hur stora\gamla behöver diskusar vara för att de ska leka

#1 - 4 januari 2005 16:21
Hej jag är ny på diskusar och undrar hur många man ska ha i ett stim på ett 375 liters akvarium ?? och hur ska jag få dem att leka.Jag har 4 st diskusar, Blue diamond.
#2 - 4 januari 2005 16:56
jag har 11 diskusar samt några bolivianer och malar i ett 270 liters kar.
Fisken växer och frodas. faktum är att man säger här på forumet att 50 liter/diskus är lagom. Men det som i verligheten bestämmer är vilka(hur mycket) filter och arbete i städning/vattenbyte du vill lägga ner. Min plan är att sätta diskusarna i ett kar om ett par månader på 5-600 liter för att minska på arbetsbördan och få de sista centimetrarna i storlek. Köpte mina fiskar 5cm stora. Är nu 10-12 cm efter 8 månader.
Kom ihåg att Diskusen är en stimfisk och om de går tätt så lockar dom varandra till att äta aggresivare.

Larry
#3 - 4 januari 2005 17:02
ok du vet inte hur stora de ska vara för att de ska leka ??
#4 - 4 januari 2005 17:07
De blir könsmogna vid en ålder på 9 månader till 1 ½ år. Har för mig att jag hört att det tar längre tid för blue diamond att växa och bli könsmogna. Nån annan som vet kan väl svara på det.
#5 - 4 januari 2005 17:11
ok tack för dit svar
#6 - 4 januari 2005 17:24
Blue Diamond kan være kjønnsmodne på 8 mnd stadiet, dette gjelder også Pigeon bloodvariantene, golden sunrise, marlboro red, leopardtypene for ikke å nevne en masse andre som stammer fra disse. Rødturkos / Blåturkos trenger lengre tid opp over 12 mnd. Ekstreme kan være Heckel som sjelden leker før de er over 2 år gamle.
Stolek på alle er vel at de kan leke helt ned i 10 cm, men dette er nok ikke gunstig.
Det beste er å velge de beste fiskene til lek, på dette sett så får du også den beste yngelen.

Mvh. Kai

Annons