Hur stor pH-skillnad reagerar fiskarna negativt på?

#1 - 11 oktober 2007 08:30
Jag undrar hur stor pH-skillnaden som uppstår vid delvattenbyte måste vara för att man ska se med ögat att fiskarna påverkas negativt.

Mina fiskar mår inte bra vid delvattenbyte (mina Platy har dött och de andra fiskarna simmar långsammare och "kippar" lite med gälarna), men jag har tänkt att det beror på det dåliga Växjö-kranvattnet, som innehåller ammoniumsulfat och också ska vara extra dåligt för levandefödare, enligt akvarieaffären. Jag har bara bytt 20% en gång i veckan på grund av detta. Karet är på 110 liter.

Nu har jag kollat pH inför vattenbyte och det ser ut som följer:

> pH i akvariet när delvattenbyte ej skett på 8 dagar: 7,5
> pH i 2 hinkar med vatten som stått i 2 dagar: cirka 7,7
> pH i kranvattnet: 7,8 - 8

Då kan jag väl utesluta att det är pH-chock som får fiskarna att reagera negativt? Hur stor måste skillnaden i det man häller i vara för att det ska märkas som negativt på fiskarna?

--------------------------------------

Jag tillsätter Aquasafe i hinkarna precis innan jag häller i vattnet.
Tillsätter även PMDD, förut 10ml/en gång i veckan men nu har jag ökat det till 15-20ml för märkte att växterna mådde bättre då...

> Är det för mycket PMDD, med endast 20% byte?
> Kan fiskarna i mitt fall kanske må dåligt på grund av för mycket nitrat, tex? Har tyvärr inga tester för nitrat hemma..
> Kan fiskarna må dåligt av en överdosering av Aquasafe?

Vill bara utesluta allt jag SJÄLV kan påverka. Om det sen är kranvattnet, ja då kan jag inte göra mycket mer än jag gör nu väl? Eller ska jag ändå byta mer vatten per gång?

Tacksam för svar!
#2 - 11 oktober 2007 08:53
1. Med dessa små skillnader i pH har det inte med pH att göra att de mår pyton...

2. Om du har ammoniumsulfat i vattnet så skulle jag ställa en balja (tex litet plastfat runt 60 L med ett litet filter tex Fluval 1 och en liten lampa eller solljus ljus) och förkultivera vattnet där... Det skall bildas alger där.. Fast det är vad jag skulle göra.

3. Rätt temperatur på bytesvattnet....?

4. JAg vet inte vad aquasafe är för något men ammonium (om det finns i skadliga halter måste oxideras och denna process behöver åtminstone minuter och timmar.. Om detta preparat innehåller en oxidant eller så måste det slängas i ett tag innan vattnet används..
#3 - 11 oktober 2007 09:02
1. okej, det var vad jag misstänkte.

2. det låter omständigt. min syster menar att de kloraminer (som bildas av ammoniumsulfatet?) försvinner om man kokar vattnet, så jag kunde prova att byta med kokat vatten några gånger för att se om fiskarna reagerar positivt?

3. Jepp, jag låter det ju stå i 1-2 dagar för att jag fyller hinkarna med iskallt vatten, som jag alltså låter bli rumstempererat. Det verkar som att pH sänks lite med denna procedur också så att det mer liknar det i akvariet.

4. Aquasafe är bara ett vanligt vattenberednignsmedel med bakterier som ska göra "kranvatten bra för fiskar", tror ärligt talat inte det hjälper mot ammoniumsulfat... Men jag har haft i det ändå, har tänkt att det inte kan skada iallafall. Kan det skada vattenkvaliteten på något sätt, tex konkurrera ut befintliga bakterier? Jag har ju ingen mätbar nitrit eller ammonium i karet.

Håhåjaja, längtar tills jag flyttar för jag har då aldrig haft såna här problem med vattenbyte när jag bodde i stockholm.. Då blev fiskarna glada och pigga av delvattenbyte, utan medel eller något i...
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 11 oktober 2007 09:30
Aquasafe är väl ingen bakteriekultur som du skriver - den funktionen finns det ju andra preparat som har.
Tvärtom så har preparat typ AquaSafe en viss positiv funktion mot konstigheter i vattnet.

Att man skulle kunna koka bort kloraminer eller få bort det genom att placera vattnet i en balja i några dagar är jag klart skeptisk till.

