hur stora blir de?

#1 - 7 augusti 2006 19:32
hej,hur stora blir mina 6 st oskar ciklider i en 150 liters akavarium och när börjar de o lägga ägg
Yuri
#2 - 7 augusti 2006 19:36
6 Oscars i ett 150 liters låter trångt i mina öron, Oscars behöver nog en större burk som regel. Många år sedan jag hade oscars iofs, men som jag minns det så blev mina cirkus 20 cm stora rätt så fort. Detta var i ett 400 liters kar iofs och tillväxten bestäms till en viss del av hur stort utrymme dom har gissar jag.

Väldigt trevliga krabater för övrigt, dom blev nästan "tama".. varje gång man kom in i rummet snabbade dom sig upp till ytan o väntade på mat.. handmatade mina oscars med fiskbullar, ibland blev dom så ivriga att dom hoppade ur burken och ner på heltäckningsmattan... hm.. mycket orange ludd skrapade man bort från dom ibland.. :)
Yuri
#3 - 7 augusti 2006 19:39
Hittade en hel websida förresten med info om Oscars.. http://www.oscarfish.com/
Där står bland annat att dom blir 12-16 inches.. borde väl vara 35-45 cm på "svenska" det..
#4 - 7 augusti 2006 19:52
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=171

Här är lite info om dem.

Ifall du ska satsa på att ha 6 st fullvuxna oscars så får du nog ha minst 700 liter, helst upp till 1000 liter. 550 liter som det står i måttbeskrivningen är nog mest tänkt fall man har ett par bara.
#5 - 8 augusti 2006 17:38
hatar

f*n ja hatar såna som inta läser på om fiskar innan dom köper dom.Innan jag köper nån fisk letar jag reda på all fakta om dom så man vet om det är en fisk för en.

Och om man vill ha rom med oscars i ett 150 då är man väll endå galen.
Om vi säger att du får 2 lek par som leker så kommer många av dom andra och alla kommer la att bli skadade som f*n.
Och lek mognaden på dom är 10-15 cm.

Har 2st i ett 200l akvarium och det är precis lagom.
Och du har 6 i ett 150l (skratt) kommer nog inte gå så bra ....
Och till första fråga hur stora dom blir i ditt kar: inta stora fler kommer dö.
Och oscar är ingen agresiv fisk igentligen men när dom får ägg blir dom det.
#6 - 9 augusti 2006 13:02
[quote=hellmut]f*n ja hatar såna som inta läser på om fiskar innan dom köper dom.Innan jag köper nån fisk letar jag reda på all fakta om dom så man vet om det är en fisk för en.

Om vi säger att du får 2 lek par som leker så kommer många av dom andra och alla kommer la att bli skadade som f*n.

Och oscar är ingen agresiv fisk igentligen men när dom får ägg blir dom det.[/quote]
Du verkar ju heller inte ha läst på eftersom du har två i ett 200 liters :confused:
#7 - 11 augusti 2006 19:02
ja det är sant det du sa men jag ska köpa snart en stor kar på 700 men jag undrarde om de klara sig ett tag till men tak ändo,har redan dött en av de fiskarna så de är 6 styck nu:mad:
#8 - 11 augusti 2006 19:38
Jag tittade på några Oskars i Malmö men dem var inte till salu jätte fina fiskar tror inte ditt lilla kar räcker till dem jag såg var enorma nästan man blev lite sugen
#9 - 11 augusti 2006 21:28
[quote=hellmut]f*n ja hatar såna som inta läser på om fiskar innan dom köper dom.Innan jag köper nån fisk letar jag reda på all fakta om dom så man vet om det är en fisk för en.

Och oscar är ingen agresiv fisk igentligen men när dom får ägg blir dom det.[/quote]

Du "skrattar" åt han som har 6 st i ett 150L, visst är det djurplågeri kan man tycka men du är väl inte bättre sj som har ett par i en 200L balja när dom rekomenderar minimum 540L.. O du säger att du läser på innan du köper fiskar, min fråga är, vart läser du den informationen ?
#10 - 13 augusti 2006 19:57
vad spelar det för roll om man har dom i ett 200l om han vill ha det så får han det eller?????
Bilagor:
#11 - 15 augusti 2006 19:05
[quote=Yuri]Hittade en hel websida förresten med info om Oscars.. http://www.oscarfish.com/
Där står bland annat att dom blir 12-16 inches.. borde väl vara 35-45 cm på "svenska" det..[/quote]känner du non sida på svenska är inte så bra på engleska
#12 - 15 augusti 2006 19:11
verkligen men jag ska köpa snart en på 750 l så jag håller på o spana på non billigt o bra till mina kära fiskar
Guest
#13 - 16 augusti 2006 17:02
6st i ett 150L är för litet ja men vi vet ej vilken storlek dom är i.

själv började jag med 2st albino påffar i ett 105L, dom var då 4-5 cm...när dom blev 7-8 cm flyttade jag dom till ett 240L...när dom väl växte ut det kom ja inte ihåg storleken men ca 12-15 cm, så nu går dom i ett 540L och dom har nu blivit tre stycken, storleken ja 24 26 och 29cm och alla är honor tyvärr.

när man ska odla påffar så ska storleken minst va 450L, iaf bottenytan ska ha ett minimått på 150x60 cm.

