Hur stor blir en fisk i ett akvarie?

#1 - 6 juli 2006 15:29
Hej hej

Jag och min far har en diskution om hur stora fiskar blir i ett akvarie.

Han påstår att fiskarna anpassarsig effter storleken på akvariet och inte växer sig så stora som dom kasnke skulle bli ute i det vilda.

men han är född på 50 talet och börjar bli senil nu..

Tackar för svar mvh Fredrik & Kjell
#2 - 6 juli 2006 15:45
a jag är ju ingen expert på detta men jag tror vissa arter faktiskt blir större i akvarier än i naturen. Detta har väl med tillgång på mat osv att göra. Fast om en fisk kan bli 23 cm stor skall man givetvis INTE ha den i ett litet akvarie utan alltid anpassa detta utifrån fiskens naturliga miljö
#3 - 6 juli 2006 15:46
[quote=Fiddan]anpassarsig effter storleken på akvariet och inte växer sig så stora som dom kasnke skulle bli ute i det vilda.[/quote]

Fiskarna anpassar sig efter storleken?? :D
Neee du!!
Kan hälsa han att det stämmer inte;) ..
#4 - 6 juli 2006 16:19
Pappa kjell säger "Det bara är så"

när pappa farsan köpte sitt första akvarium på 1700 talet sa försälgaren det till honom.

Men det är ju så även i denna familjen "barnen" har alltid rätt och kommer alltid ha.
#5 - 6 juli 2006 16:36
Då skulle vi bli mindre om vi bara bor i t.ex. en lägenhet med 1rum och toa, medans dom som bor i en 3rummar skulle bli större??:D

Jo det brukar va så att barnen har rätt.. Föräldrarna vägrar erkänna att dom har fel ;)...
Likadant med min Far.:p
#6 - 6 juli 2006 16:37
Men det är ju klart att vissa arter blir större i det fria men det har ju med födan m.m att göra..
#7 - 6 juli 2006 16:45
Fiskar är bra på att anpassa sig och KAN anpassa sig till mindre levnadsytor. Inom terraristiken kallas det att djuren blir stuntade (dvärgväxta) Exempel på detta är paroonhajjar som efter 5-6år fortfarande inte blivit större än 10-12 cm då de levt i ett 100L akvarium och levt av svältföda. Andra exempel är tusenbröder, dvärgväxta abborrar, som bara blir runt 10cm pga att de är för många och lever av näringsfattig kost.
OM det är så du vill hålla dina fiskar ( i ett litet akvarium och ge dem näringfattig kost) visst kan man då få stuntade individer (de andra dör). Men är det så man vill ta hand om sina fiskar?

/hansh
#8 - 6 juli 2006 16:59
Farsan säger nu att man ska anpassa utfodringen effter akvariets storlek, för man kan omöjligt veta hur mkt fisken vill ha efftersom att han äter tills han dör.

hur mkt mat ska man ge 10st tigerbarber i ett 50 liters akvarium frågar han nu.

jag har ju givetvis svar men han nöjer sig inte med dem.
#9 - 6 juli 2006 17:04
[quote=Fiddan]Farsan säger nu att man ska anpassa utfodringen effter akvariets storlek, för man kan omöjligt veta hur mkt fisken vill ha efftersom att han äter tills han dör.

hur mkt mat ska man ge 10st tigerbarber i ett 50 liters akvarium frågar han nu.

jag har ju givetvis svar men han nöjer sig inte med dem.[/quote]

Man ska ge fiskarna så mycket som dom äter upp på 3-5 minuter, oavsett hur stort akvariet är!!! Och 1-2 gånger/dag.

Det är inte akvariet som ska äta maten utan fiskarna! :)
#10 - 6 juli 2006 17:11
min far är väldigt pinsam och vägrar erkänna när han har fel kanske jag ska säga.

Citerar min far, sitter på altanen med laptop.

men om man har 10st tigerbarber i ett 50 liters akvarium.
men effter de 5 minutrarna när de käkat upp all mat ska man då ge dem mat igen effter 10 minuter och ge dem tills att de blir mätta? då får man ju ge dem mat hela dan.
#11 - 6 juli 2006 17:12
min far har haft akvarium så han "vet" :)

han gav sina tigerbarb mat 2gr omdagen 1 nypa tetramin, morgon och kväll.
och de blev alldrig större än 2-3cm i ett 90 liters akvarium.
och de levde iaf mer än ett halvår ( :) hahah )
#12 - 6 juli 2006 17:20
Suck... Hur skulle han göra med en hund? Ge den mat hela tiden tills den inte ville ha mer??? Det resulterar i en VÄLDIGT tjock hund... ;)

Man ger ju så mycket att den verkar mätt och belåten, men inte övergödd. Så man får pröva sig fram med fiskarna. Men det dom äter upp på 3-5 minuter 2 ggr/dag brukar bli bra. Tar maten slut med en gång är det nog lite för lite.

