Hur stora är mollyynglen när de föds?

#1 - 21 februari 2004 22:49
Nu blir det många frågor, men jag funderar över åldern på mina mollyyngel. Har ej sett dem förrän idag, och de är 1 cm långa. Mamman har hållt sig på botten de senaste 2-3 dagarna, och jag trodde hon var sjuk. Hon är fortfarande lite trött och håller sig på botten i lugnt vatten, och är tjock. Kanske kommer fler, eller? Har bara sett 2 st, vid 18-tiden idag.
De borde nästan vara nyfödda, men är de 1 cm långa då?
#2 - 21 februari 2004 22:53
Mina mollyyngel var ca 1 cm när de föddes. De är väldigt smala så det kanske är därför som de kan vara så långa när de föds.
#3 - 21 februari 2004 23:00
Ja, de är inga knubbisar, direkt!
#4 - 21 februari 2004 23:02
Tänk bara på att andra fiskar tror att det är mat. Mina mollysar käkade inte yngel vad jag vet men när jag skaffade mina scalarer så är där inga yngel längre.
#5 - 22 februari 2004 07:31
Har aldrig fått ett molly yngel vad jag har sett. Men jag blev faktist imponerad av att de skulle vara hela 1 cm vid födseln.
#6 - 22 februari 2004 14:36
Mina guppyyngel är bara ca.½cm stora och nästan helt genomskinlig direkt efter födslen...
#7 - 23 februari 2004 09:43
Det stämmer att molly-ynglen är så långa. Jag hittade 6 st igår som var ca en centimeter. Dock är dom ganska smala, men lätta att se då de är alldeles kolsvarta.

Hälsningar
Linn
#8 - 28 februari 2004 10:13
Det stämmer bra med en cm ungefär.
Många av mina molly honor har varit nere på botten och de mår bra.
Tror inte att dom är sjuka då. Jag tror (som du) att det säkret kommer fler för vad jag har märkt att dom är nere på bottnen och föder (enligt min erfarenhet, eller så kanske det bara verkar som det?).
#9 - 28 februari 2004 21:56
Mina honor brukar hålla sig ovanpå pumpen när det är dags. Jag har sett flera nyfödda åka iväg i vattenstrålen för att sluta i gapet på en av mina scalarer som står beredda vid andra gaveln. *suck*

Mollyynglen brukar hålla sig i ytan de första dagarna om de överlever så länge. Svärdbärarna dyker till botten direkt och gömmer sig.

Annons