De flesta påffar (vad jag har hört från flera personer) brukar börja leka när dom når 20cm strecket.
#14 - 16 augusti 2006 17:12
[quote=habob]verkligen men jag ska köpa snart en på 750 l så jag håller på o spana på non billigt o bra till mina kära fiskar[/quote]

Det var väl bra att du ska köpa ett 750-literskar, då blir det ju inga problem med plats till dina firrar! :)
Jag tyckte dock att det var onödigt (även om du fick en del tillsägelser) att bli dryg emot folk! Klanka ner på någon pga språket är lågt. Det vet du väl att det sitter både engelsmän, norrmän och folk från andra länder och skriver här med? Nej, berättigad kritik ska man ta! Man kan ju bara lugnt och fint förklara hur det ligger till om någon missuppfattat en, eller? Rätta mig gärna om jag har fel.

VH: Scalara
Guest
#15 - 16 augusti 2006 17:17
vi har en tråd på ciklid.se som vi tjötar påfåglar men den har inte varit i bruk på ett tag...kanske är dax att börja skriva igen.
#16 - 16 augusti 2006 18:01
Har man en gång sett en vuxen påfågel så inser man varför det inte går att ha i ett 150 liters. Eller ett 200, för den delen.
#17 - 18 augusti 2006 15:00
[quote=mange016]Du "skrattar" åt han som har 6 st i ett 150L, visst är det djurplågeri kan man tycka men du är väl inte bättre sj som har ett par i en 200L balja när dom rekomenderar minimum 540L.. O du säger att du läser på innan du köper fiskar, min fråga är, vart läser du den informationen ?[/quote]

'MÅnga gånger kan man hålla stora fiskar i mindre kar MEN man får ju räkna med många vatten byten i veckan.
Och jag läser allt jag kommer åt om fiskar jag skulle vilja ha och som jag redan har.
Du menar tex att det är fullt omöjligt och plÅgsamt för 3 st guppy att leva i ett 30l kar`?. Det står ju att man måste ha dom i ett 40l .
Och man kan ju ha ett par guppy i ett 25l utan att dom lider av det (rätta mig om jag har fel )
Men vist vist ett 200 l kar är ´för litet för 2 st full vuxna hanar som är 40 cm men OM det nu är 2 hanar så får ja köpa ett störe men det tar ju både tid innan dom blir så stora Och det kan ju lika väl va 2 honor
och dom blir ju inte lika stora.
Och angånde vart ja läser den informationen av en jag känne som har en ciklid affär och har haft akvarier väldigt länge och han sa att 200 liter är går om men helst större.
#18 - 18 augusti 2006 15:13
[QUOTE=hellmut] MÅnga gånger kan man hålla stora fiskar i mindre kar MEN man får ju räkna med många vatten byten i veckan.
Och jag läser allt jag kommer åt om fiskar jag skulle vilja ha och som jag redan har.
Du menar tex att det är fullt omöjligt och plÅgsamt för 3 st guppy att leva i ett 30l kar`?. Det står ju att man måste ha dom i ett 40l .
Och man kan ju ha ett par guppy i ett 25l utan att dom lider av det (rätta mig om jag har fel )[/QUOTE]

Är LITE skillnad på en fisk som blir 5-6 cm i ett 30l kar mot en fisk som kan bli 45 cm. Och några liter gör inget men 340l är väl lite väl. Och för inte tala om humör en guppy får inte täckglaset att hoppa precis. Hade tre på närmare 30 cm men tyckte mitt 540l varför litet så jag hitta en som ville ha dom i ett 1000l. Man ska köpa akvarium efter vad du ska ha för fiskar. Får säkert i en gädda på 20kilo i mitt 540l men hur bra mår den av det???
#19 - 18 augusti 2006 21:45
[quote=hellmut]'MÅnga gånger kan man hålla stora fiskar i mindre kar MEN man får ju räkna med många vatten byten i veckan.
Och man kan ju ha ett par guppy i ett 25l utan att dom lider av det (rätta mig om jag har fel )
Men vist vist ett 200 l kar är ´för litet för 2 st full vuxna hanar som är 40 cm men OM det nu är 2 hanar så får ja köpa ett störe men det tar ju både tid innan dom blir så stora Och det kan ju lika väl va 2 honor
och dom blir ju inte lika stora.
Och angånde vart ja läser den informationen av en jag känne som har en ciklid affär och har haft akvarier väldigt länge och han sa att 200 liter är går om men helst större.[/quote]

