Hur stark cirkulation har ni i era Tanganyikakar?

#1 - 10 november 2004 15:33
Jag skall starta ett 450 l stort Tanganyikakar, men vet inte hur starka pumpar jag ska köpa. Vad har ni andra i era Tanganykakar???

Jag skulle också vilja veta om ni lyckas hålla algerna stångna endast med 50% vattenbyte i veckan, eller om ni har andra knep???
#2 - 10 november 2004 15:39
Hoppar in här, detta undrar jag med fast mitt kar är på 112 L...?
#3 - 10 november 2004 15:56
Jag har 1500L/h (ett Fluval 304 ytterfilter och en noname 500L/h cirkulationspump; det är nominell pumpkapacitet, i verkligheten är det mindre pga förluster i filter & slangar) i mitt 160-liters, och jag tycker det är för lite. Funderar på att ersätta mitt 500L/h cirkulationspump med en Eheim 1250 (1200L/h).

Jag, personligen, tror inte jag skulle ha mindre än 3000L/h cirkulation i ett 450.
#4 - 10 november 2004 15:58
Jag har två stycken aquabee up 3000 som pumpar 3000l/h vardera i mitt 900 liters, visserligen har jag malawi men har för mig att tanganyikaciklider kräver ungefär samma som malawi. har hört nånstans att tar man akvarietsstorlek (liter) gånger 5 så får man fram vad som är vettigt! I ditt fall blir det då 450x5 =2250l/h

mvh PsyM
#5 - 10 november 2004 16:46
Tack för svaren hittills.... Har ett ytterfilter som cirkulerar 800l/h.... kör väl på med poweheads på 1500 l/h x2 då... Tänkte placera powerheads bakom blå filtermatta i kortändarna av karet. Är det någon som vet om någon bra beskrivning av en sådan konstruktion???

Hur var det med algerna då... räcker det att koncentrera sig på 50% vattenbyte i veckan???
#6 - 10 november 2004 18:10
I mitt Tanganyika-kar på 375 liter har jag en Fluval 404 och en Aqua Clear 802, 1300+1500l/h. 802:an i ett filterfack.

Alger blir det, men fuskar lite med en liten Ancistrus..
Men jag tycker det är snyggt med alger på inredningen, i måttliga mängder förståss. Insidan på framrutan brukar jag få skrapa en gång i veckan, men då e jag petig, varannan skulle säkert räcka.
Vattenbyten blir det ca 25-30% i veckan.
#7 - 10 november 2004 18:26
Tänkte placera powerheads bakom blå filtermatta i kortändarna av karet. Är det någon som vet om någon bra beskrivning av en sådan konstruktion???

jag kör med en av aguabee 3000 bakom en BTN-modul (modulC) har tryckt i Blå filtermatta grovporig och skurit ut för insugsröret.. fungerar utmärk och blev snyggt
#8 - 10 november 2004 20:01
Jag har en poerhead 802 i mitt 320 literskar. Den är kopplad till en mekanisk vågmaskin så att den tappar lite.

Jag har satt i växter i det karet och mäter nogrant nitrat och fosfat varje vecka. Om jag inte har nitrat över 20 och fosfat över 1 så byter jag inte vatten. Det brukar gå 4-5 veckor mellan vattenbytena då. Jag har inga större problöem med alger när jag kör denna metoden, visst växter det en liten ljusgrön matta på mina svarta stenar, men det är bara jättesnygg än så länge.

Oftast behöver man inte byta så mycket som man gör.
MVH
Magnus
#9 - 10 november 2004 20:09
Kraftig cirkulation i akvariet, gäller det även de minsta tanganyika som Lamprologus multifasciatus ?
#10 - 10 november 2004 20:14
Kraftig cirkulation är inte på något sätt nödvändigt, men jag gillar när det flåsar lite och fiskarna blir starkare.

Dessutom har jag sett massor av snäcklekare i akvarium som har varit mycket större än vad dom är i naturen. Jag misstänker att det beror på både för mycket mat och för lite ström (träning).
MVH
Magnus
#11 - 10 november 2004 20:19
Jag har en powerhead på 500l/h till mitt 100L kar. Både snäcklekarna och jullarna tycks gilla att det rör på sig lite. Utblåset är dock riktat mot ytan dels för ökad syresättning. Dels för att slippa sandstorm i karet.
Lite alger blir det alltid på stenarna men det är snyggt enligt min mening.

