Jag undrar hur stor pH-skillnaden som uppstår vid delvattenbyte måste vara för att man ska se med ögat att fiskarna påverkas negativt.
Mina fiskar mår inte bra vid delvattenbyte (mina Platy har dött och de andra fiskarna simmar långsammare och "kippar" lite med gälarna), men jag har tänkt att det beror på det dåliga Växjö-kranvattnet, som innehåller ammoniumsulfat och också ska vara extra dåligt för levandefödare, enligt akvarieaffären. Jag har bara bytt 20% en gång i veckan på grund av detta. Karet är på 110 liter.
Nu har jag kollat pH inför vattenbyte och det ser ut som följer:
> pH i akvariet när delvattenbyte ej skett på 8 dagar: 7,5
> pH i 2 hinkar med vatten som stått i 2 dagar: cirka 7,7
> pH i kranvattnet: 7,8 - 8
Då kan jag väl utesluta att det är pH-chock som får fiskarna att reagera negativt? Hur stor måste skillnaden i det man häller i vara för att det ska märkas som negativt på fiskarna?
--------------------------------------
Jag tillsätter Aquasafe i hinkarna precis innan jag häller i vattnet.
Tillsätter även PMDD, förut 10ml/en gång i veckan men nu har jag ökat det till 15-20ml för märkte att växterna mådde bättre då...
> Är det för mycket PMDD, med endast 20% byte?
> Kan fiskarna i mitt fall kanske må dåligt på grund av för mycket nitrat, tex? Har tyvärr inga tester för nitrat hemma..
> Kan fiskarna må dåligt av en överdosering av Aquasafe?
Vill bara utesluta allt jag SJÄLV kan påverka. Om det sen är kranvattnet, ja då kan jag inte göra mycket mer än jag gör nu väl? Eller ska jag ändå byta mer vatten per gång?
Tacksam för svar!