Ja när jag läser vad du/ni lagt ner tid på och förstår hur ni tänkt kring ert akvarium blir jag imponerad av upplägget som ser seriöst och genomtänkt ut. Så jag kan inte heller sätta fingret på vad det är som har gått snett om man nu skulle gå på hypotesen att det är ett skötselproblem.
Sedan tycker inte jag ni varit dumma på något sätt. De första fiskarna jag valde var snygga, spännande och helt fel för mig som nybörjare. Så vi är många som gjort som ni. Men detta problem beror nog inte på fiskvalet utan det låter som en regelrätt sjukdom faktiskt.
Furanol tar ju många infektioner som är bakteriella men det jag undrar är om det rör sig om någon form av parasit egentligen. Vilket stämmer mer med symptom ni beskriver:
JBL har en
diagnoshjälp för sjukdomar på sin sida. Om ni använder den i text och väljer "abnormal behavior" och sedan "fish do not feed" så ser ni en lista på symptom. Symptomen ni angett antyder flagellater med tanke på avföringen och det kan behandlas med en vita-prick medicin som heter Easy Life Anti Spot.
Men läs gärna igenom parasitsidan och se om ni tycker er känna igen symtomen. Är det parasiter har ni fått dem via en fisk ni köpt och då beror det inte på er över huvud taget.
Men oavsett vad det är så skulle jag leta mig fram tills jag hittar orsaken till det hela så ni kan åtgärda det om det händer igen. Är det flagellater så kan ni droppa den medicinen på torrfodret innan du matar med den. Flagellater drabbar lättare fisk som är stressad eller i obalans på nåt sätt.
Skaffa gärna tester från JBL för Nitrit och Nitrat så ni kan själv testa vattnet eftersom så ni får en känsla för vad som händer i akvariet.
Håller tummarna för att ni orkar lite till...