hur stor bör pumpen vara för ett akvarie som ska hysa inhemska ädelfiskar? finns det någon formel för att räkna ut hur snabbt vattnet kommer röra sig?
akvariet ska vara mellen 100-200 liter
Azur skrev:Jodå, visst har jag haft öring i akvarium. Siklöja också.
Du kommer inte att komma i närheten av strömhastigheten i en inhemsk bäck. Inte utan att sätta i en utombordare i akvariet. Som tur är står inte öring etc mitt i blåset, utan de ställer sig i lä bakom en sten, och det kommer de att göra i ditt akvarium också, så du behöver inte "fullt ös redlös" på ström. Nackdelen är att det är precis vad öringar gör - står stilla hela dagen i lä. Det är inte en aktiv fisk, fast man kunde tro det.
Jag skulle iaf sikta på 10 - 15x volymen per timme i omsättning, dvs 1500 L/h eller så. Det blir en beskedlig genomsnittlig strömhastighet på nån centimeter i sekunden, men det räcker.
Du vet att öringar är extremt revirhävdande? I ett 100 liters kan du ha EN öring, har du i fler blir det snart EN öring... Bäckröding skall vara ännu värre, fast jag har inte provat. Vet inte hur harr är, förutom att den är extremt känslig, mycket känsligare än öring - trots flera försök har jag aldrig fått hem nån harr levande.
Öringen funkar bra i temperaturer upp till åtminstone 20-22 grader, men är nog lyckligast i lite svalare vatten än så. Det viktigaste är att hålla uppe syrehalten, och att vattnet är rent, annars får de lätt sjukdomar.
Åh, jag glömde - kom ihåg att det finns lite roliga andra fiskar också. Elritsa är en mycket färgglad och aktiv strömfisk, och simpor är små tuffingar du kan hitta genom att välta lite sten i strandkanten av en fors. Du torde hitta små lakar också.
Min avatar visar f.ö. en stensimpa.