Har kollat lite i trådar enligt ditt tips - man blir ju lätt avskräckt :-)
Kanske det - tills du ser resultatet på växterna :D (har ju inte mäsk själv ännu, men har sett hos vänner)
Verkar enligt många vara ett jkla meck med mäsk, halvdant resultat och en del risker (instabilt PH, algtillväxt etc etc).
Beror väl helt på hur man sköter anläggningen, enligt min uppfattning (som än så länge alltså bygger på teori, någon som har verklig erfarenhet får gärna lägga sig i diskussionen ;)).
Jämn och lagom tillförsel=>enkelt och superresultat.
Ojämnt och för lite/mycket=>alger, instabilt pH osv.
Nu hör till saken att jag har ett enkelt akvarium med en innerpump (Fluval 3+) och då har jag ju inga möjligheter att koppla CO2 till pumpsystemet som jag förstår.
Jo, med en liten slang till insuget går det nog bra. Vet int ehur stort akvarium du har, men jag säger bara:
http://www.akvarieshopen.comhttp://www.akvarieshopen.com/advanced_search_result.php?keywords=cirkulator&sort=2a. Nästan gratis!
Jag trodde kanske att det skulle gå att köra igång något väldigt enkelt med "självtryck" och en syresten, men det kanske är värdelöst?
Värdelöst vet jag inte, men inte är det effektivt. Möjligen om du lägger syrestenen så att den bubblar under utblåset på din Fluval (så bubblorna sprids med hjälp av strålen från Fluvalen), eller kanske ännu hellre under insuget på din Fluval, så Fluvalen löser bubblorna.
Nackdel med detta: du måste dra ur och sätta i slangen varje kväll/morgon, och jag kan garantera att du glömmer det minst varannan dag => svajigt => slger och pH-svängningar och dåligt resultat.
Extrapump är absolut bäst, så får du lite extra cirkulation på köpet. :)
Sedan undrar jag också - är det så att principen är "en gång CO2, alltid CO2?) D v s det är inte en insats man kan göra för tillväxt under en period, för att sedan avbryta helt och hållet och gå över till enbart gödning?
Kan och kan... Med PMDD och Easy Carbo kan du hålla växterna fina utan CO2, men CO2 makes difference, och så klart at växterna tacklar av om man slutar. Men jag tror knappast de blir sämre än de var innan. Kanske...