hur snabbt växer mina fiskar???

#1 - 19 augusti 2004 15:07
hej!

har just skaffat en Metriaclima estherae "Minos Reef",
en Pseudotropheus socolofi,
en grön kulfisk,
och en golden nugget -mal...

just nu är dom ca 4 cm.
Hur snabbt växer dom och hur gamla kan dom bli???
#2 - 19 augusti 2004 15:51
Funderat på att använda "fiskdatabasen" här på Zoopet?
#3 - 19 augusti 2004 15:58
Ursprungligen skickat av marcus_swe

Funderat på att använda "fiskdatabasen" här på Zoopet?

Har kollat på alla fiskarna, men det står inget om "växttid" eller ålder där ju?
#4 - 19 augusti 2004 15:58
grön kulfisk mä malawi?
#5 - 19 augusti 2004 16:22
Frågade på affären och hon sa att det gick bra. Vi har bara tagit honor också så dom ska vara lite lugnare.

Av det jag hunnit se än så är det cikliderna som är på kulfisken och inte tvärtom. Men den smakar ju rätt dåligt så dom vill nog inte smaka på den i onödan om man säger så :).
#6 - 19 augusti 2004 16:32
vilken sort av golden nugget...
L-18
L-81
L-85(samma som L-18)
L-177
#7 - 19 augusti 2004 16:37
HUR snabbt de växer beror i mycket stor grad på utrymme och foder.... Hur stora de KAN bli ser du i databasen.

Risken finns att man har fullt friska "dvärgar" i sitt akvarium för att de inte kan växa mer än till en viss gräns beroende på ovanstående.
#8 - 19 augusti 2004 16:42
Toni_sara:

Det är en L 177.

Gogar:

Okej...Så det är svårt att säga hur lång tid det tar för dom att växa. Då vet jag det :).

Dom bor i ett 112L akvarium med ett par Anubias och Javaormbunkar.
Tack för svaren!
#9 - 19 augusti 2004 17:00
en grön kulfisk ska minst ha 160 liters kar.
#10 - 19 augusti 2004 17:59
112l är väl egentligen för litet för någon av de där fiskarna.

Sen är ju kulfiskar kända för att bli mer och mer aggresiva och griniga ju äldre och större de blir.
#11 - 19 augusti 2004 18:20
Vet att karet är i minsta laget...Men vanliga sällskapsfiskar kändes _enormt_ tråkiga.

Det är ju som sagt "bara" 2st ciklider, 1 kulfisk & 1 mal. Alla är små, så än går det ju ingen nöd på dom. Det är ju mycket möjligt att vi byter upp oss till ett större akvarium om vi fortfarande är intresserade och tycker det är kul.

Dom blir ju knappast 20cm över natten ;).
#12 - 19 augusti 2004 18:46
Nu finns det ju faktiskt fler fiskar än "vanliga sällskapsfiskar" som du faktiskt skulle kunna hålla i ditt akvarium utan att de blir för stora.

Tex :

Zebraciklider, prinsessor, snäckskalslekare, dvärgkulfiskar, golden, sajica, humlemalar, grodmunsmalar, L-malar av olika slag, fjärilsfiskar, dvärgciklider av olika slag, räkor av olika slag, killis av olika slag osv osv
#13 - 20 augusti 2004 08:49
Ursprungligen skickat av ShadowDawn

Nu finns det ju faktiskt fler fiskar än "vanliga sällskapsfiskar" som du faktiskt skulle kunna hålla i ditt akvarium utan att de blir för stora.

Tex :

Zebraciklider, prinsessor, snäckskalslekare, dvärgkulfiskar, golden, sajica, humlemalar, grodmunsmalar, L-malar av olika slag, fjärilsfiskar, dvärgciklider av olika slag, räkor av olika slag, killis av olika slag osv osv

Mmm. Men vi fastnade verkligen för dessa och ville ge det ett försök. Dom är ju bara nån centimeter och 3st (malen ligger ju bara i en sten så) som ska dela på vattnet.

Än så länge så har de ju runt 30-35 liter var att simma på. Det blir väl inte förrän de är betydligt större som problem kan uppstå? Säger inte att du har fel, är ju nybörjare så. Men man lär sig ju av sina misstag.
#14 - 20 augusti 2004 09:06
Det jag funderar på är hur du löst det där med pH och kH??? Malavi vill väl ha hårt och basiskt vatten, L-malar vill ha surt och mjukt... och kulfisken... ja den vill väl ha bräckvatten?

Med många fiskar är det så att de inte utvecklas naturligt om de går i för trånga kar... utifrån den vuxna storleken då... Men räknar du med att skaffa ett större kar så kanske du har ett halvår eller år på dig... Malen kommer att växa sakta och har många år kvar tills den blir stor... kulfiskar har jag ingen koll på... och Malawis blir väl fullvuxna på ca ett år (där kan jag ha helt fel)
Egentligen är det väl inte den fullvuxna storleken som är mest intressant i det här fallet... mest intressant blir det nog när dina fiskar blir könsmogna och börjar skaffa revir...
#15 - 20 augusti 2004 10:02
Alla förrutom malen vill tydligen ha ett pH på runt 7-8. Malen 6 till strax över 7. Men malen hölls i samma vatten som cikliderna där jag köpte den, så den verkade trivas i samma vatten.

Jag köpte alltså fiskarna från samma vatten så att man kunde se att dom fungerade tillsammans. Vi är ju som sagt nybörjare så vi kan ju mycket väl ha gjort allt fel men det får tiden utvisa. Jag hoppas ju naturligtvis att det ska lösa sig.

Vattnet i akvariet har samma salthalt som affärens, vilket är ca: 0.5dl på 95 liter vatten. Vi tog även och hällde i lite av deras vatten för att eventuellt få lite av deras bakteriekultur.

Annons