Vad jag vet så hjälper det bara genom att man genomför små vattenbyten, filterar över aktivt kol, samt använder ett vattenpereparat (inte en bakteriekultur).
#5 - 11 oktober 2007 09:52
Menade nog mest att aquasafe innehåller biologiska ämnen, hmm, så här står det på flaskan
"Renar omedelbart kranvatten till ett naturnära akvarievatten lämpligt för fiskar. Den nya "bioextract formel" med naturliga biopolymerer gynnar utvecklingen av viktiga filterbakterier för hälsosamt och klart vatten. Fiskskadliga ämnen i vattnet neutraliseras (...) Neutraliserar aggressivt klor och tungmetaller".

Ska jag testa helt utan Aquasafe, menar du, nu när jag ändå inte har nitrit i vattnet och inte har haft någonsin? Jag skulle vilja veta om Växjö har något annat som är farligt i sitt kranvatten, innan jag testar detta.

Jag har inte skrivit att jag tror att Aquasafe tar bort ammoniumsulfatet, bara att jag har tillsatt det "för säkerhets skull" när jag upptäckte att mina fiskar blev sega av vattenbyte, i hopp om att OM det var något annat dåligt i kranvattnet skulle aquasafe mildra effekten av detta.

Det jag undrar om Aquasafe är mest: Kan det bli för mycket "bioextract" i akvariet, dvs, kan detta påverka mina egna filterbakterier negativt? Jag har mycket "smuts" i filtret och på botten och bajs bryts ner mycket snabbt. Sedan jag började med PMDD har jag fått prickalger i akvariet och växterna växer bättre.

---

Jag har heller inte sagt att jag placerar vattnet i en hink för att få bort ammoniumsulfatet, utan för att få mitt iskalla vatten till rumstemperatur!
Har full förståelse för att det inte går att få bort ämnet på detta sätt.

Min syster är limnolog och forskar på alger i sötvattensmiljöer så hon kollar vattenvärden och olika ämnen på mikroskop-nivå varje dag. Hon sade idag när vi chattade att: "Kloraminer försvinner föresten om man kokar vattnet."

Vet inte vem jag ska tro på :(
#6 - 11 oktober 2007 10:58
Aquasafe är nog väldigt safe ! har en bra och lungnande effekt på fiskarna ...
#7 - 11 oktober 2007 11:11
Jo det skadar säkert inte, men frågan var ju om det verkligen hjälper i det här sammanhanget... De ämnen som finns i Växjös kranvatten kan nog inte Aquasafe rå på, verkar det som. Jag ska börja med att ej överdosera Aquasafe utan endast ha i litegrann vid delvattenbyte.
Bilagor:
#8 - 11 oktober 2007 11:13
Man kan flippa fisk hur som helst mellan vatten med pH 6.5 och vatten med pH 9.5 förutsatt att alla andra parametrar (framförallt salthalt) är desamma, och förutsatt att fisken inte tidigare gått i vatten med höga ammoniumhalter (skitigt vatten, helt enkelt). pH chock existerar inte som dödsorsak för fisk.

Ditt problem kan vara dåligt kranvatten, t.ex. är brunnsvatten ofta syrefritt och stora vattenbyten kan leda till syrebrist i karet, men du har ju uppenbarligen kommunalt vatten, och det luftas.
Därför misstänker jag att du har höga ammonium-nivåer i ditt akvarium. När du byter en liten mängd vatten så sänker du inte ammonium nivån märkbart, men du höjer pH i akvariet - och vid pH runt 8 omvandlas nästan ogiftig ammonium till dödligt giftig ammoniak.

Just att det är de här pH som du ser effekterna vid gör att jag tror det är detta som händer.

Hur det kommer sig att du har ammonium-anrikning i karet vet jag inte. Du tillsätter AquaSafe - det är väl den där EDTA mixen som komplexbinder ammonium, va? Jag misstänker, men har inga bevis för, att man med den typen av medel kan svälta ut nitrifikationsbakterierna.

Jag har tyvärr inga bra tips för hur man tar sig ur en situation med höga ammoniumnivåer. Vattenbyten gör vattnet giftigt, och att inte göra vattenbyten gör att situationen aldrig förbättras. Idealet vore stora vattenbyten med vatten där pH justerats ned till cirka 6.5 - 7, så man kunde späda ut ammoniumet utan att omvandla det till ammoniak, men att sänka pH på kranvatten innebär risker, och är lättare sagt än gjort.

