Hur stark luftpump till 4 Flajboxar?..mm

#1 - 5 november 2003 10:58
Ska lägga en order hos Hjortgatans idag.

Ska beställ luftpump som klarar att driva typ billifilter
till 4 flajboxar (ca 20 liter per box).

Har tänkt mig antingen 2 st luftpumpar med två utblås vardera alternativt en enda stor som jag kan koppla såndär "5 delare" som man sätter luftslang på.

Vad behövs mer än luftslang?

Har aldrig sett en luftpump in real life, hur använder man sig av dem?
#2 - 5 november 2003 11:11
Funderar på 2 st "ELITE 801"

Såhär står det om den:
Att driva 2 extra filter eller flera syrestenar.
Kapacitet 120 l/h
Ställbar Nej
Effekt 4w
-------------------

120 l/h fördelat på 40 liter vatten, är det för mycket?
Ska ha yngel av guppy, platy och kampfisk i boxarna.
#3 - 5 november 2003 11:48
Nu har ju jag bara haft 2 olika sorter.. och elite 801 är en av dem.. jag tycker den låter f-n så den är nästan aldrig på... i mitt fall så är den mest för syns skull då jag har pump så det räcker och blir över till karet men ljudet ifrån den är så störande...
tyvärr kan jag ju inte tipsa om en tystare pump men... har testat att bygga in den men det hjälper inte.. det fotplantar sig genom hela slangen och allt ner och i akvariet...
#4 - 5 november 2003 12:10
Jag har en Elite 803 och en Tetratec 050...Eliten är ju ganska stark och skulle kanske kunna köra 4 filter, men den för ett jäkla liv!!! Enda sättet att kunna vistas i samma rum som den är att mixtra till så att den hänger fritt i luften... Tetratec är mycket tystare, men den är ju svagare också... men jag kan tänka mig att även snäppet större skulle vara ganska tyst (finns på Arken Katta, du har ju rabatt där)...
En luftpump skall hänga eller stå ovanför akvarievattnets yta, sedan kopplar man luftslang till filtren, eller en syresten som stoppas ner i ett filter (olika på modell av filter).
Jag har ett filter av varje, och föredrar det där man stoppar ner en syresten, det är väl det som kallas billifilter tror jag...

Gugges, testa att sätta i ett snöre i upphängningsöglan, häng upp den på väggen och mixtra fast kabeln så att filtret hänger fritt i luften, det funkar!!!
#5 - 6 november 2003 14:47
har man täcklock på ett litet kar med syresten i och lite luft ovenför ytan så tycker jag det brukar bli lite resonans.. mixtra lite med stenen/filtret & prova olika platser, med/utan lock..
så kan man få det att låta lite mindre med!
#6 - 6 november 2003 15:06
Elite:n för ett himla liv. Jag har en Tetratec med dubbla utblås. Den är kraftig och TYST. Rekommenderas och klarar lätt 4 Flajboxar.
#7 - 7 november 2003 16:11
Det här var jättebra, för jag hade funderingar på att beställa en Elite till mina platyyngel. Men om den är högljudd så låter jag bli. Jag har en hagen-pump som är miniliten och egentligen skulle passa bra till ett yngelakvarium, men problemet med den är att den låter som en %¤#&/ båtmotor!! Det är verkligen inte frågan om lite resonans, utan den är rejält högljudd! Så istället får ynglena ha en gammal fluval 1 trots att den egentligen är i starkaste laget. Och jag letar vidare efter en pump som både är liten och inte låter alltför mycket...

Annons