15:32
Azur skrev:
Max fyra rader är gammal internet-"standard" för signaturer, från UseNets dagar, så det låter väl som en bra idé.

Färg kommer man ju fortfarande att kunna välja själv.
Vilket typsnitt skulle ni i så fall föredra (ni kan ju gå in på er signatur och kolla vilka alternativ som finns)?
Vill inte gärna ha en större textstorlek eftersom det tar mer plats och en mindre blir för plottrigt.
Men om man har ett annat typsnitt och om man kan använda färg om man vill så borde det väl räcka
#19 - 8 maj 2007 15:36
Det viktiga för mig med typsnittet (vad gäller signatur) är att det är lätt att läsa men ändå skiljer sig från övrigt. Exakt vilket spelar mig inte så stor roll.
#20 - 8 maj 2007 15:44
Ändrad och klar...

:)
#21 - 8 maj 2007 16:28
Bra
#22 - 8 maj 2007 16:36
Personligen gillar jag inte kladd och kludd i signaturen, blir för jobbigt att läsa bara. Tycker det räcker med två rader utan bilder.
#23 - 8 maj 2007 20:02
Azur skrev:

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Skriver under på det![/COLOR][/FONT]
#24 - 8 maj 2007 20:08
Skippa det där med bilder och smilies. Bara signatur med text, 4 rader borde räcka gott och väl.
Kjell Fohrman
Administrator
#25 - 8 maj 2007 20:12
Pannecke skrev:
Skippa det där med bilder och smilies. Bara signatur med text, 4 rader borde räcka gott och väl.

Tanken med förändringen är inte att vi skall vara moralpredikanter och tala om för folk hur en signatur "skall" se ut. Vi har alla olika smak och det får vi acceptera.
Anledningen till att vi gör förändringen är att vi inte vill ha jättelånga signaturer vilket gör det jobbigt att läsa själva inläggen och samtidigt gör att det blir en massa onödigt scrollande.
#26 - 8 maj 2007 20:20
Tycker att det låter bra med 4 rader
#27 - 9 maj 2007 07:10
4 rader låter jättebra! :)
#28 - 9 maj 2007 08:42
Hm, är bilder ett problem mer än att det gör att man kan få en längre signatur om man utnyttjar full höjd 100px och 4 rader text.
(frågan är ju om inte bilden dessutom räknas som en textrad)

Om inte bilden i sig är ett problem så tycker jag att 2 rader + bild på max 50px höjd är ett lämpligt alternativ (blir väl i praktiken 3 rader text.)

Annars får man väl bita i det sura äpplet och ändra sin signatur ;)

Fördelen med en bild är ju annars att man kan säga så mycket mer utan att det behöver bli plåttrigt.

EDIT: Att ha ett annat typsnitt i signaturen är ett bra förslag om det inte vore för att man just vill sätta sin "signatur" till alla inlägg uttan att behöba skriva den varje gång.
Det jag tänker på i mitt fall är raden "/Henrik" som på ett sätt är en del av inlägget medans övrigt i signaturen inte är det.

Annons