Om du tror att det är kloraminet i vattnet som orsakar problemen (osannolikt men inte omöjligt om ert vattenverk haft problem med vattenkvaliteten), så är ett skonsamt sätt att neutralisera det att tillsätta en knivsudd askorbinsyra per hink bytesvatten. Två delar askorbinsyra neutraliserar en del kloramin, och eftersom halten i ert vatten torde vara på ppm-nivå räcker en knivsudd per tio liter mer än väl.
#9 - 11 oktober 2007 11:23
Hej och tack för ditt svar. Kan jag mäta om jag har för mycket ammonium på något sätt? Om jag vid vattenbyte får "dödlig ammoniak" i karet borde det väl kunna mätas?

Aquasafe är en gul flaska från Tetra, har ingen aning om vad den gör om jag ska vara ärlig, jag bara tänkte att det inte kan skada, eftersom jag hört att Växjös kranvatten ej är bra för fiskar.
http://www.zooplus.co.uk/bilder/tetra/aquasafe/x/ml/1/200/11379_1.jpg

Tycker du jag ska sluta med Aquasafe helt och se vad som händer?

Det är alltså inte så att fiskarna ligger och kippar på botten elelr vid ytan eller så. (Har neontetror, sorgmanteltetror och ancistrusar). De äter väl, men jag tycker de är långsamma och sega på något sätt.. Svårt att sätta fingret på det...

Trots det du säger vill jag hitta bevis för allt detta.. Samtidigt kommer jag nog inte orka lägga ner massivt med arbete på att få allting okej igen. Bakteriefloran i karet är vad jag fattat det bra och jag vill inte stöka till för mycket med gigantiska vattenbyten eller rengöring/ändringar. Vi kommer att flytta till stockholm mellan februari-juni 2008 någon gång, då blir det nog en nystart av akvariet för jag förstår inte hur jag annars ska kunna bevara "skiten" från grus, pump och vatten under resans gång (50 mil).

Lite askorbinsyra verkar ju iallafall vettigt att tillsätta, om det som du säger kan neutralisera kloraminet på något sätt.
#10 - 11 oktober 2007 12:21
toccata skrev:
Hej och tack för ditt svar. Kan jag mäta om jag har för mycket ammonium på något sätt? Om jag vid vattenbyte får "dödlig ammoniak" i karet borde det väl kunna mätas?
Nej, inte om du tillsätter AquaSafe, och om jag minns rätt vad AquaSafe är. Det komplexbinder ammoniumet och gör det osynligt för testen, ofarligt för fisken, och, tror jag, otillgängligt för filterbakterierna.

Vad jag är osäker på är om det också gör ammoniumet ofarligt även om pH ändras. I värsta fall släpps allt ammonium lös när pH ändras.

Jag är personligen inte så förtjust i tillsatser alls, eftersom man aldrig riktigt säkert vet vad de innehåller eller gör.

Tycker du jag ska sluta med Aquasafe helt och se vad som händer?

Jag vet inte hur ert kranvatten är, och aquasafe är inte giftigt. Jag använder själv inga tillsatser utom små mängder bordssalt (med jod!), askorbinsyra (när kranvattnet luktar klor) och växtgödning (när växterna ser bleka ut), men det innebär inte att det är rätt eller rekommenderat, bara att den approachen funkar för mig, här.

Jag vet alltså inte riktigt vad ert problem är, om aquasafe egentligen alls är inblandat, eller exakt hur aquasafe påverkas av ändrat pH, och har alltså väldigt svårt att ge några råd.

Alla ändringar innebär dock en viss risk, så min spontana åsikt är att om aquasafe funkar för dig nu, så fortsätt använda det.
#11 - 11 oktober 2007 12:34
Hm... Ja det är svårt att veta vad som är problemet (om jag ens har något problem, men jag tror det).

Svårt att se om det funkar eller inte också, Aquasafe menar jag, nu har jag ju haft i Aquasafe länge och fiskarna verkar ändå inte gilla vattenbytena så jag vet inte om det skulle bli bättre utan. Kan ju trappa ner på det mycket försiktigt och undersöka deras beteende.
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 11 oktober 2007 13:02
toccata skrev:
Ska jag testa helt utan Aquasafe, menar du, nu när jag ändå inte har nitrit i vattnet och inte har haft någonsin? Jag skulle vilja veta om Växjö har något annat som är farligt i sitt kranvatten, innan jag testar detta.