mvh
Peter
#12 - 10 november 2004 21:01
Har ett 400l med tanganyikaciklider och egen friggobakgrund med 2 st filterkammare (en i varje hörn) med blå grov matta & Powerhead 802:or (1 st i varje filterfack). Funkar kanon för mig men dock detta med alger...dom sätter sig på vallisnerian & förstör "grönskan" lite men hästnosarna gillar att beta lite bland algerna så det är ok.
#13 - 10 november 2004 21:48
Nancy hörde att du nämde powerhead :O dom är en mycket bra pump och jag tror nog att det skulle gå bra med dom bakom en blå filtermatta
#14 - 10 november 2004 21:51
Jag har just den lösningen med en powerhead inbyggd bakom en väl tilltagen filtermattebit.
MVH
Magnus
#15 - 10 november 2004 23:17
TACK snälla för alla svar. Helt klart att jag kör med 1500 lx2 extra, utöver ytterfiltret. Tänkte också testa filtermatta... funderar om man ska kunna sätta lite anubais i den sedan, när den har gojsat till sig lite...
Kastade mig genast över Topfrogs zon för att se det där med filtermattan... men hittade tyvärr ingen bild. Hur fäster man den ... och vad är lämpligt som distanser bakom den????
#16 - 10 november 2004 23:43
Det cirkulerar sammanlagt 4600l/h i mitt 600 l och det är för mkt,ty vtn:et blir lite för varmt...
#17 - 11 november 2004 06:06
För det första,handlar det om ytvattencirkulation för att få ordentlig syresättning i tanganyika-karet. Om du ska hà olika arter av tanganyikaciklider t.ex: prinsessor,jullar,leptosomus,altolamprologus och snäcklekare, så rekommenderar jag c:a 3 ggr vattenvolymen, inkluderar ett bra biofilter+ cirkulationspump med utströmmaren ganska högt upp för att få bra ytvattenrörelse(=syretillförsel). Ska du däremot hà tropheusar,så kan du gå upp till 5 ggr vattenvolymen,då dessa ciklider är mycket i rörelse och starkare än många andra. Troffarna lever också på grundare vatten än de flesta andra arter,där vattnet rör sig mer. Jag har själv 450L kar,där 2 pumphuvuden på 1000L/tim vardera inbyggda i BTN-filtermoduler med endast grovporig filtermatta (10PPI)som enda filter står för både mekanisk och biologisk filtrering. Tilläggas ska,att man måste börja försiktigt med art efter art,så man inte får höga nitrithalter samtidigt som du ger filterna tid att tà vara på de nyttiga bakterierna. Min fiskbesättning är:6 st occelatus,4 st leleupi,7 st leptosomor,1 par Calvus,5 st "prinsessor" och 10 st tropheus duboisi "Mazwa". Allt detta fungerar ypperligt bra,och jag har inga problem med alger. Vattenbyten gör man 1 gång varannan vecka på c:a 25-30%,och efter 6 månader 40-50% varannan vecka. Lycka till,och överdriv inte med cirkulation och vattenbyten,bara tà det lungt i början,även med utfodringen,så blir det bra! MVH: Mazwa
#18 - 11 november 2004 09:35
Jag har funderat på vad jag ska ha i akvariet och kommit fram till följande:
Frontosor (storleken på dem kontra karet är redan diskuterat här http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=33202&whichpage=1&SearchTerms=frontosor

L Multifasciatus
Någon Julle
Någon Compressiceps
Någon passande mal

Jag har inte "spikat" den listan, så kommentarer mottages gärna. Jag skulle också vilja veta lämpligt antal av varje art... utifrån era erfarenheter.

Jag kommer att starta upp karet och sedan flytta över mina L Multifasciatus och en massa Guppys (några åt gången) som får starta upp karet... det kommer att vara väl inkört innan jag flyttar i de andra fiskarna. Jag har förstått att det bästa är att sätta i alla ciklider samtidigt... för att det inte ska bli så många revirstrider... eller har jag helt fått det om bakfoten???

När det gäller cirkulationen så är det inte stor prisskillnad på ett pumphuvud på 1000 liter och ett på 1500 liter, då är det bättre att köpa det större och ställa ner farten... man har ju på så sätt lite kapacitet att ta av om det behövs...

Vad gäller vattenbyten så gör vi dessa varje vecka i alla våra kar... därför är det ju faktiskt enklast att göra det även i detta... Det kan väl inte vara någon nackdel att byta så pass ofta, eller???

Jag har precis börjat fylla i beställningen till pwss.... håller nu på och velar om tjockleken på filtermattan... vill ju kunna fästa den bra... men den blir dyyyyyr om man köper jättetjock.... är det kanske bättre med en kub och ett pluggat elrör med hål???? Hmmmm .... kanske ska ta och starta en ny tåt....
#19 - 11 november 2004 12:12
Angående filtermatta så tycker jag inte att det är någon idé att snåla, hur mycket kostar ett ytterfilter med samma volym? Jag har 10*60*20, dvs 12 liter i mitt 320literskar. Trots riktigt kraftig befolkning så behövde jag inte tvätta filtret från efter 10 månader. Eller, egentligen behövde jag inte tvätta, men gjorde det i allafall efterssom jag skall riva upp karet snart och fixa lite grejor och vill ha ett frisk filter att köra igång med efter justeringarna.

