Hur ställer jag in utblåset till bottenfiltret?

#1 - 22 juni 2010 07:21
Mitt akvarie är 112l och jag använder bottenfilter.
På bottenfiltrets "utblås" står Powerhead 201.

Min fråga är kanske svår att besvara men en liten fingervisning skulle vara bra:)

Till "utblåset" hör en slang där man ställer in hur mkt luft som ska blåsas ner i karet.
Hur vet jag att tillräckligt mycket luft kommer i karet?

Hoppas du förstår min fråga:)
#2 - 22 juni 2010 07:49
äh! ta bort den där slangen! det behövs inte blåsas in massa luft! se bara till att du har yt-rörelse så räcker det för att syresätta vattnet.

personligen tycker jag det är skitfullt med massa bubblor i karet. särskillt sånna där små som blir av en pump som blandar vattnet med luft. så som du har det.

nee ta bort slangen istället. så får du ett mycket snyggare kar.
#3 - 22 juni 2010 09:03
Dessutom bra mycket tystare!
#4 - 22 juni 2010 09:49
Om jag tar bort slangen får jag ju inget flöde alls på vattnet el?
#5 - 22 juni 2010 11:20
jo klart du får! antar att du menar att från powerhaeden så sitter det en slang som går upp över vattenytan för att dra ner luft så du får massa bubblor. stämmer det? isåfall kan du kasta slangen så långt du orkar. den behövs inte.

klart du kommer ha flöde på vattnet. det är ju inte luften som driver runt vattnet. testa får du se.

luften driver oxå ut koldioxid ut vattnet o det är inte bra för växterna.
#6 - 22 juni 2010 12:23
kanske du ser på bilden hur jag ha det.
tycker inte heller om extra luft, behövs inte.
#7 - 22 juni 2010 14:48
Jag kan inte se bilden, tyvärr.
#8 - 22 juni 2010 17:09
Luften man suger ner med pumpen gör varken från eller till, den är bara för syns skull... flödet funkar utan den och har du en bra ytvattenrörelse typ tvärs över karet så syresätter du vattnet utmärkt...
#9 - 22 juni 2010 17:21
Alltid lär man sig något nytt:)

Annons