Ökat dosen EC nu till dubbeldos. Men min Pogostemon Helferi tål inte EC. Så den har jag rensat ut nu. Amanoräkorna är nu helt opåverkade av ECn. Det tog 3 veckor för dem att vänja sig.
Lägger in en liten update jag med ;)
Ligger också på dubbeldos nu sedan ca 2 veckor. Har fått plocka bort Javaormbunken då den gick ifrån att vara ett riktigt praktexemplar till en vissen lövhög på mindre än 2 veckor. Dom andra två som sitter på en rot ser däremot jättefina ut. Ännu iallafall.
Mina Pogestemon växer som aldrig förr och skjuter skott i alla vädersträck. Däremot har fiskarna fått smak på dom och äter dom äldre bladen. Fortsätter dom så kommer nog även dessa att få stryka på foten.
Har alltid haft svårt att få någon fjutt på Papegojblad i mina kar, men den växer som besatt just nu. Man kan tydligt se skillnaden från dag till dag, och det har aldrig hänt förut.
Har en knippe Polysperma i ena hörnet som tvärstannade under någon veckas tid, men har nu satt fart igen. En annan växt som verkar trivas i karet är Echinodorus quadricostatus. Den har jag fått halvera för att den inte skall kväva mina Pogostemon fullständigt.
Mina räkor verkade aldrig reagera negativt på EC, utan blev tvärtom piggare. Nu ser man dom hela tiden när dom far runt och letar mat, inga har heller dött som en del verkar ha haft problem med när dom börjat använda EC.
När det gäller dom förbannade algerna så går det sakta men säkert framåt. Som du skrev tidigare så har algodlingen nog halverats under den månad som jag har kört med EC. Var lite småkul att punktbespruta tofsalgerna och se hur dom tynar bort på bara ett par dagar. Här kröp absolut sadisten i en fram och fick sitt lystmäte!