Hur stor skalar i 100 liter?

#1 - 15 februari 2007 08:36
Saken är den att en bekant har två skalarer som inte riktigt vill växa på sig i hans kar så därför funderar vi på att låta dom gå i mitt 100liters ett tag så dom får vara ifred, jag gissar på att dom är ungefär 7 cm höga nu. Så,, till vilken storlek kan jag ha dom i mitt kar utan att dom ska lida av det?
#2 - 15 februari 2007 09:03
jolon skrev:
Saken är den att en bekant har två skalarer som inte riktigt vill växa på sig i hans kar så därför funderar vi på att låta dom gå i mitt 100liters ett tag så dom får vara ifred, jag gissar på att dom är ungefär 7 cm höga nu. Så,, till vilken storlek kan jag ha dom i mitt kar utan att dom ska lida av det?

Hejsan,

Akvariet ska ju vara minst 45 cm högt och 275 liter för att de ska trivas bra.

Går de i mindre akvarier så kan deras storlek bli hämnad för gott. Och fenor kan bli krökta, vanskapta.

Skalarer är ju också stimfiskar. Bör gå i grupper av minst 5-6 individer.

Det går nog bra att du har dem i ditt kar i en övergångsperiod... Men jag tror nog att de hade blivit glada av att få simma med artfränder i ett större kar snart.

Mvh

Stefan
#3 - 15 februari 2007 10:25
Jo det här är bara över en kortare period så att dom ska växa på sig en del.
#4 - 15 februari 2007 12:15
jolon skrev:
Jo det här är bara över en kortare period så att dom ska växa på sig en del.

Det går nog bra. Hoppas de börjar växa igen bara..!
#5 - 15 februari 2007 12:18
flytta dem iaf när de har blivit hälften så höga som akvariumet.
#6 - 6 mars 2007 08:39
Nu har den varit i karet ett tag, jag köpte några artfränder som sällskap till den och nu har jag bryderier,, dom tre jag köpte till är nu lika stora som mobboffret, (eller FD mobboffret) borde inte den hålla jämna steg dvs vara större än dom andra? Jag har inte sett några tendenser till mobbing mer än det vanliga, dvs alla gnabbas med alla.

Annons