OCH ger man hunden mer mat om man har en stor lägenhet än om man har en mindre? Så har jag aldrig läst på hundmatsförpackningarna... :rolleyes: :D

Är det för att han är född på 50-talet han är så envis menar du??? :p
#13 - 6 juli 2006 17:31
Kjell
"har men en liten hund lite mat och liten hundkoja"

Nu talar han imot sig själv..

nä men att han är född på 50-talet är en liten faktor till varför han är som han är tror jag.
#14 - 6 juli 2006 17:39
han kommer alldrig ge sig endå han sitter bara och skrattar nu.

han säger att enligt er så blir en fisk som igentligen blir max 5cm i det vilda 120cm i en stor basäng.
#15 - 6 juli 2006 17:46
Är du liten till växten??? Uppfödd i ett litet hem kanske? För i så fall behövde du ju mindre mat... :D :D :D

Eller stor till växten, uppfödd i ett stooorthem...??? :p

Måste bli billigare att föda upp barn, hundar och andra djur i små lägenheter! Det är nog så dom föder upp dvärgpudlar t.ex.! :rolleyes: :D

Jag förstår att han bara vill diskutera, kan inte tänka mig att han verkligen tror på det han säger!
#16 - 6 juli 2006 17:47
Det faktum att många fiskar bevisligen kan styra tillvästhastighten med utgångspunkt med hur mycket mat fisken får, måste ju betyda att det inte är fråga om svält när tillväxten stryps med matminskning?

Så länge fisken inte blir mager borde det ju teoretiskt sett vara okej. Skulle det inte kunna vara att mattillgången styr fiskens hormonbalans på något sätt.

Fiskar växer ju till viss del hela livet. Med andra ord borde ju fisken kunna växa när den har mattillgång, och gå över i ett mera energisnålt läge när mattillgången minskar.
Med andra ord borde det ju kunna vara lika rätt att odla fram långsamväxande sparsamt matade exemplar, som att snabbt driva upp storleken på exemplaren med mycket enerigirik mat. Det borde ju inte vara frågan om rätt eller fel.
#17 - 6 juli 2006 18:00
Jag måste säga att jag är beredd att delvis hålla med "den gamle". Om man har för små akvarier när man drar upp yngel kan de stanna av i växten. Gammal kanske är äldst ändå :-)
#18 - 6 juli 2006 18:00
Citerar kjell
"det var ju faktist väldigt bra skrivit, och en bra förklaring till den huvudsakliga frågan"

Men igentligen nu när jag börjar tänka lite, alla här verkar ju efftersträva ett riktigt biotop akvarium. då borde man ju igentligen alldrig ändra mat tillförseln när man planterar in ny fisk utan de svaga ska ju dö ut som de skulle gjort i verkligheten. bara ersätta fiskar när de dött av ålder eller sjukdom.

Så man matar ju igentligen akvariet på ett sätt.
#19 - 6 juli 2006 18:03
[quote=Långås]Jag måste säga att jag är beredd att delvis hålla med "den gamle". Om man har för små akvarier när man drar upp yngel kan de stanna av i växten. Gammal kanske är äldst ändå :-)[/quote]

"Precis man måste tänka lite, gammal är äldst"
#20 - 6 juli 2006 18:48
[quote=Långås]Jag måste säga att jag är beredd att delvis hålla med "den gamle". Om man har för små akvarier när man drar upp yngel kan de stanna av i växten. Gammal kanske är äldst ändå :-)[/quote]

Men då blir det väl fråga om en missbildning? Vill man sköta sina fiskar så?
#21 - 6 juli 2006 18:54
[quote=Nitra98]Men då blir det väl fråga om en missbildning? Vill man sköta sina fiskar så?[/quote]
Så tänker jag också... Jag tror att om man ger andra djur (eller människor) för lite att äta, så blir dom också mindre...
#22 - 6 juli 2006 19:10
[quote=Birgitta W]Så tänker jag också... Jag tror att om man ger andra djur (eller människor) för lite att äta, så blir dom också mindre...[/quote]

Det stämmer faktist, förr i tiden kunde man se på männsikor bara på längden om de kom från en välbärgad familj bara för att de var långa.

har ni tittat i gammla hus där är det knappast 220 i tak utan kasnke 180.
Men de levde ju inte lika länge som vi gör idag.

Frågan uppkom i akvarie affären nämligen pappa peka på en fisk som han tyckte jag skulle köpa och jag sa nej den blir 60cm i det vilda och det funkar inte i mitt 70l akvarium och han sa emot.
men ja visst.. bara för att farsan får lite medhåll nu tänker jag ju inte köpa bjässar utan alla mina fiskar skall vara i ett nirvana.
#23 - 6 juli 2006 19:12
Förståndig kille! Man ska lyssna på sina föräldrar, men inte när de har fel!!!
#24 - 6 juli 2006 19:26
[quote=Birgitta W]Förståndig kille! Man ska lyssna på sina föräldrar, men inte när de har fel!!![/quote]