Aa ibland kan man undra hur folk tänker !!!
Så du menar asså att större fiskar kan må bra i små kar bara man göra vattenbyten oftare ??? Då kanske jag ska skaffa 2 fullvuxna Oscars till mitt 220L, verkar ju bara vara o byta vatten oftare.. *eller* ? .. Du ska inte sitta och prata att folk gör fel när du inte gör rätt själv.. Du kunde ju ha börjat fråga killen om han hade tänkt att köpa ett större kar ist för att börja säga att han är galen osv... Men jag förstår inte hur du tänker när du börjar snacka om guppy, klart dom klarar sig men trivs dom ? .. Nu skrattar jag åt dig för att du säger att du läser på om fiskarna innan du köper dom, för tydligen så gör du ju inte det eftersom då borde du veta att det är fel att ha oscars i ett 200L ..
#20 - 19 augusti 2006 21:03
[quote=habob]hej,hur stora blir mina 6 st oskar ciklider i en 150 liters akavarium och när börjar de o lägga ägg[/quote]

Dom kan bli helt fullvuxna, men det kommer garanterat ta många år innan dom kommer över 20cm kan jag lova dej.

I regel blir en oscar som blir normalt (1-2ggr om dagen) matad, och bor i ett relativt stort kar (500l eller mer) 20cm inom ett år..

Hade i början ett gäng småoscar i ett 150liters och dom växte mycket sakta, och hade i samma veva oscar i ett 540, och dom i det stora karet växte dubbelt så snabbt.....

Räkna med att en oscar med utrymme och bra och mycket mat kan växa upp till en 2cm i månaden....

Mina växte 6cm på drygt 3 månader, så det går undan.

Mina oscar jag har nu börjat närma sej 20cm klassen, dock får dom tyvär gå i ett 375 liters vilket jag själv inte tycker om....men änså länge är dom inte ovänner eller bråkar mer än dom brukar göra.....

Första veckan var det lite gruff, men ragnordningen är fixad och alla vet sin plats

Men tar det inte allt för lång tid för dej att köpa ditt 700liters så är det ingen fara, dom är små nu och mer snälla mot varandra...

Men räkna med att när dom väl frå större boende så kommer dom växa så de knakar...

Lycka till

Mvh Peter
#21 - 19 augusti 2006 21:05
[quote=Lutt]De flesta påffar (vad jag har hört från flera personer) brukar börja leka när dom når 20cm strecket.[/quote]

Storleken har en viss betydelse...men oftast är det åldern...

Så räknar man med att dom blir ungefär 20cm på ett år så kan det stämma..

Men för litet utrymme hämnar allt.
En kompis till mej fick ta över mina 6st småoscar för 1,5år sen....dom var då 5-6 cm stora........dom gick i ett 54liters...
Gissa hur stora dom är i dagen läge?? 5-6 cm..... Jag tycker det är lite plågeri helt klart....men alla gör som dom vill

Mvh Peter
#22 - 19 augusti 2006 21:13

Galen att ha 6st i ett 150liters ett tag.....hmm tänk efter nu lite va !!

Du har två stycken i ett 200 liters och det är precis lagom...knappast, EN oscar rekomenderas ett 500 liters för att växa ut fullt i normal fart och kunna ha simyta för att inte bli stressad eller tryckt, eller att ge sej på andra fiskar.....det trivs bäst med stort utrymme...så hur stort kar vill då inte dina 2st ha ????

Har du ett lekpar oscar alltså 20cm plus så funkar det att få lek i ett 54 liters, har själv sett det med egna ögon...så det är inte galet.

Och sluta hata dom som inte läst på om sina inköp, du har tydligen inte själv läst på så mycket.

Mvh Peter
Guest
#23 - 19 augusti 2006 21:17
[quote=Redbullen]Storleken har en viss betydelse...men oftast är det åldern...

Så räknar man med att dom blir ungefär 20cm på ett år så kan det stämma..

Men för litet utrymme hämnar allt.
En kompis till mej fick ta över mina 6st småoscar för 1,5år sen....dom var då 5-6 cm stora........dom gick i ett 54liters...
Gissa hur stora dom är i dagen läge?? 5-6 cm..... Jag tycker det är lite plågeri helt klart....men alla gör som dom vill

Mvh Peter[/quote]

jaja. märk ord bara hehe...jag menar ju att de flesta som försöker odla påffar håller dom i minst i ett 450L och då är det inte konstigt att dom kommer upp 20 cm klassen innan dom börjar leka....

1år det kan stämma men upp till 1,5 år tror jag mer på...fast jag har aldrig odlat påffar så ja vet ju inte hur fort dom växer de tre första månaderna i sitt liv, men det är min dröm att odla påfåglar har ju bara honor än så länge...

du får skylla dig själv redbullen hehe...du sålde ju ditt största kar.
#24 - 25 augusti 2006 19:00
Jag som trodde vårat 540 liters skulle verka trångt... men 15 och 200 liter.. det är ju sanslöst!
Guest
#25 - 25 augusti 2006 20:51
150cm är minimum i standard mått vill säga men typ 120x70x60 skulle oxå funka....

redbullen du måste skämta 2st 20+ i ett 54l du måste ha gömt en nolla va

Annons