hur stor är chansen?

#1 - 9 november 2004 18:17
Hej!
Köpte för ca 1 år 2 månader sedan en grupp med auratus, 5 stycken tror jag. En färgade genast och som hane, medans en annan mindre auratus blev en könsmogen hane efter ca ett halvår. Inga stridigheter ännu, förutom att de tillsammans dödade en ung auratus-hona.
För ett par veckor sedan gick hanarna på ännu en hona, som jag lyckades rädda och som nu har nästan reparerade stjärtfenor.
De senaste dagarna så färgade den sista unga auratusen ut till hane, vilket de två andra inte tolererade. Han svävar nu mellan liv och död i ett yngelkar, och jag tror inte att det finns ngt man kan göra för den...:(
Då frågan: Vad gör man för att förhindra sådant här? Är det egentligen bara att ge bort fisken om man får en till hane. 2 går visst bra på 200 liter. Har nu inga honor kvar, och de i affären är bara ungdjur. Bör jag försöka skaffa mig ca 5-6 honor så att det blir lugnare?

Mvh Malawi´n
#2 - 9 november 2004 18:23

Om du bara har 200liters kar så bör du inte ha mer än 1 hane och många honor eller massor av individer typ en 7+10 eller nått i den stilen.

Det är en väldigt agressiv fisk du har valt dessutom fins betydligt snällare malawi.
#3 - 9 november 2004 18:23
Ja det bästa är att skafaa fler honor.
Ja har själv haft auratus men har nu en lugnare underart ti riktiga auratusarna min art e melanochromis dialeptos "dwarf auratus".
som ja fattar det så har du 200 kar eller??
har du mer fiskar.
om säljer ena hanen o skffar nåra ungdjur(titta feter sånna som inte har äggfläckar) o häv inte i den andra honan.
2 hanar o kanske 5 honor skulle va bra då bråkar hananrna bara inte o uppvaktar inte hela tin utan dom gör båda sakerna bara att det inte blir så intesivt.
Har du mycke stenrös??
Tobbe
#4 - 9 november 2004 18:59
jag har 5 rözebror i samma kar, men inget bråk där inte.
Jag hade inte tänkt häva i honan innan jag har skaffat fler honor;)
Jo, får nog skaffa minst 5 honor till, gäller nästan bara att få tag i ett par som är könsmogna, annars är nog risken att han bara jagar dem till döds igen, eller?
Jag har ca 20 stenar överallt i karet, och det bildar en stor stenhög i mitten. har dessutom ett stor filterbit i karet där fiskar brukar stå och gömma sig;)

Mvh malawi´n
#5 - 15 november 2004 17:45
du har alltså bara 5 rödzebror och två auratushanar i 200 liter? Jag skulle haft MINST det dubbla antalet, helst ännu fler. Ju fler fiskar, desto mindre revirbeteende. Fler honor tycker jag absolut att du ska skaffa, om du vill ha kvar dina auratus.

Annons