Hur stora?

#1 - 8 september 2007 20:03
Hur stora måste ungarna bli när dom ska flyttas över till en stor sällskapsakvarium med andra fiskar så att dom inte blir uppätna?

Svärdbärare, platy och molly dalmatin yngel menar jag då!

Jag har ungarna i en separat skål nu så att dom inte blir uppätna...
#2 - 8 september 2007 20:45
när ungarna är så pass stora att de inte får rum i de vuxnas munnar ska de gå säkert.... ska man släppa ihop dom tidigare ska man ha mycket växter ynglen kan gömma sig i
#3 - 9 september 2007 04:24
Jag låter mina födas i akvariet, med lite justa växter så klarar sig over 50% så det blir både så det räcker och så det blir över.
#4 - 9 september 2007 08:21
okej, men kan jag låta dom bli typ lika stora som mina neontetror?
(dom e typ 1.5 cm)

Jag kan inte ha mina yngel i min akvarium, dom blir fort uppätna, jag har inte heller så många växter...
#5 - 9 september 2007 11:58
Hur snabbt växer de?
#6 - 9 september 2007 12:03
det vet jag inte ''/
#7 - 9 september 2007 12:06
när föddes dom och hur mycket har de växt sen dess?
#8 - 9 september 2007 13:29
Mina ungar (platy) föddes på onsdag eller torstag... (5:e elelr 6:e september)
Jag tycker inte att dom har växt särskild mycket...
#9 - 9 september 2007 13:49
okej, men kan jag låta dom bli typ lika stora som mina neontetror?

(dom e typ 1.5 cm)

Jag kan inte ha mina yngel i min akvarium, dom blir fort uppätna, jag har inte heller så många växter...

Då borde du kanske skaffa fler växter. Dels så trivs fiskarna bättre i en mer varierad miljö där de även har möjlighet att söka skydd och dels blir det bättre kvalitet på vattnet i ett akvarium med mycket växter.

Tror inte att du behöver vänta tills de är så pass stora som 1,5cm. Risken är ju att de inte utvecklas normalt i fall de för vara för länge i ett litet utrymme.
#10 - 9 september 2007 15:53
Mina ungar (platy) föddes på onsdag eller torstag... (5:e elelr 6:e september)

Jag tycker inte att dom har växt särskild mycket...

På några enstaka da´r kan du inte räkna med att de skall växa särskilt mycket, skaffa fler växter och låt dem födas i akvariet i fortsättningen (många har tagit till sig mina råd, det märks:p:D), men de yngel du har nu skall nog gå att stoppa tillbaka redan om 3 veckor ungefär, förutsatt att de växer (och överlever) i den lilla skålen....
#11 - 9 september 2007 19:45
Okej, men jga har typ 3 svärdbärare-yngel nu, och dom är 4 veckor gamla nu, och dom är bara 1 cm stora, om jag stoppar ner dom nu, kommer dom att bli uppätna?
#12 - 9 september 2007 19:59
Okej, men jga har typ 3 svärdbärare-yngel nu, och dom är 4 veckor gamla nu, och dom är bara 1 cm stora, om jag stoppar ner dom nu, kommer dom att bli uppätna?

Med lite gömställen klarar de sig nog....:)

Annons