Nej, du skall fortsätta använda Aquasafe.

Så här står det i ZoopetBas artikeln om akvarievatten.

En del vattenverk tillsätter tyvärr inte bara klorgas/koldioxid utan även ammoniumsulfat (kontrollera med ditt vattenverk). Resultatet blir att det bildas kloraminer som inte går att lufta ut. Kloramin kan vara dödligt för fiskar även i små doser. Använder ditt vattenverk en sådan kloreringsmetod måste du använda ett vattenberedningspreparat och man bör inte heller byta mer än 20% av vattnet varje vecka.

Efter att jag skrev detta har jag även fått tips om att filtrering över aktivt kol är positivt.
Växjö är ju förövrigt "ökänt" för att tillsätta just ammoniumsulfat i kranvattnet.
#13 - 11 oktober 2007 13:25
Nästan alla vattenverk använder kloramin nu mer, pga att det är säkrare ur arbetarskydds-synpunkt att använda än klorgas.
Kloramin går dock som sagt att neutralisera med askorbinsyra, det är endast marginellt mindre effektivt än natriumtiosulfaten i aquasafe.
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 11 oktober 2007 13:36
Azur skrev:
Nästan alla vattenverk använder kloramin nu mer

Intressant info - det har jag inte hört talas om att det numera skulle vara så utbrett.
Vet du någonstans var man kan hitta info om var det används - förutom då att maila alla vattenverk och fråga.
#15 - 11 oktober 2007 14:00
#16 - 11 oktober 2007 14:13
Tack för din kommentar Kjell, du har svarat mig samma sak förut så det är genom dig jag lärt mig om ammoniumsulfatet. Men det är väl ändå tveksamt om Aquasafe verkligen tar hand om detta? Men ja, jag fortsätter väl med Aquasafe då, men jag kommer inte överdosera som jag gjort tidigare.

Upptäckte just att mitt akvarievatten har en temperatur av 23,5 grader... kan det vara ett av skälen till varför fiskarna är lite sega månntro? Hrm... Jag vill inte använda doppvärmare för ancistrusarna brände sig på den när jag provade att ha den förut. Det blir väl till att sätta på elementen här i lägenheten snart. Då kommer tempen nog höjas till 24,5 grader, det är väl okej?

Fortsätter att byta 2 hinkar rumstempererat vatten med Aquasafe och PMDD en gång i veckan, det blir väl 20% så det borde inte vara för mycket..
#17 - 11 oktober 2007 14:27
Intressant info - det har jag inte hört talas om att det numera skulle vara så utbrett.
Jag får ta tillbaka lite: jag vet inte egentligen hur utbrett det är, bara att det ganska lilla antal vattenverk jag känner till vattenvärden hos använder kloramin, och att jag därifrån extrapolerade till hela sverige.
Jag kan alltså mycket väl ha fel, men jag tror inte det - kloramin är som sagts säkrare och har bättre effekt i ledningssystemen.

Vet du någonstans var man kan hitta info om var det används - förutom då att maila alla vattenverk och fråga.
Livsmedelsverket, kanske?

@toccata: en grads skillnad gör varken till eller ifrån för fisken, så känsliga är de inte.
#18 - 11 oktober 2007 14:39
Nej men i långa loppet borde väl 24,5 grader konstant vara en bättre temp för dem än att ha 23 grader konstant? Om nu någon tycker att 23 är för lite. Men men, de verkar klara den tempen bra. Jag undrade mest om temperaturer mellan 23-25 kan få fiskarna att bli slöare, än vad de är när tempen är 25+
#19 - 12 oktober 2007 12:20
kloramin ej ännu i Uppsala

Azur skrev:
Jag får ta tillbaka lite: jag vet inte egentligen hur utbrett det är, bara att det ganska lilla antal vattenverk jag känner till vattenvärden hos använder kloramin, och att jag därifrån extrapolerade till hela sverige.

Jag kan alltså mycket väl ha fel, men jag tror inte det - kloramin är som sagts säkrare och har bättre effekt i ledningssystemen.

Livsmedelsverket, kanske?

@toccata: en grads skillnad gör varken till eller ifrån för fisken, så känsliga är de inte.

Detta är det svar Uppsala vattenverk har givit mig:

Idag desinficerar de dricksvattnet med natriumhypoklorit men de kanske kommer att börja använda kloramin istället om några år.

Annons