Ett sådant citat Birgitta nästan så att jag ska skriva ut det och sätta på kylskåpet.
#25 - 6 juli 2006 19:28
Gör du det!!! Det är ditt!!! :)
#26 - 6 juli 2006 19:37
Vissa fiskar avger feromoner (hormon) som hämmar tillväxten när de blir för många i ett vatten.
Jag vågar inte skriva alla för det kan finnas undantag.
#27 - 6 juli 2006 19:42
[quote=Kramfors]Vissa fiskar avger feromoner (hormon) som hämmar tillväxten när de blir för många i ett vatten.
Jag vågar inte skriva alla för det kan finnas undantag.[/quote]

okey, är förmånga pga att utrymmet är förlitet eller för att maten inte räcker?
det låter som att det är utrymmet men vill bara få det bekräftat..
#28 - 7 juli 2006 00:49
Det handlar foder och vattenkvalitet, längd, bredd och höjd på akvariet, är ovidkommande så länge fiskarna kan simma normalt. Om Farsan utfodrade med tetramin och inte wavil kan det inte vara så länge sen :D
#29 - 7 juli 2006 07:02
Självklart finns det massor av faktorer som gör att fiskar inte växer till sin fulla storlek. Några av dem kan vara dåligt med foder, trångt utrymme, mobbning/utfrysning, fermonutsöndring, dålig vattenkvalité osv. Några andra saker som drabbas negativt av dåliga förhållande är utfärgning, fortplantning och livslängd.

Frågan vi måste ställa oss är om det är pinade, vanskapta, illamående, bleka, kortlivade fiskar vi vill ha. För egen del har jag aldrig tvekat på den punkten. Jag vill ha naturliga, välmående fiskar.
MVH
Magnus
#30 - 7 juli 2006 07:27
Exakt! [:o]
Kjell Fohrman
Administrator
#31 - 7 juli 2006 08:43
[quote=Kramfors]Vissa fiskar avger feromoner (hormon) som hämmar tillväxten när de blir för många i ett vatten.
Jag vågar inte skriva alla för det kan finnas undantag.[/quote]
Jodå så är det - men det löser man genom att byta extra mycket vatten. Det är därför som t.ex. fiskar i asiatiska odlingar kan gå mycket trångt för hör löser de det genom att byta allt vatten varje dag (eller t.o.m. flera gånger dagligen).

Vissa fiskar kommer att stanna i växten och bli förkrympta i ett för trångt akvarium medan andra faktiskt kan bli större än normalt (förutsatt att vattenbytena sköts). Under alla omständigheter så förändras ofta kroppsformen på fiskar som går för trångt och många blir kortare och fetare medan vissa som t.ex. skalarer får minifenor. Så fiskar som går trångt blir oftast fulare helt enkelt.

Huvudargumentet till att hålla fiskarna i ett hyfsat stort akvarium är helt enkelt att fiskarna skall få en bra miljö där de ges en chans att utveckla sitt naturliga beteende och därmed får ett bra liv.
Bara för att de ofta tål att hållas dåligt så finns det absolut ingen anledning för den som är en djurvän (och inte en djurplågare) att hålla dem så.
#32 - 7 juli 2006 11:15
Varför ens skaffa djur (oavsett art) om man nu hade tänkt att hålla dom på ett dåligt sätt?
Då är det bättre att lära sig Photoshop, där man kan klippa och klistra och sedan hålla en tiger i en hamsterbur.

"Liten hund, lite mat och liten koja" - ja är inte det ganska logiskt?
Att ett litet djur kräver mindre utrymme och foder än ett stort djur?
#33 - 7 juli 2006 11:25
[quote=qenzo]
"Liten hund, lite mat och liten koja" - ja är inte det ganska logiskt?
Att ett litet djur kräver mindre utrymme och foder än ett stort djur?[/quote]

Är det så man resonerar så är det ju bättre att köpa ett djur/fisk som inte ska bli så stor!!!
Inte tvinga ett djur/fisk som egentligen ska vara större att bli förkrympt p.g.a. felaktig behandling!!! :mad:
#34 - 7 juli 2006 11:32
Ja Birgitta... det var ju det jag sa ju:)
Skaffar man en chiahuahua så kräver den mindre utrymme , mindre mat och mindre koja än om man väljer en Grandis, det är väl ganska logiskt?

Nu var det ju iofs fiskar det handlade om men principen är ju densamma.
Nu finns det visserligen små fiskar som kräver stooora akvarium.
Men precis som vid hundköp så tar jag för givet att man kontrollerar på NÅT sätt vad den fiskart man köper har för krav på boende.
#35 - 7 juli 2006 11:32
Man gör ju samma sak med växter, för att nu spåra ur lite.
Dvs klipper, beskär röttrena, minimalt med jord och näring, trånga krukor osv osv.
Bonsai kallas det och är väl nästen en konstart. Men fullständigt onaturligt.
#36 - 7 juli 2006 14:53
"Han påstår att fiskarna anpassarsig effter storleken på akvariet och inte växer sig så stora som dom kasnke skulle bli ute i det vilda."

Jag menade bara att han kan ha rätt i sak, att mindre akvarie kan ge sämre tillväxt. Jag håller givetvis med er om att det inte är försvarbart att hålla stora fiskar i små akvarium.

Annons