För det första,handlar det om ytvattencirkulation för att få ordentlig syresättning i tanganyika-karet. Om du ska hà olika arter av tanganyikaciklider t.ex: prinsessor,jullar,leptosomus,altolamprologus och snäcklekare, så rekommenderar jag c:a 3 ggr vattenvolymen, inkluderar ett bra biofilter+ cirkulationspump med utströmmaren ganska högt upp för att få bra ytvattenrörelse(=syretillförsel). Ska du däremot hà tropheusar,så kan du gå upp till 5 ggr vattenvolymen,då dessa ciklider är mycket i rörelse och starkare än många andra. Troffarna lever också på grundare vatten än de flesta andra arter,där vattnet rör sig mer. Jag har själv 450L kar,där 2 pumphuvuden på 1000L/tim vardera inbyggda i BTN-filtermoduler med endast grovporig filtermatta (10PPI)som enda filter står för både mekanisk och biologisk filtrering. Tilläggas ska,att man måste börja försiktigt med art efter art,så man inte får höga nitrithalter samtidigt som du ger filterna tid att tà vara på de nyttiga bakterierna. Min fiskbesättning är:6 st occelatus,4 st leleupi,7 st leptosomor,1 par Calvus,5 st "prinsessor" och 10 st tropheus duboisi "Mazwa". Allt detta fungerar ypperligt bra,och jag har inga problem med alger. Vattenbyten gör man 1 gång varannan vecka på c:a 25-30%,och efter 6 månader 40-50% varannan vecka. Lycka till,och överdriv inte med cirkulation och vattenbyten,bara tà det lungt i början,även med utfodringen,så blir det bra! MVH: Mazwa