Jag har inga bilder på zoonen ännu, men om du har ciklidbladet så kan det hända att du finner några bilder däri i nästa nummer (och om du inte har det så är det inte för sent att lösa ett medlemmskap/prenumeration). Så småningom så kommer det upp bilder på zoonen också.

MVH
Magnus
#20 - 11 november 2004 12:20
Jag har lagt upp några bilder på min filterkammare och på arangemanget med vågsimulatorn med pump som sitter bakom.
Bättre bilder kommer så småningom.
MVH
magnus
#21 - 11 november 2004 13:43
Tack Magnus! Jodå, jag har ciklidbladet, men har tänkt beställa grejorna till karet NU! Kollade bilderna, men blev inte mycket klokare på det....
Grejen hos mig är att jag inte kommer att tömma akvariet på vatten, alltså kommer jag inte att ha möjlighet att sätta fast något med silikon! Om jag tar två bitar blå filterkub som alltså blir ca 10*10*35 * 2.... då har jag 7 liter filteryta plus några liter i ytterfiltret... drygt 10 liter... är det väldigt underdimensionerat??? Helst hade jag velat sätta plattor av filtermatta i bägge kortändarna av karet... alltså 45*45*? (beror på tjockleken) men jag har inte förstått hur jag ska fästa det så att det blir tätt mot kanterna....
#22 - 11 november 2004 14:03
Kollade på pwss nu och han har ju en grovporig filtermatta som är 50*50*10... om man delar denna på hälften... två bitar som är b50*h25*d10 alltså.. Skulle det vara en idé att göra ett hål som går på snedden ner från övre hörnet till motsatt nedre... och sätta i ett borrat elrör eller en bit borrat vattenslang i den??? Man vill ju att pumpen ska dra vatten genom hela filterbiten också...
#23 - 11 november 2004 17:23
Det finns ingen anlednig att ha en filtermattebit som sitter på elrör bredare än vad det är tjockt, vattnet tar den lättaste vägen i vilket fall.

Att sätta filtematta i hela sidan är ju enkelt, bara beställa en bit som är ca 2 cm större än vad karet är på bägge hållen och klämma på plats. Du behöver inget annat än mattans tryck mot glaset för att hålla det på plats.
MVH
Magnus
#24 - 11 november 2004 21:40
Hmmm.. filtermatta är kanske styvare än jag trott... vad pratar vi om för tjocklek då Magnus???
#25 - 11 november 2004 21:45
Domflesta kör med 10cm tjock, den är oxå styvast. Det finns även 5cm, men tror den blir för tunn och sladdrig om det är ett större kar..
#26 - 11 november 2004 23:09
Okidok.... kanske köper 10 cm och täcker ena sidan då.... får kanske köra bägge pumparna på den sidan ett tag... plånboken pallar nämligen inte så mycket filtermatta att jag kan täcka bägge kortsidorna... inte för tillfället i alla fall...
#27 - 11 november 2004 23:33
Skaffar du filtermatta längs hela kortsidan har du nog det optimala filtersystemet,tror jag.Behövs typ aldrig tvättas! Dock behövs en ganska kraftig cirkulationspump som drar igenom vtn:et lagom snabbt.Hos mig tror jag 2200l/h i ett 375 är lagom (för troffar).En pump med "tomteskägg" som tar småpartiklarna,som annars går igenom filterväggen har jag också så vattnet blir kristallklart.
Nackdelen är att det är fult ,men det är väl alla filtersystem som syns,och att det tar plats.
#28 - 11 november 2004 23:34
Behövs alltså INTE på båda sidorna!
#29 - 11 november 2004 23:45
Anledningen till att jag ville ha filtermatta vid bägge kortsidorna var att jag ville ha en pump på 1500 l i varje sida... nu får jag ha bägge på samma sida... hade varit kul att sprida cirkulationen lite... men det där löser sig säkert... Jag hade hoppats att jag skulle slippa rengöra mattan sedan, har nämligen tänkt plantera lite växter i den...
#30 - 12 november 2004 11:03
Du behöver knappast oroa dig för cirkulationen fast du har bägge 1500l/h pumparna på samma sida. Sätt du bägge bakom filtermattan på ena gaveln...
#31 - 12 november 2004 12:11
Tack alla för hjälpen, nu har jag info så att jag kan skicka en beställning på grejorna i alla fall. Jag återkommer säkert när det är dags att sätta i fisk... för jag vet fortfarande inte vad som är bäst... alla på en gång, eller några i taget och isåfall i vilken ordning....

Annons