Hur stora ska ynglen vara?

#1 - 17 september 2007 14:52
Jo. Jag har 3 st golden yngel i mitt yngelkar på 60L och undrar när det kan passa att lägga ner dem i stora akvariumet utan att de blir uppätna?
de är just nu ca 1.5 cm. de kan dock inte käka pellet ännu...
#2 - 17 september 2007 14:55
Brukar flytta våra vid ca 2 cm, när det är lämpligt beror mest på när man tror att de är stora nog att klara sig utan att bli uppätna. I vår erfarenhet är de rätt rappa när de är små och brukar utmanövrera de större fiskarna. Är du osäker på om det fungerar kan du ju prova att släppa i ett yngel först och se efter några dagar om det klarat sig.
#3 - 17 september 2007 15:03
Brukar flytta våra vid ca 2 cm, när det är lämpligt beror mest på när man tror att de är stora nog att klara sig utan att bli uppätna. I vår erfarenhet är de rätt rappa när de är små och brukar utmanövrera de större fiskarna. Är du osäker på om det fungerar kan du ju prova att släppa i ett yngel först och se efter några dagar om det klarat sig.

aha oki då får jag väl vänta några veckor till dårå! kan juh "offra" ett yngel... har nya på G....

vad ska man göra med alla yngel?? :D man får väl inte så jätte mycket för ett golden yngel?
#4 - 17 september 2007 15:07
Hör med butiken där du köper din fisk, vi säljer våra vid 3,5-4 cm och då får vi 15:- st för dem. Visserligen inga Golden men jag tror nog inte att arten hr sån jättestor betydelse för priset så länge det är någorlunda vanliga arter ( vi har sålt Rödzebra och Socolofi).
#5 - 17 september 2007 15:08
Hör med butiken där du köper din fisk, vi säljer våra vid 3,5-4 cm och då får vi 15:- st för dem. Visserligen inga Golden men jag tror nog inte att arten hr sån jättestor betydelse för priset så länge det är någorlunda vanliga arter ( vi har sålt Rödzebra och Socolofi).

oj bara 15kr styck... det lät jätte lite eftersom de släjer dem nästa dag för 80 kr styck... om man säljer privat, vad kan man ta dårå? 25kr styck ?
#6 - 17 september 2007 15:45
Ingen aning vad du får för dem privat. Har varit nöjda med våra 15:-/st eftersom vi inte har hobbyn i vinstintresse utan betraktar ynglen mer som en positiv sidoeffekt av hobbyn. De pengar vi får för dem brukar räcka till mat, filterhylsor, lysrör etc så de fortlöpande kostnaderna för akvariet täcks utav de pengarna vilket jag tycker är kanon.
Bilagor:

Annons